Dzięki nowemu rozkładowi połączeń Kolei Dolnośląskich od 11 grudnia w całym regionie będzie znacznie więcej. To konsekwentny krok w kierunku rozbudowy komunikacji kolejowej w aglomeracji wrocławskiej i województwie.
- Stawiamy na kolej, bo to ekologiczny środek transportu, który przede wszystkim rozwiązuje problem korków - powiedział Cezary Przybylski, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.
- Nasz nowy rozkład jazdy to wyraz tego, że jako samorząd województwa przywiązujemy olbrzymią wagę do transportu kolejowego. Zwiększamy liczbę połączeń na wszystkich liniach aglomeracji wrocławskiej. Na naszej flagowej linii Wrocław-Legnica będzie od grudnia jeździło aż 26 par pociągów! - mówił Jerzy Michalak, Członek Zarządu Województwa.
Poprawa częstotliwości połączeń będzie widoczna nie tylko w aglomeracji wrocławskiej, ale w całym regionie. Tym samym samorząd województwa przeciwdziała wykluczeniu komunikacyjnemu i wspiera miasta powiatowe.
Czytaj więcej: Pojedziemy jeszcze szybciej do Warszawy [NOWY ROZKŁAD INTERCITY]
Nowe rozkłady można oglądać na stronach przewoźników i i w wyszukiwarkach połączeń.
Zmiany w kursowaniu pociągów Kolei Dolnośląskich w rozkładzie 2016/2017
D1: Lubań Śląski - Węgliniec - Legnica - WrocławRuch na linii wzrośnie - na najbardziej obciążonym odcinku między Legnicą a Wrocławiem, w dni robocze kursować będzie 26 par pociągów - w szczycie co pół godziny i częściej. Na pozostałym odcinku połączenia będą dostępne co dwie godziny, przy czym między Węglińcem a Legnicą w szczycie dostępne będą wzmocnienia - pociągi pojadą co godzinę.
D3: Rawicz - WrocławLinia nadal będzie obsługiwana we współpracy ze spółką Przewozy Regionalne. Utrzymana zostanie zbliżona oferta połączeń.
D5: Międzylesie / Kudowa-Zdrój - Kłodzko - Dzierżoniów – LegnicaNajważniejszą zmianą będzie znaczący wzrost liczby połączeń pomiędzy Dzierżoniowem i Legnicą - zostaną zlikwidowane dotkliwe dla pasażerów przerwy między pociągami w południe i późnym popołudniem. Nowością będzie także wydłużenie niektórych pociągów KD z Kłodzka do Międzylesia.
D6: Szklarska Poręba - Jelenia Góra - Wałbrzych – WrocławRównież na tej linii wzrośnie liczba połączeń. Z Wałbrzycha do Wrocławia pociągi pojadą co godzinę, ze wzmocnieniami w szczycie. Na pozostałym odcinku połączenia będą dostępne co dwie godziny, przy czym między Jelenią Górą a Wałbrzychem w szczycie dostępne będą wzmocnienia - pociągi pojadą co godzinę. Pociąg Wilczka spółki Przewozy Regionalne, złożony z tradycyjnego składu wagonowego z lokomotywą zostanie zastąpiony przez elektryczny zespół trakcyjny Kolei Dolnośląskich - spowoduje to skrócenie czasu porannego dojazdu z Jeleniej Góry do Wrocławia o ponad pół godziny. Ponadto, w celu poprawy komfortu podróży, zróżnicowane zostaną godziny odjazdu z Wrocławia składów kończących bieg w Wałbrzychu (podmiejski ruch dowozowy, odjazdy kwadrans przed pełną godziną) oraz jadących do Jeleniej Góry i Szklarskiej Poręby (ruch regionalny, odjazdy kwadrans po pełnej godzinie).
Na linii nadal kontynuowane będą prace modernizacyjne - w związku z tym rozkład jazdy w ciągu roku niestety ulegać będzie korektom - należy spodziewać się przesunięć godzin odjazdu pociągów, o których będziemy pasażerów informować na bieżąco.
D7: Jelcz-Laskowice – WrocławObsługę linii w całości przejmą Koleje Dolnośląskie; liczba par połączeń w dni robocze wzrośnie do szesnastu. Pociągi będą kursować w odstępach od pół godziny w szczycie do dwóch godzin w okresach międzyszczytowych.
D8: Trzebnica – WrocławObecnie prowadzone prace na linii skrócą czas przejazdu, dzięki czemu możliwe stanie się częściowe wdrożenie cyklicznego rozkładu jazdy. Przez większość dnia pociągi odjadą z Trzebnicy 41 minut po pełnej godzinie. Wzrośnie liczba połączeń - w dni robocze uruchamianych będzie 15 par pociągów, co zapewni połączenia co godzinę w szczycie i co dwie godziny poza nim.
D9: Kudowa-Zdrój - Kłodzko – WrocławNa odcinku Kłodzko - Wrocław linia nadal będzie obsługiwana we współpracy ze spółką Przewozy Regionalne. Liczba par połączeń Kolei Dolnośląskich wzrośnie do trzech.
D10: Drezno - Zgorzelec - Legnica – WrocławNa linii nadal uruchamiane będą trzy pary połączeń bezpośrednich, kursujących co 6 godzin. Na odcinku Legnica - Wrocław pociągi będą kursowały jako przyśpieszone. Oprócz tego dostępne będą połączenia z przesiadkami - co w sumie zapewni sześć par połączeń między Dreznem i Wrocławiem, a jedenaście - między Zgorzelcem i Wrocławiem.
D12: Lwówek Śląski - Jelenia GóraNiestety, ze względu na wprowadzenie ograniczenia prędkości na linii kolejowej do dziesięciu(!) kilometrów na godzinę, jesteśmy zmuszeni zastąpić pociągi autobusową komunikacją zastępczą.
D15: Wałbrzych - Kłodzko - Kudowa-Zdrój / MiędzylesieNa linii wzrośnie liczba par połączeń - uruchomiony zostanie pociąg umożliwiający poranne dojazdy do Wałbrzycha, zlikwidowana zostanie dotkliwa przerwa między pociągami w środku dnia. Niektóre pociągi będą wydłużone z Kłodzka do Międzylesia.
D16: Dzierżoniów - Jaworzyna Śląska – WrocławDzięki zmianom w obsłudze linii D5 nastąpi rozbudowa oferty połączeń przesiadkowych. Możliwy będzie dojazd do Wrocławia zarówno na godzinę siódmą, jak i ósmą. Z Wrocławia przygotowana została możliwość powrotu po godzinie 12, 13, 14, 15 i 16. Ostatni pociąg powrotny kursować będzie około godziny 22.
Podobnie jak na linii D6, w związku z remontem linii kolejowej między Wrocławiem a Jaworzyną Śląską, w ciągu roku występować będą korekty godzin odjazdu pociągów, o których będziemy informować na bieżąco.
D19: Węgliniec - Zgorzelec / Goerlitz - Jelenia GóraNa linii zwiększona zostanie liczba połączeń. Między Jelenią Górą a Lubaniem w dni robocze pojedzie 6 par pociągów, a między Lubaniem a Zgorzelcem - siedem. Wliczając połączenia przesiadkowe, z Węglińca do Goerlitz dostępnych będzie 8 par połączeń, a z Jeleniej Góry - sześć. Pociągi spółki Przewozy Regionalne, kursujące z Zielonej Góry do Jeleniej Góry, nie uzyskały zgody na wjazd do Goerlitz, Koleje Dolnośląskie uruchomią pociągi łącznikowe, umożliwiające mieszkańcom Zielonej Góry przejazd przez granicę.
D25: Forst - Żary - Legnica - WrocławNa linii pozostaną wyłącznie pociągi Kolei Dolnośląskich. Pomiędzy Żarami i Legnicą oferowanych będzie pięć par połączeń oraz dodatkowy pociąg wzmacniający, kursujący wyłącznie w piątki. Cztery pary połączeń kursować będą bezpośrednio do Wrocławia, w weekendy w sezonie letnim dwie z nich pojadą aż do Forst w Niemczech. D26: Trutnov - Kralovec - Lubawka - Kamienna Góra - Sędzisław - Jelenia GóraOferta zaplanowana jest podobnie jak w zeszłym roku - trzy pary połączeń funkcjonujące w okresie letnim.