www.wroclaw.pl

    Koronawirus kontra Schaeffler. Jak funkcjonuje firma podczas kryzysu?

    Kryzys wywołany epidemią przyczynił się do przejścia na nowy model funkcjonowania dla firm z sektora Centrum Usług Wspólnych. Przykładem jest firma Schaeffler Global Services Europe (SGSE) we Wrocławiu. Zastosowane zmiany pozwoliły pracownikom na przejście na pracę online i wprowadzenie nowych kanałów komunikacji. Schaeffler to międzynarodowy dostawca części dla branży motoryzacyjnej i przemysłu.

    Fot. Schaeffler Global Services Europe

    Przedstawiciele firmy Schaeffler Global Services Europe (SGSE) we Wrocławiu podkreślają, że tryb pracy zdalnej wymógł zmianę podejścia w sposobie zatrudniania, wdrożenia i szkolenia nowych pracowników, czy też w codziennym funkcjonowaniu firmowej społeczności. Wprowadzono m.in. nowe kanały komunikacji.

    SGSE zaznacza, że jako nowa firma na rynku wrocławskim, funkcjonująca od dwóch lat, znajduje się nadal na etapie intensywnego rozwoju. Udało im się to kontynuować dzięki szybkiej reakcji i dostosowania rozwiązań i narzędzi w zdalnym środowisku pracy.

    #koronawirus - nowa rzeczywistość?

    Minął prawie rok od rozpoczęcia wirtualnych rekrutacji i szkoleń. W firmie spotkania, rozmowy i warsztaty praktyczne przeprowadzane są za pomocą narzędzi typu Skype czy tez MS Teams.

    – Na początku funkcjonowania w rzeczywistości zdalnej, zastanawialiśmy się, jak ona wpłynie na naszych pracowników – mówi Gabriela Slonska, HR Dyrektor w firmie Schaeffler Global Services Europe.

    – Pojawiały się wątpliwości, czy będziemy w stanie skutecznie wdrażać pracowników i sprawiać, by czuli się częścią firmy. Z czasem okazało się, ze można efektywnie działać, choć jest to wyzwanie, które wymaga współpracy wielu osób. Najważniejsze co pokazał czas pandemii to fakt solidarności i wzajemnego wsparcia kadry managerskiej i pracowników. Schaeffler nie zwolnił obrotów i idzie do przodu – dodaje Gabriela Slonska.

    Czas na zmiany – preferencje pracowników

    Przedstawiciele firmy zauważają, że już zmieniły się, i nadal będą ewaluować, preferencje pracowników dotyczące potrzeb i korzyści jakie powinien zapewnić pracodawca. Zauważalnie większym zainteresowaniem cieszą się zagadnienia związane z tak zwanym dobrostanem, czyli „Wellbeing-iem”, dotychczas wyrażanym przez potrzebę pracy w nowoczesnym biurze z odpowiednio przystosowanymi przestrzeniami wspólnymi i narzędziami do pracy.

    Obecnie, dużo większym zainteresowaniem cieszą się kwestie wsparcia zdrowotnego i emocjonalnego, na które odpowiedzią są nie tylko dywersyfikowane pakiety prywatnej opieki medycznej, czy tez ergonomiczne wyposażenie miejsca pracy w domu, ale też odpowiednie programy mentoringowe, szkoleniowe, w tym warsztaty radzenia sobie z lękiem czy stresem.

    Bardzo ważne jest utrzymanie aktywnej relacji między pracownikami, uwzgledniającej krótkie spotkania na różnych szczeblach, wspólne rozwiazywanie problemów, dbanie o integrację pracowników w formie wirtualnych rozrywek, konkursów, spotkań online na kawę, ale też po prostu zrozumienie w trudnościach dnia codziennego i wsparcie rodziców w czasach nauki zdalnej, np. przez zapewnienie elastycznego czasu pracy.

    Wspierają społeczność Wrocławia

    Oprócz działań wewnętrznych, niezmiernie istotną kwestią w czasach kryzysu jest aktywne wsparcie lokalnej społeczności Wrocławia. Podczas wiosennego zamknięcia, Schaeffler pomagał tym, którzy najbardziej tego potrzebowali, m.in. lekarzom w szpitalu, zapewniając im gorące posiłki czy też mieszkańcom Domu Pomocy Społecznej, poprzez podarunek w formie książek, gier czy artykułów piśmienniczych. Zbliżający koniec roku i czas świąt oznacza kontynuację działań przez wsparcie pacjentów oddziału onkologicznego jednego ze szpitali wrocławskich oraz zwierząt w schronisku.

    – Przynależność i aktywne wsparcie lokalnej społeczności jest jednym z naszych priorytetów, jesteśmy odpowiedzialnym uczestnikiem wrocławskiego środowiska biznesowego, to tutaj mieliśmy okazję zaistnieć w 2018 roku i tutaj możemy się dalej rozwijać. Globalnie, firma Schaeffler jest jedną z największych firm rodzinnych na świecie, dlatego takie działania są jedną z naszych kluczowych wartości i częścią naszego DNA – mówi Anna Berczynska, Dyrektor Zarządzająca firmy Schaeffler Global services Europe.

    Świat po pandemii

    Tegoroczna sytuacja kryzysowa na świecie określiła priorytety, tj. wyzwania, którym świat i biznes musiał stawić czoła, ale jednocześnie wyznaczyła drogę ku nowym możliwościom:

    – Każdy kryzys staje się szansą na innowacje i głębszy poziom współpracy, a co za tym idzie, nie powinien być traktowany tylko w kategorii problemu. Czeka nas okres nieustannych zmian wymagających elastyczności, otwartości i pozytywnego podejścia do życia, do drugiej osoby i do otaczającego nas środowiska. Myślę, że perspektywa najbliższych kilku lat będzie pełna niespodzianek, zaawansowanych technologii i, wbrew pozorom, powrotu do podstawowych potrzeb łączących ludzi – dodaje Anna Berczynska.

    Schaeffler we Wrocławiu

    Firma Schaeffler we Wrocławiu jest od października 2018 roku, gdy w w biurowcu Sagittarius Business House przy ul. Suchej otworzyła centrum usług wspólnych – Schaeffler Global Services Europe. To tam pracownicy realizowali procesy biznesowe w obszarach finansów, HR, zakupów, logistyki, robotyki, automatyzacji i IT oraz dostarcza usługi z zakresu transformacji procesów biznesowych.

    Firma regularnie zwiększa zatrudnienie. W ciągu kilku najbliższych lat zatrudni do 800 specjalistów, stąd decyzja o wynajęciu 6200 mkw. w biurowcu Nowy Targ.

    Grupa Schaeffler jest jedną z największych na świecie firm rodzinnych, a dzięki 170 lokalizacjom w 50 krajach, dysponuje rozbudowaną siecią zakładów produkcyjnych, centrów badawczo-rozwojowych oraz firm handlowych. Schaeffler jest obecny w Polsce od 1987 r.