Pola Dwurnik o wiedźmie/kobiecie niezależnej
W poemacie rycerskim „Orland szalony” Alcyna jest wiedźmą, zwodniczą, występną, niebezpieczną. Zamieniając się w młodą, atrakcyjną kobietę uwodzi mężczyzn, a potem znużona nimi porzuca wybranków, zamienia w zwierzęta, drzewa, czasem w żywioł wodospadu.
Pola Dwurnik widzi jednak w tej bohaterce XVI-wiecznego utworu kobietę po prostu wolną. „Przyznającą sobie prawo do rozkoszy i samodzielnego wyboru partnera. Jest przy tym postacią tragiczną – nie ma w Alcynie zgody na przemijanie i brzydotę, nie reprezentuje sobą ani odrobiny cnotliwej pokory i nie odczuwa żalu” – pisze artystka w tekście „Uniesienie czarownicy Alcyny przez białe ptaki” w portalu Nowa Orgia Myśli.
I dodaje: „Podobno gdy się jest malarzem (malarką), i opanowało się malarski warsztat – wszystko można namalować. A co zostanie namalowane – zaistnieje i będzie istnieć wiecznie. Jeśli zatem namaluję zwycięstwo czarownicy Alcyny, będzie trwać w triumfie na moich obrazach, jak święci na płótnach starych mistrzów”.
Galeria zdjęć
Na nowej wystawie Alcyna jest przedstawiona jako postać ze szczególnej choreografii, bo pozostałe role grają – w tym spektaklu prawie 30 obrazów, gwaszy, kolaży, form rzeźbiarskich (i to głównie nowe prace) – zwierzęta, którymi otoczyła się kobieta.
Polę Dwurnik inspiruje malarstwo, fotografia (rzecz jasna, literatura, z której zaczerpnęła postać Alcyny), a odwiedzający bez trudu dostrzegą, jak na obrazach pojawiają się wątki z dzieł mistrzów (Goya, van Gogh, Kiefer).
Podczas ekspozycji „Nowa choreografia Alcyny” można też doświadczać specjalnej instalacji dźwiękowej (kompozycja Daniela Ożgi) z głosem Alcyny.
Wystawa Poli Dwurnik w Krupa Gallery – godziny zwiedzania
Krupa Gallery mieści się przy ul. Księcia Witolda 48/70 (na 8 piętrze)
Wystawa „Nowa choreografia Alcyny” jest czynna:
- czwartek — sobota: 14:00 — 18:00
- poniedziałek — środa: wizyta po umówieniu się mailowym: kontakt(at)krupagallery.pl
Wstęp na wystawę jest wolny.