wroclaw.pl strona główna Kulturalny Wrocław – najświeższe wiadomości o kulturze Kultura - strona główna

Infolinia 71 777 7777

21°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 15:11

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Kultura
  3. Aktualności
  4. Atypowo w Teatrze na Faktach. Znamy program tegorocznego festiwalu

Zbliża się IV Festiwal Teatru na Faktach. W programie 8 spektakli, w tym 4 premiery. Będzie także uliczny performans i finał III edycji konkursu na dokumentalne czytanie performatywne. Słowem – kluczem do tegorocznego przeglądu jest „atypowo”.

Reklama

Motywem wiodącym tej edycji jest atypowość.

Festiwal rozpocznie się od spektaklu-koncertu współtworzonego przez osoby Głuche oraz słyszących artystów i artystki. PJM i polski język foniczny będą równorzędne.

- Skupimy się także na temacie wykorzystywania osób z Ameryki Południowej i łamania ich praw pracowniczych, przedstawiając te niejednokrotnie zupełnie absurdalne, a czasami mrożące krew w żyłach historie – informują organizatorzy.

Zobaczymy również spektakle o osobach w spektrum autyzmu i ich matkach, o kryzysie psychicznym mężczyzn, o perspektywie małych znikających miejscowości w Ukrainie zaatakowanej przez Rosję, a także o młodych Afgankach uwięzionych w mieszkaniach w swoim opanowanym przez fanatyczny reżim kraju.

Odbędzie się również performans ukraińskiej artystki Diny Czmuż, która zaingeruje we wrocławską przestrzeń publiczną w formie nieoczywistego street-artu, jakim jest doklejanie wierszy-kolaży do zniszczonych ścian (pierwotnie upiększała w ten sposób zbombardowane elewacje ukraińskich miast).

IV Festiwal Teatru na Faktach „Atypowo” - program

Czwartek 26 czerwca 2025 - 2 premiery

  • 19:00 rozpoczęcie festiwalu. PREMIERA spektaklu „Szpieg z Krainy GłuchychEdyty Kozub, Marka Śmietany i Lukasa Wojcickiego

„Szpieg z Krainy Głuchych” to spektakl-musical z muzyką rap, graną i śpiewaną na żywo. Opowiada o głosie Głuchych. Migana historia Marka Śmietany – Głuchego lektora Polskiego Języka Migowego (PJM), performera i działacza na rzecz praw Głuchych – jest pretekstem do opowiedzenia o społeczności Głuchych i słabosłyszących. To nie tylko historia  o dyskryminacji i poniżeniu, ale przede wszystkim o sile, solidarności, niezłomności i sojusznictwie.

<p>Troje aktor&oacute;w maszerujących z lewa na prawo. Kadr z pr&oacute;by do spektaklu Szpieg z krainy Głuchych</p> Rafał Skwarek
Troje aktorów maszerujących z lewa na prawo. Kadr z próby do spektaklu Szpieg z krainy Głuchych

W PJM, z tłumaczeniem na język polski, z napisami w języku polskim, z pętlą indukcyjną.

  • 21:00 PREMIERA spektaklu „Cudownych rodziców” Łukasza Basiaka

Spektakl jest próbą odtworzenia narracji prowadzonej w procesie psychoterapii psychodynamicznej oraz w praktyce psychoanalitycznej. Pojawiają się w nim także wątki z zakresu terapii systemowej oraz terapii par.

<p>Kadr z pr&oacute;by do spektaklu "Cudownych rodzic&oacute;w"</p> Rafał Skwarek
Kadr z próby do spektaklu "Cudownych rodziców"

W języku polskim, z tłumaczeniem na PJM, z napisami w języku polskim, z pętlą indukcyjną.

  • 22:30 Dyskusja: „Nie mówmy o tych, którzy milczą”

W języku polskim, z tłumaczeniem na PJM, z pętlą indukcyjną, z audiowstępem.

Piątek 27 czerwca 2025 - 2 spektakle, w tym 1 premiera

  • 19:00 Spektakl „Monolog wewnętrzny” Wojtka Ziemilskiego

Punktem wyjścia spektaklu Wojtka Ziemilskiego była choroba, z którą reżyser zmaga się od ośmiu lat. Uciążliwa, trudna do opanowania, niemożliwa do wyleczenia. Kolejne kuracje nie przynosiły poprawy, lekarze rozkładali ręce, alternatywne metody zawodziły. Aż w końcu pojawiła się nadzieja: jeden z globalnych koncernów farmaceutycznych wypuścił na rynek nowy lek. Nie do końca bezpieczny – ale obiecujący.

<p>Mężczyzna leżący na podłodze, przygnieciony płytą z układami scalonymi. Kadr ze spektaklu Monolog Wewnętrzny</p> materiały organizatorów
Mężczyzna leżący na podłodze, przygnieciony płytą z układami scalonymi. Kadr ze spektaklu Monolog Wewnętrzny

Z pętlą indukcyjną, z audiodeskrypcją.

  • 21:00 Dyskusja: „Nie mówmy tylko o kryzysie męskości”

Z pętlą indukcyjną, z audiowstępem

  • 21:30  PREMIERA spektaklu „Miłość w czasach zamętu” Krzysztofa Kopki

Od kilku lat w Polsce pojawiają się migranci i migrantki z Ameryki Łacińskiej. Polscy pośrednicy oferują im nisko płatną, nielegalną pracę w fabrykach i na placach budowy, w której muszą pracować kilkanaście godzin dziennie. Osobom tym są odbierane paszporty i wszelkie prawa.

Krzysztof Kopka, reżyser z ogromnym stażem, postanowił opowiedzieć o tym procederze z perspektywy samych bohaterów, o tym jak walczą o sprawiedliwość i zakładają związek zawodowy. Jest to zarazem pełna paradoksów historia miłosna o kobiecie i mężczyźnie, którzy pochodzą z różnych krajów, a poznają się w polskiej fabryce.

W języku polskim, z napisami w języku angielskim, z pętlą indukcyjną, z audiodeskrypcją.

  • 22:30 Dyskusja: „Nie mówmy o emigracji ekonomicznej”

Z pętlą indukcyjną, z audiowstępem.

Sobota 28 czerwca 2025 - Białoruś, Ukraina, Afganistan. I premiera Meltdown

  • 13:00–21:00 Pisanie listów do osób uwięzionych w Białorusi ze względów politycznych

<p>Białoruś. Mężczyzna klęczący przed kordonem policjant&oacute;w</p> redakcja Nasz Niwa / materiały organizatorów
Białoruś. Mężczyzna klęczący przed kordonem policjantów

Przez cały dzień festiwalowy uczestnicy będą mieli możliwość napisać list do więźniów i więźniarek politycznych w Białorusi – jako akt solidarności z ofiarami represji. Obecnie ponad tysiąc osób pozostaje za kratami. W wielu przypadkach są to aktywiści i aktywistki, dziennikarze i dziennikarki, przedstawiciele i przedstawicielki mniejszości narodowych, w tym także mniejszości polskiej.

  • 13:00 Spektakl „Ay Kash/ شﺎ یا / If Only” afgańskiego kolektywu Under the Starry Afghan Sky oraz Rachel Karafistan z Cosmino Theatre

Od wycofania sił zachodnich w sierpniu 2021 roku życie kobiet w Afganistanie stało się niewyobrażalnie trudne. Nie tylko odebrano im podstawowe prawa, ale także zniszczono istotę ich wolności. Nie mają już prawa do pełnego życia — nie mogą się uczyć, ukończyć studiów, swobodnie kochać, podróżować bez towarzystwa mężczyzny, cieszyć się zwykłym spacerem w parku czy nawet jeździć na rowerze. Pod rządami talibów ich publiczna egzystencja jest pozbawiona godności, autonomii i nadziei.

<p>Twarz kobiety do połowy zakryta burką. Kadr ze spektaklu Ay Kash</p> materiały organizatorów
Twarz kobiety do połowy zakryta burką. Kadr ze spektaklu Ay Kash

Spektakl kolektywu Under the Starry Afghan Sky, utworzonego przez jedenaście afgańskich kobiet w wieku od 15 do 23 lat, to opowieść o podejmowanych przez nie próbach odnalezienia się w opresyjnej rzeczywistości Afganistanu.

W języku angielskim, z napisami w języku polskim, z pętlą indukcyjną.

Oryginalna muzyka i montaż wideo: Kuba Pierzchalski (Cosmino Theatre) Animacje: Anna Benner. Zdjęcia: Rhea Schmi.

Spektakl został stworzony przez jedenaście młodych kobiet z kolektywu Under the Starry Afghan Sky i Rachel Karafistan z Cosmino Theatre.

  • 14:15 „Zatrzymany – Białoruś 2020” – czytanie performatywne fragmentów opowiadania „Zatrzymany” Tatiany Żuridovej / WSTĘP WOLNY

Czytanie performatywne fragmentów opowiadania „Zatrzymany” Tatiany Żuridovej  dokumentującego historię Yasia – młodego Białorusina, który został brutalnie pobity i uwięziony przez siły bezpieczeństwa reżimu Łukaszenki podczas protestów w sierpniu 2020 roku. Tekst, przetłumaczony specjalnie na potrzeby festiwalu, przedstawia wstrząsające doświadczenie systemowej przemocy z perspektywy jednostki, która nie zrezygnowała z prawa do sprzeciwu.

Tatiana Żuridova urodziła się w 1953 roku w mieście Brześć w Białorusi. Od 10 roku życia mieszkała z rodziną na Łotwie. Ukończyła Politechnikę w Rydze. Od 2008 mieszkała na ukraińskim Krymie. Uciekła z Krymu w marcu 2014 z powodu inwazji armii rosyjskiej. Mieszka we Wrocławiu. Jej bajki dla dzieci zostały opublikowane na Krymie. W Polsce ukazała się jej książka „Inwazja na Krym. 2014”.

  • 15:00 Spektakl „Jutro 10 lat temu” niezależnego teatru GAS

<p>Ośmioro młodych ludzi siedzących na krzesłach. Kadr ze spektaklu Jutro 10 lat temu</p> Tobiasz Papuczys
Ośmioro młodych ludzi siedzących na krzesłach. Kadr ze spektaklu Jutro 10 lat temu

Dokumentalny spektakl niezależnego teatru GAS wyreżyserowany przez Sofię Onishchenko i Darię Bogdan, współtworzony przez młodzież w wieku od 12 do 19 lat, pochodzącą z różnych części Ukrainy – młodzież, która większość swojego życia przeżyła w warunkach wojny i wyemigrowała do Polski po rozpoczęciu się pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę. Opowiada o osobistych historiach młodych Ukraińców i Ukrainek, ich refleksjach na temat rzeczywistości, w której przyszło im żyć, marzeniach i wizjach dotyczących przyszłości – w perspektywie własnej, Europy i całego świata. Jest ich artystyczną odpowiedzią na rzeczywistość.

W języku ukraińskim, z napisami w języku polskim, z pętlą indukcyjną.

Reżyseria i koncepcja: Sofiia Onishchenko, Daria Bogdan.

  • 15:15 „Zatrzymany – Białoruś 2020” spotkanie z Tatianą Żuridovą – autorką opowiadania „Zatrzymany” oraz z jego bohaterami. WSTĘP WOLNY

Po zakończeniu oficjalnej części wydarzenia każda chętna osoba będzie mogła porozmawiać z zaproszonymi gośćmi w formule żywej biblioteki – wejść w osobisty dialog z bezpośrednimi świadkami wydarzeń z Białorusi.

  • 16:30 Performans „The Transit of Feelings” Diny Czmuż

W językach ukraińskim i angielskim.

Poezja jest metametodą, która umożliwia przekaz doświadczeń i uczuć. Może służyć także do przeplatania odrębnych nurtów rzeczywistości. Na zabitych deskami oknach i drzwiach domów w Charkowie Dina Czmuż pisze wiersze. To jej wyraz troski o miasto, a zarazem sposób na oznaczenie go – wskazanie, że należy do Ukrainy. Artystka, sięgając po tę formę ekspresji, chce jednocześnie pokazać, że Charków przenika poezja. W Charkowie wiersze stają się pancerzem miasta.

Dina Czmuż jest artystką wizualną i poetką pochodzącą z Charkowa. Ukończyła studia z zakresu projektowania książki i malarstwa monumentalnego na Charkowskiej Państwowej Akademii Projektowania i Sztuki. Tworzy street art, a dla Charkowskiego Teatru Lalek oraz niezależnego teatru Publicust z Charkowa – scenografię. Zajmuje się również projektowaniem książek, ilustracjami i innymi formami wizualnymi. Pracowała także w Muzeum Literatury w Charkowie oraz w wydawnictwie.

  • 17:00 Dyskusja: „Nie mówmy o rzeczach mało istotnych”

Z pętlą indukcyjną, z audiowstępem.

  • 19:00 Spektakl „Słodko-kwaśny” ukraińskiego niezależnego teatru GAS

<p>Kobieta stojąca przy oknie. Kadr ze spektaklu Słodko-kwaśny</p> Tobiasz Papuczys
Kobieta stojąca przy oknie. Kadr ze spektaklu Słodko-kwaśny

Dokumentalny, performatywny monodram opisujący historię mieszkańców małej wsi Kysliwka (obwód charkowski, Ukraina), która została całkowicie zniszczona w latach 2022–2024 przez armię rosyjską. Jego celem jest zachowanie pamięci o Kysliwce.

Reżyseria i scenariusz: Sofiia Onishchenko. Współreżyseria, choreografia, scenografia: Daria Bohdan. Występuje: Sofiia Onishchenko.

  • 20:15 „Zatrzymany – Białoruś 2020” – czytanie performatywne fragmentów opowiadania „Zatrzymany” Tatiany Żuridovej
  • 21:00 PREMIERA spektaklu „Meltdown” Małgorzaty Lech

<p>Dwie kobiety leżące na piknikowych kocach. Kadr z pr&oacute;by do&nbsp; spektaklu Meltdown&nbsp;</p> Rafał Skwarek
Dwie kobiety leżące na piknikowych kocach. Kadr z próby do  spektaklu Meltdown 

Meltdown” to dokumentalna love story; o sile miłości matki i córki, podobna do historii wielu matek i córek, jednocześnie całkiem od innych różna; to docu-drama i docu-dreszczowiec, pełna zwrotów akcji historia sinusoida. Wyjątkowy jest ładunek szczerości i autoironii w opowieści bohaterek o sobie samych, wyjątkowa jest wola walki o autonomię, możliwość osobnego życia dwóch złączonych najsilniejszą i zarazem najtrudniejszą więzią kobiet. To nie tylko retrospektywna opowieść matki o nastoletniej ciąży, traumie, przemocy i opresyjności rodziny, braku systemowego wsparcia; walce o godność i możliwość normalnego życia – z ciągłym pytaniem czym ono jest, od czego i od kogo zależy.

W języku polskim, z tłumaczeniem na PJM, z napisami w języku polskim, z pętlą indukcyjną.

  • 21:15 „Zatrzymany – Białoruś 2020” spotkanie z Tatianą Żuridovą – autorką opowiadania „Zatrzymany” oraz z jego bohaterami
  • 22:30 Dyskusja: „Nie mówmy tylko o problemach kobiet”

W języku polskim, z tłumaczeniem na PJM, z pętlą indukcyjną, z audiowstępem.

Niedziela 29 czerwca 2025 - finał konkursu na czytania performatywne

  • 13:30 Rozpoczęcie III konkursu na dokumentalne czytanie performatywne

Transmisja online na profilu Instytutu Grotowskiego na Facebooku.

Wszystkie wydarzenia w ramach konkursu odbędą się w języku polskim z tłumaczeniem na PJM oraz z pętlą indukcyjną, a ponadto zostaną poprzedzone audiowstępem.

13:45–16:30 I blok czytań

  • My na warsztacie” Doroty Brauntsch i Sandry Staletowicz

Czytanie o budowie Nowych Tych, w którym mapy i architektura przeplatają się z obrazami polskiego społeczeństwa oraz opisem ambicji architektek i architektów tworzących nowe miasta.

  • Opiekuńcze więzienie” Vasylyny Martseniuk

Opowieść o tym, jak ukraińskie rodziny radzą sobie z opieką nad osobami starszymi w warunkach wojny.

  • 7 pudełek” Tomasza Borczyka

Opowieść o naszej relacji z przedmiotami, o wspomnieniach, przeprowadzkach i życiu nomadzkim, do którego mniej lub bardziej zmuszeni są przedstawiciele i przedstawicielki pokolenia, którego nie stać na mieszkania i domy. 

  • Matwórczyni” Yany Alekseenko

Historia o kobiecie, która jest matką i twórczynią. Ma dziecko lub dwoje albo pięcioro, a jednocześnie rodzi podczas wywiadu.

  • 16:30 Dyskusja z twórcami i twórczyniami czytań z bloku I  "Porozmawiajmy o domu"

18:00–20:30 II blok czytań

  • Eden Open Source” Moniki Popiel

Wielozmysłowe, interaktywne czytanie performatywne eksplorujące temat wstydu.

  • Nie chcę tu być” Łucji Lange

Czytanie o matce, której nastoletnia córka popełniła samobójstwo. Historia ukazująca dramat rodzica po śmierci dziecka.

  • Zabawa na działce” Jana Saraty

Podróż do granic cielesności, samotności i euforycznych uniesień. Bohaterowie poprzez fragmentaryczne, intymne rozmowy odsłaniają mechanizmy budowania relacji w subkulturze chemseksu.

  • Inwazja” Aliny Sarnackiej, Rimmy Tyshkevych i Aliny Kostiukovej

Historia o seksworkerkach żyjących w kraju ogarniętym wojną.

  • 20:30 Dyskusja z twórcami i twórczyniami czytań z bloku II "Porozmawiajmy o wstydzie"
  • 22:00 Ogłoszenie wyników konkursu, zakończenie festiwalu

Jury – Agnieszka Bresler, Grzegorz Chojnowski, Urszula Glensk, Alina Szeptycka i Wojtek Ziemilski – wyłoni zwycięzcę, którego tekst zostanie wystawiony na scenie Instytutu Grotowskiego w przyszłym sezonie.

Wydarzenia towarzyszące

W ramach festiwalu w Bulvarach (ul. Księcia Witolda 11) odbędą się także warsztaty:

  • Prowadzone przez Wojtka Ziemilskiego: czw. 26.06, 10:00-13:00, sob. 28.06 10:00-13:00
  • Prowadzone przez Dinę Czmuż: 26–27.06.2025, 16:00–18:00
  • Krąg dialogowy prowadzony przez Dorotę Whitten i Maję Zabokrzycką z Domu Pokoju

Źródło: materiały prasowe

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama