Inwestycje za setki milionów na dolnośląskich torach

Remont trasy do Jeleniej Góry i Kłodzka. Nowy węzeł przesiadkowy we Wrocławiu. Odnowione dworce i nowe sieci trakcyjne. PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą w tej chwili kilkanaście inwestycji, wartych setki milionów złotych, na dolnośląskich torach. Efektem mają być szybsze i wygodniejsze podróże pociągami.

  • PKP PLK prowadzi inwestycje w kilkunastu lokalizacjach na Dolnym Śląsku


Największą obecnie prowadzoną inwestycją na Dolnym Śląsku jest przebudowa trasy Legnica-Rudna Gwizdanów. Prace pochłoną około 190 milionów złotych i spowodują, że dużo wygodniej będzie się podróżować do największych miast Zagłębia Miedziowego (Legnicy, Lubina i Głogowa). Ukończenie inwestycji planowane jest latem 2019 roku. Pociągi przyspieszą wtedy na tej trasie do 120 km/h a 10 stacji i przystanków zmieni się nie do poznania. 

Szybciej w Karkonosze, przystanek w centrum Wałbrzycha

Duże znaczenie dla pasażerów z Wrocławia ma również remont na trasie do Jeleniej Góry. Już teraz do stolicy Karkonoszy jeździ się szybciej i wygodniej, ale ma być jeszcze lepiej. W tej chwili wymieniana jest stara ( z lat 70.) sieć trakcyjna w okolicach Mietkowa. W sumie 11 kilometrów nowej sieci. Kolejarze zamontują tam też nowe urządzenia sterowania ruchem i elektryczne zwrotnice. Zakończenie prac wartości ponad 14 mln zł planowane jest w listopadzie 2018 r.

Jadąc z Wrocławia do Wałbrzycha już niebawem witać nas będą dwa odnowione dworce i ich infrastruktura. Chodzi o ten w Świebodzicach i Wałbrzych Szczawienko.  - Do tego w samym centrum Wałbrzycha powstanie nowy przystanek kolejowy. Przy nim także węzeł przesiadkowy z windami dla osób niepełnosprawnych, oświetleniem, tablicami z informacją dla pasażerów. Cała inwestycja ma zakończyć się do końca 2019 roku - mówi Bohdan Ząbek z zespołu prasowego PKP PLK. 

Oprócz tych inwestycji na Dolnym Śląsku trwają też prace modernizacyjne w kilku innych lokalizacjach. Ważniejsze z nich to: elektryfikacja odcinka magistrali kolejowej linii E 30 na odcinku Węgliniec – Zgorzelec; prace na stacjach w Kłodzku i przebudowa odcinka Grabowno Wielkie – Zduny na trasie z Oleśnicy do Milicza. 

Duże inwestycje we Wrocławiu 

Dzięki wspólnej inwestycji PKP PLK i gminy Wrocław  powstanie nowy przystanek Wrocław Szczepin i zostanie przebudowany wiadukt kolejowy nad ul. Długą.

Realizacja ta  usprawni miejską i aglomeracyjną komunikację kolejową. Rozbudowa wiaduktu nad ul. Długą ułatwi natomiast ruch drogowy. Całkowita wartość projektu to blisko 51 mln zł brutto, z czego dofinansowanie UE wynosi ponad 34,8 mln zł. 

Dzięki pieniądzom z UE do 2020 r. zostanie zrewitalizowany też odcinek Jelcz Miłoszyce – Wrocław Sołtysowice. Stacje i przystanki, zostaną dostosowane do lepszych standardów obsługi, m.in. umożliwiających dostęp do pociągów podróżnym o ograniczonej mobilności. Jednym z głównych efektów rewitalizacji będzie odciążenie zakorkowanych tras drogowych, prowadzących do centrum z północno wschodnich osiedli Wrocławia. Powstanie możliwość wprowadzenia połączeń do stacji Wrocław Główny od wschodniej strony, tzn. przez Jelcz Laskowice – Wrocław Brochów.

Do 2020 r. dla ruchu mają zostać też odnowione i włączone do ruchu trasy kolejowe z Wrocławia przez Sobótkę do Świdnicy i dalej ze Świdnicy do Jedliny Zdrój.

Czytaj więcej: Jest przetarg na remont trasy kolejowej do Świdnicy 

Szacunkowy koszt rewitalizacji tej trasy wynosi ponad 210 mln zł. Odcinek linii ze Świdnicy do Jedliny Zdrój od wielu lat jest nieczynny. Ta 24. Kilometrowa trasa /tzw. kolei doliny Bystrzycy/ stanowi wielką atrakcję turystyczną, ze względu na swoje położenie i liczne obiekty inżynieryjne – mosty, wiadukty. Do połowy roku potrwa opracowywanie dokumentacji przedprojektowej; roboty budowalne powinny się rozpocząć pod koniec 2018 roku.  

Pod Wrocławiem powstaną nowe przystanki – Mokronos Górny i Iwiny. Przystanek Mokronos Górny leży na trasie z Wrocławia do Jeleniej Góry. Drugi, nieopodal Wrocławia, na linii w kierunku Strzelina i Kłodzka.

PKP PLK ma również w planach odnowienie stacji Wrocław Muchobór. Nowe perony, nowe przejście podziemne, windy - poprawią komfort podróżnych na wrocławskim Muchoborze.

Przystanek będzie miał dwa wygodne perony o długości 200 m. Bezpieczne dojście do peronów zostanie poprowadzone bezkolizyjnym, nowym przejściem podziemnym. Dostęp do peronów osobom o ograniczonej mobilności oraz podróżnym z cięższym bagażem, wózkami lub rowerami zapewnią windy.

Zmodernizowany zostanie też pobliski przejazd kolejowo-drogowy, który otrzyma nową nawierzchnię i urządzenia zabezpieczające. Przebudowa tego przejazdu umożliwi udrożnienie ciągu ulic Traktatowej i Otyńskiej w sąsiedztwie linii kolejowej, co usprawni komunikację miejską w tym rejonie Wrocławia. Przebudowa przystanku będzie kosztować Ponad 15,7 mln zł.

Zgłoś uwagę