wroclaw.pl strona główna
  1. wroclaw.pl
  2. Przedsiębiorczy Wrocław
  3. Aktualności
  4. Jak zachęcić do inwestowania we Wrocławiu?

„Inwestycje 360° – czyli jak współpraca, strategia i innowacje budują konkurencyjność miast i regionów”. Pod tym hasłem spotkali się 3 września paneliści, rozmawiający m.in. o tym, jak zbudować odpowiednie środowisko dla inwestorów w mieście i jak sprawić, by skorzystali na tym wszyscy?

Reklama

Jak sprawić, by miasto sią rozwijało, ale nikt na tym nie ucierpiał? Na czym polega współpraca 360 – między wszystkimi zainteresowanymi, którzy funkcjonują w mieście? Jak zachęcić przedstawicieli biznesu do inwestowania w naszym regionie i jednocześnie wspierać młode firmy, które chcą pokazać się na świecie?

Na te pytania starali się odpowiedzieć paneliści, którzy 3 września, w ramach 34. edycji FE w Karpaczu dyskutowali na spotkaniu pt. „Inwestycje 360° – czyli jak współpraca, strategia i innowacje budują konkurencyjność miast i regionów”. Organizatorem wydarzenia była Agencja Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej, koordynująca wszystkie obszary takiej współpracy.

Paneliści na spotkaniu Inwestycje 360

Eksperci sfery publicznej, biznesowej, prawa, rynku pracy i zasobu nieruchomości w składzie:

  • Jakub Mazur – wiceprezydent Wrocławia,
  • Magdalena Tyrakowska-Szymczak – partner, Olesiński i Wspólnicy,
  • Radosław Szafrański – dyrektor zarządzający, Country Head of Poland, PageGroup,
  • Max Dropiński – semi EUROPE,
  • Paweł Boczar – Head of Wroclaw Regional Office, CBRE Poland,
  • Witold Ziomek – prezes MPWiK SA we Wrocławiu,

podzielili się swoimi przemyśleniami i doświadczeniami dotyczącymi współpracy w modelu 360.

Spotkanie prowadził Mateusz Hoffses – dyrektor JP Weber.

Współpraca 360 - na czym polega?

Wrocław konsekwentnie umacnia swoją pozycję jako jeden z najatrakcyjniejszych ośrodków inwestycyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej. W ostatnich latach zostało tu zrealizowanych ponad 260 projektów FDI – czyli bezpośrednich inwestycji zagranicznych, co przełożyło się na powstanie ponad 130 tysięcy nowych miejsc pracy.

<p>&bdquo;Inwestycje 360&deg; &ndash; czyli jak wsp&oacute;łpraca, strategia i innowacje budują konkurencyjność miast i region&oacute;w&rdquo; - 3 września 2025</p> Marek Księżarek/wroclaw.pl
„Inwestycje 360° – czyli jak współpraca, strategia i innowacje budują konkurencyjność miast i regionów” - 3 września 2025

Tylko w 2024 roku do grona inwestorów dołączyło kolejnych 17, generując 3 300 nowych miejsc pracy w aglomeracji.

Konkurencyjność, Wrocław buduje w oparciu o spójny ekosystem, w którym sektor publiczny, prywatny, akademicki i społeczny współpracują ze sobą na rzecz zrównoważonego rozwoju. Od wielu lat rozwijany jest tu model Inwestycji 360°, który zakłada partnerską współpracę z inwestorami.

– Wrocław odniósł sukces w ciągu ostatnich 25 lat. Nadal mierzyć wysoko, ambitnie i współpracować –  komentuje panel Mateusz Jarząbek, dyrektor Centrum Wspierania Biznesu ARAW. – My spajamy te wszystkie środowiska, dostarczamy danych, wiedzy i staramy się połączyć świat biznesu z – na przykład – nauką.

Wrocław dysponuje silnym zapleczem akademickim – działa tu 30 uczelni wyższych. Dzięki temu inwestorzy mają dostęp do unikalnych kompetencji i talentów.

<p>&bdquo;Inwestycje 360&deg; &ndash; czyli jak wsp&oacute;łpraca, strategia i innowacje budują konkurencyjność miast i region&oacute;w&rdquo; - 3 września 2025</p> Marek Księżarek/wroclaw.pl
„Inwestycje 360° – czyli jak współpraca, strategia i innowacje budują konkurencyjność miast i regionów” - 3 września 2025

Pełną współpracą, przyciągamy inwestorów

Podczas 34. Forum Ekonomicznego, swoim doświadczeniem w zakresie budowania przewag konkurencyjnych miast, podzielili się eksperci, m.in. z Wrocławia. Wiceprezydent Jakub Mazur zauważył, że sposobem na przyciągnięcie inwestorów nie jest już tania siła robocza i grunt w dobrej cenie. Wręcz przeciwnie – dostępność i rosnąca jakość życia w mieście przyciąga biznes, tworzy miejsca pracy i model współpracy 360.

Wrocław realizuje swoje cele do 25 lat. Miasta, które nie miały na początku lat dwutysięcznych strategii, nie były konsekwentne w działaniach czy aktywne na międzynarodowych forach, proponowały inwestorom krótkofalowe rozwiązania. U nas powstał ARAW, jako wsparcie z założenia długofalowe, dostarczające dobre rozwiązania, dobre kadry. Rosnąca jakość życia natomiast - wydarzenia kulturalne, opieka medyczna, edukacja we Wrocławiu sprawiły, że to właśnie on wygrywa w rankingach gospodarczych jako idealne do lokowania nowych biznesów miasto.
Jakub Mazur, wiceprezydent Wrocławia

Przykład tego, jak sektor publiczny może współpracować z biznesem, podał podczas panelu Witold Ziomek – prezes MPWiK. – Jako MPWiK jesteśmy elementem tego wielkiego mechanizmu – powiedział Witold Ziomek. – Ważne by na wczesnym etapie ustalić priorytet projektu i zbudować odpowiedni zespół.

O modelu współpracy 360, w kwestii niezwykle ważnej, głos zabrała również m.in. Magdalena Tyrakowska-Szymczak z Partner, Olesiński i Wspólnicy. – Bardzo ważna w modelu 360 jest współpraca z rządem - podkreśliła.

<p>&bdquo;Inwestycje 360&deg; &ndash; czyli jak wsp&oacute;łpraca, strategia i innowacje budują konkurencyjność miast i region&oacute;w&rdquo; - 3 września 2025</p> Marek Księżarek/wroclaw.pl
„Inwestycje 360° – czyli jak współpraca, strategia i innowacje budują konkurencyjność miast i regionów” - 3 września 2025

Wspieranie inwestorów na każdym etapie

Wnioski płynące z panelu skupiały się wokół przemodelowania pewnych utartych strategii i długofalowym modelu myślenia. Ważne by wspierać inwestorów, którzy już mają "u nas" swoje biznesy i nie zapominać o nich, w poszukiwaniu nowych potencjalnych inwestorów.

Wrocław jest również jednym z najdynamiczniej rozwijających się ośrodków startupowych w Polsce. W rankingu Startup Poland już dwa lata z rzędu Wrocław wyprzedził Warszawę. Z kolei w prestiżowym zestawieniu DealRoom miasto zostało uznane za „gwiazdę technologiczną” – zajęło pierwsze miejsce w Polsce i drugie w Europie. Model współpracy 360 zakłada właśnie wspieranie startupów i pomaganie młodym inwestorom w wyjściu na rynek światowy.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama