Na poprawę sytuacji wpłynęło kilka czynników: system ITS, budowa przystanków podwójnych i wiedeńskich, modernizacja torów i likwidacja barier, np. lewoskrętów dla samochodów.
Dwie strefy transportowe
W oparciu o opinie ekspertów transportu publicznego w ostatnich miesiącach prowadzono prace zmierzające do osiągnięcia dwóch efektów:
- przyspieszenia prędkości tramwajów na trasach dowożących mieszkańców do centrum
- zwiększeniu dostępności transportu w centrum.
System transportu podzielony na dwie części:
- strefę dojazdową: to wszystkie trasy tramwajowe biegnące promieniście w kierunku centrum do pętli na obrzeżach układu transportowego, związanych najczęściej z dużymi skupiskami mieszkaniowym
- obszar centraln: obszar wyznacza linia 0. Jest to wnętrze staromiejskiego centrum miasta z dużą gęstością przystanków i sygnalizacji świetlnych.
ITS przyspiesza
System ITS jest zainstalowany na ponad 150 skrzyżowaniach. Sygnalizacje świetlne podłączone do ITS leżą zarówno w obszarze centralnym jak i w strefie dojazdowej. Wszystkie tramwaje są wyposażone w urządzenia do komunikacji z systemem ITS. Każde skrzyżowanie odbiera sygnały wysyłane z pojazdu transportu publicznego informujące o kierunku jazdy, numerze linii, zgodności z rozkładem jazdy. Na tej podstawie oraz analizując ruch innych pojazdów system ITS dobiera czas trwania poszczególnych świateł.
Wolniej przez centrum, szybciej na dojazdach
W samym centrum poprawa komunikacji tramwajowej polega na zmniejszaniu odległości między przystankami i lepszym skoordynowaniu przesiadek. Jednak w tym rejonie następuje duża kumulacja tramwajów na skrzyżowaniach. ITS może wstrzymać samochody, które jadą kolizyjnie do tramwajów, tylko na jeden cykl. To powduje, że tramwaje poruszają się wolniej. W zależności od kierunku czas przejazdu przez ten rejon waha się od 8 do 12 minut. Inaczej jest w strefie dojazdowej. Średnia prędkość wynosi tam 20,5 km/h, a kilka miesięcy temu wskaźnik ten wynosił 19,2 km\h.
Fot: materiały prasowe