wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

19°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 13:55

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Stan techniczny wrocławskich mostów i plany remontów

We Wrocławiu funkcjonuje 108 mostów drogowych, wiele z nich to ponad stuletnie zabytkowe obiekty, ale wbrew pozorom to nie one są w najgorszym stanie. Najbardziej wysłużone są te budowane w latach 70. i 80. z uwagi na wadliwe projekty, wykonawstwo czy stosowanie niewłaściwych materiałów budowlanych.

Reklama

ZDiUM stale monitoruje ich stan techniczny, przeglądy okresowe i regularne kontrole mają na celu wykazać niepokojące objawy przemęczenia wybranych konstrukcji.

Mosty Chrobrego

Mosty ucierpiały przenosząc dodatkowe obciążenie w postaci ruchu objazdowego w czasie remontu placu Grunwaldzkiego oraz mostu Szczytnickiego. Z uwagi na pogorszenie się stanu technicznego obniżono nośność na obydwu obiektach, remontu wymaga bowiem konstrukcja i dźwigary.

Naprawy balustrad wykonano w ramach prac utrzymaniowych. Obydwa obiekty znajdują się pod stałą obserwacją, dodatkowo są objęte monitoringiem geodezyjnym, który polega na regularnym prowadzeniu pomiarów mających na celu wyłapanie nawet najmniejszych niepokojących objawów i nic nie wskazuje na to, aby takie mogły wystąpić do czasu rozpoczęcia remontu kapitalnego.

Koncepcja wraz z projektem remontu mostów Chrobrego będzie gotowa za kilka miesięcy i spółka Wrocławskie Inwestycje jeszcze w tym roku planuje ogłoszenie przetargu na wybór firmy wykonawczej prac.

Estakada zachodnia na pl. Społecznym

Ten obiekt również znajduje się pod stałą obserwacją i na bieżąco są usuwane wszystkie usterki. Dotyczy to przede wszystkim ubytków w jezdni. Ponieważ sama konstrukcja została wadliwie zaprojektowana w latach 80. problemem jest odprowadzanie wód opadowych, które wnikają w głąb konstrukcji powodując jej korozję. Skutkiem korozji jest wyłuszczanie się drobin betonu od spodu estakady, dlatego została zabezpieczona specjalną siatką uniemożliwiającą przedostawanie się tych odprysków na zewnątrz. W celu oszczędzenia konstrukcji estakady wyeliminowano  z niej ruch ciężarowy. Plan miejscowy dla tego obszaru przewiduje zmianę zagospodarowania przestrzeni placu Społecznego. W tej chwili prowadzone są prace zmierzające do reorganizacji ruchu w obrębie placu w taki sposób, aby możliwe  było zrealizowanie wspomnianego planu, który docelowo nie przewiduje istnienia na tej płaszczyźnie żadnych obiektów inżynierskich.

Most Zwierzyniecki

ZDiUM na bieżąco zleca wykonywanie prac naprawczych zapewniających bezpieczne użytkowanie obiektu. Aktualna ekspertyza mostu Zwierzynieckiego wskazuje na zużycie pewnych elementów, nie są to jednak kluczowe elementy konstrukcji obiektu. Biorąc pod uwagę wiek przeprawy istotna jest jego nośność i obciążenie. Analizy statyczno – wytrzymałościowe potwierdziły, że nośność obiektu 30 t może być zachowana i nie ma przesłanek aby ją obniżać. Na obiekcie nie stwierdzono również żadnych objawów wskazujących na jego przeciążenie. Oznaki zużycia i stan niedostateczny wykazuje natomiast część chodnikowa, która wymaga interwencji.

Zapisy ekspertyzy oraz uzupełniających ją przeglądów mówią również o potrzebie wykonania nowych powłok antykorozyjnych stalowej części mostu, cząstkowych napraw ubytków w jezdni na dojazdach, oczyszczenie z graffiti przyczółków i bram wjazdowych oraz oczyszczenie z roślinności skarp i schodów skarpowych. W tej chwili analizujemy możliwość przystąpienia do rozpoczęcia remontu chodników po obydwu stronach mostu jeszcze w bieżącym roku. Ponieważ remont oznaczał  będzie rozbiórkę nawierzchni chodników, na czas trwania prac zaistnieje konieczność wyłączenia go z ruchu. Aby utrzymać ciągłość ruchu pieszego prace te będę przeprowadzone etapami (najpierw jedna strona, potem druga), celowym byłoby je wykonać w sezonie wiosenno – letnim z uwagi na najbardziej stabilne warunki pogodowe.

Pozostałe przeprawy

W ciągu najbliższych lat zaplanowano remont mostów Pomorskie (głównie z uwagi na stan torów i jezdni ale i sama konstrukcja jest już nadwyrężona), mosty Chrobrego , most Tumski który wymaga przede wszystkim zabezpieczenia antykorozyjnego, kładka nad al. Jana III Sobieskiego  (w trakcie rozbiórek w celu wybudowania nowego obiektu). Z listy zniknął też most Żernicki (ZDiUM jest w trakcie budowy nowego, będzie gotowy jesienią br.) oraz kładka Zwierzyniecka (oddana do ruchu przed świętach). 

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl