Nabór na rezydencję artystyczną w Dreźnie – wyniki

Miasto Wrocław we współpracy z miastem partnerskim Dreznem co roku zapraszają artystów związanych z Wrocławiem i specjalizujących się w technice grafiki warsztatowej na miesięczne rezydencje artystyczne. Jury, w jedsiennej edycji naboru, wybrało na rezydencję artystyczną w Dreźnie Beatę Filipowicz.


Beata Filipowicz

tworzy w dziedzinie grafiki artystycznej, malarstwa oraz ilustracji. Obecnie zajmuje stanowisko asystenta i laboranta w Pracowni Intaglio, na Akademii Sztuk Pięknych im. EugeniuszaGepperta we Wrocławiu.

Laureatka I Nagrody Marszałka Województwa Dolnośląskiego za Najlepszy Dyplom Roku2017 (MY’17, Galeria BWA Awangarda, Wrocław.). Uczestniczyław międzynarodowych i krajowych wydarzeniach związanych z grafiką warsztatową, m.in.: Open Portfolio Fig Bilbao, Hiszpania (2019); Impact 10, Santander, Hiszpania (2018); VI Międzynarodowe Biennale Grafiki, Guanlan, Chiny (2017); Zureta – The Misprint, Tokijski Uniwersytet Sztuki, Japonia(2017). 


Projekt rezydencji 

Obecnie moja praktyka artystyczna to synteza malarstwa, grafiki i eksperymentalnych form, obiektów rzeźbiarskich w papierze.W procesie tworzenia kieruję się intuicją, ważną rolę odgrywają przypadek i rysunek automatyczny. Eksperymentującz matrycą w technice druku wklęsłego, szczególnie w monotypii, pracuję w edycjach autorskich. Otwierają możliwość ciągłych zmian w treści i formie odbitki. Taka praktyka działa jako metafora idei ciągłej transformacji.

Rezydencja drezdeńska to okazja do refleksji nad współczesną ideą Gabinetu Ciekawości. W języku niemieckim WunderKammern(niem.)to prototyp kolekcji muzealnej, zbiór prywatnych zupełnie przypadkowych, ale niezwykłych przedmiotów, które odzwierciedlały zainteresowania właściciela. Gdybyśmy dzisiaj cofnęli się w czasie i weszli do XVI-wiecznej Kunstkammery zauważylibyśmy chaos, brak chronologii w ułożeniu przedmiotów, wielką różnorodność. Zastanawiam się jakie są ciekawostki ery cyfrowej XXI wieku?Jak wyglądałby dzisiejszy graficzny Kunst/Wunderkammer? Czerpiąc z bogatych kolekcji dzieł muzealnych w Dreźnie i współczesnej kultury chcę stworzyć niekonwencjonalne „martwe natury”inspirowane naszą codziennością. Interesuje mnie zatarcie granicy między papierem a odbitką w postaci graficznego obiektu.

Nawiązanie do przestarzałego pojęcia „Gabinetu ciekawości” przedstawione we współczesnym kontekście idealnie wpisuje się w historię tego miasta. W tym sensie projekt może być takim globalnym spektaklem, mówić o gromadzeniu dóbr w czasach, kiedy wiele obecnych lęków jest napędzanych zbyt dużą ilością informacji - o kolekcjonowaniu, ale także o wolności od przywiązań, o ekscentryczności, zdziwieniu, zachwycie i pewnego rodzaju poddaniu się obfitości świata.

Wyniki konkursu na stronie BIP.



Zgłoś uwagę