Kalendarium Kiedy
W 1 kinie
Thudarum to rozgrzewający serce film komediowy w języku Malayalam wyreżyserowany przez Tharuna Moorthy'ego. Fabuła kręci się wokół taksówkarza, granego przez legendarnego Mohanlala, który porusza się po życiu, związkach i wyjątkowej więzi, jaką łączy go z ukochanym samochodem Ambassador. Film obiecuje zachwycającą mieszankę humoru, emocji i dramatu rodzinnego.
W 1 kinie
Włochy, lata 80.–90. XX wieku. Dzięki swojej agencji Diva Futura, Riccardo Schicchi zrewolucjonizował kulturę masową, przekształcając hipisowską utopię wolnej miłości w nowy fenomen: pornografię. Pod jego kierownictwem "dziewczyny z sąsiedztwa" – Ilona Staller, Moana Pozzi, Eva Henger i wiele innych – nagle stały się światowymi gwiazdami i wkroczyły do włoskich domów dzięki rozwojowi prywatnej telewizji i odtwarzaczy wideo. Słowo "pornstar", ukute w tamtym czasie, oznacza początek nowej ery.Wpływ mediów był tak ogromny, że doprowadził do wyboru Ilony Staller, znanej jako "Cicciolina", do parlamentu, narodzin Partito dell’Amore i kandydatury Moany Pozzi na burmistrza Rzymu.Przygoda tej wielkiej "rodziny"—która wywołuje zazdrości, próby i sprzeczności, pozostawiając przemysł pornograficzny w ruinie—jest opowiedziana z perspektywy Debory, młodej sekretarki z agencji, która martwi się o spłatę kredytu hipotecznego. Wszystko to wydarzyło się z powodu pragnień, które były tak prywatne, jak i powszechne: tych, które każdy miał.
W 1 kinie
W programie:1. Harcerze na zlocie (1952) czas trwania 18’2. Karmik Jankowy (1952) czas trwania 14’3. Zielarze z Kamiennej Doliny (1952) czas trwania 16’4. Przegląd kulturalny 2/53 (1953) czas trwania 12’5. Nasz Zespół (1955) czas trwania 34’
W 1 kinie
Kontynuacja kultowego "Matrixa". "Matrix Reaktywacja" zaczyna się w momencie, w którym kończyła się pierwsza część. Maszyny dokonały brzemiennego w skutkach odkrycia: poznały lokalizację Zion, ostatniego miasta ludzi, ukrytego w pobliżu jądra Ziemi. Za 72 godziny tysiące Strażników - kałamarnicowatych maszyn znanych z pierwszej części - przebiją się do miasta. Jedyną nadzieją ludzi jest odnalezienie tajemniczej postaci, znanej jako Twórca Kluczy, chronionej przez parę uzbrojonych w noże Bliźniaków, nienaturalnie białych zabójców, potrafiących znikać i pojawiać się jak duchy.
W 1 kinie
„Ukryty motyw”, nowy film twórcy pamiętnych „Winnych”, to wciągający, mroczny thriller, który trzyma w napięciu do ostatniej minuty. To gęsta od emocji opowieść o pragnieniu zemsty silniejszym niż sprawiedliwość, rewelacyjnie poprowadzona przez reżysera, Gustava Möllera. Główną bohaterkę – kobietę pod presją, w sercu męskiego świata – przejmująco gra Sidse Babett Knudsen, gwiazda duńskiego kina znana m.in. z „Club Zero” i seriali „Rząd” oraz „Westworld”. Eva (Knudsen) pracuje jako strażniczka w zakładzie karnym. Jedyna kobieta wśród mężczyzn. Nikt nie zna jej prawdziwej historii. Nikt nie domyśla się, że pod mundurem i pozornym spokojem ukrywa plan zemsty, który w ciszy pielęgnuje od lat. Misterny, chłodny, precyzyjny. Plan, który stał się jej obsesją, sensem istnienia, jedynym światłem w miejscu, gdzie rządzą przemoc i milczenie. Kiedy na oddział o zaostrzonym rygorze trafia młody mężczyzna, który zamordował kolegę z celi, Eva podejmuje decyzję, która stawia na szali całe jej dotychczasowe życie. Zrealizowany niemal w całości w surowych wnętrzach, w półmroku, w którym łatwo jest ukryć prawdziwe intencje, „Ukryty motyw” wciąga widza w fascynującą psychologiczną rozgrywkę. Stawia go przed moralnym dylematem i każe odpowiedzieć na pytanie: czy jesteśmy zakładnikami swojej przeszłości i więźniami swoich emocji?
W 1 kinie
Mecz między Inter Mediolan - FC Barcelona
W 1 kinie
Austin Lerette to niezwykły chłopak. Ma autyzm, a jego kości są tak kruche, że każdy upadek może doprowadzić do złamania. Ale Austin się nie łamie. Kocha swoją rodzinę, kolegów, szkołę i jak mało kto potrafi cieszyć się życiem. Jego odmienność jest jednak także źródłem kłopotów i przykrości. Nie wszyscy rówieśnicy widzą w nim kumpla. Dla niektórych jest „tym dziwnym dzieciakiem”, a ciągłe złamania utrudniają normalne funkcjonowanie, o jakim marzy. Co gorsza, jego ukochani rodzice zaczynają tracić radość życia i oddalać się od siebie. I tu do akcji musi wkroczyć Austin, który, jak nikt inny, potrafi znajdować jasne strony każdej sytuacji. Czy uda mu się nauczyć swoich bliskich wiary w to, że każdy dzień może być najlepszy? Czy pokaże im, jak dostrzegać w życiu to, co najpiękniejsze? Warto się przekonać, bo Austin to prawdopodobnie najfajniejszy chłopak na świecie.
W 1 kinie
„I'm Still Here” to film w reżyserii Waltera Sallesa (Dzienniki motocyklowe) na podstawie scenariusza Murilo Hausera i Heitora Loregi, opartego na wspomnieniach Marcelo Rubensa Paivy. Akcja filmu ma miejsce w Rio de Janeiro na początku lat 70-tych podczas dyktatury wojskowej. W roli głównej, Eunice Paivie, zobaczymy: Fernandę Torres. Eunice prowadzi szczęśliwy dom dla swoich dzieci. Pewnego dnia mąż, Rubens Paiva (Selton Mello), zostaje aresztowany. Eunice wraz z grupą przyjaciół próbują ustalić co się stało z jej mężem. Staje twarzą w twarz z terrorem dyktatury.„I'm Still Here” otrzymał trzy nominacje do Oscarów w kategoriach: Najlepszy film, Najlepsza aktorka (Fernanda Torres), Najlepszy film międzynarodowy. Torres została uchonorowana za rolę Złotym Globem.
W 1 kinie
Multisensoryczne widowisko, które łączy teatralny rozmach, cyfrowe wizualizacje i awangardową muzykę Björk. Cornucopia to koncertowa podróż światła i dźwięku.Björk, to jedna z najbardziej innowacyjnych i wpływowych artystek swojego pokolenia. Od lat eksperymentuje z formą występów, a Cornucopia to jej najbardziej ambitne i spektakularne dzieło. To wydarzenie, które przenosi muzykę na granicę sztuki wizualnej, tworząc wielozmysłowe doświadczenie, jakiego nie sposób porównać z żadnym innym występem na żywo. Pojawiają się tu kultowe utwory z futurystycznym brzmieniem albumów Utopia (2017) i Fossora (2023). Na scenie artystce towarzyszy znakomity zespół, w tym dyrektor muzyczny i multiinstrumentalista Bergur Þórisson, perkusista Manu Delago, septet fletowy Viibra, harfistka Katie Buckley oraz chór Hamrahlid. Widowisko wzbogacają unikalne, specjalnie zaprojektowane instrumenty, takie jak magnetyczna harfa, okrągły flet, alufon i komora pogłosowa, które nadają koncertowi niezwykłe, organiczne brzmienie. Scenę ożywiają cyfrowo animowane kurtyny, przekształcające nowoczesne wizualizacje VR w magiczne widowisko nawiązujące do klasycznych teatralnych inscenizacji XIX wieku. Wszystko to spotyka się na ekranie kinowym w oszałamiającej jakości.
W 1 kinie
Mecz pomiędzy Paris Saint-Germain - Arsenal FC
W 1 kinie
Laureat Oscara, twórca filmów „Trainspotting" i „Slumdog. Milioner z ulicy", powraca do korzeni – reżyserowania w teatrze. Danny Boyle o pomyśle zaadaptowania na potrzeby sceny gotyckiej powieści Mary Shelley po raz pierwszy wspomniał obecnemu dyrektorowi artystycznemu National Theatre, Nicholasowi Hytnerowi, ponad 12 lat temu, kiedy pracowali razem w słynnym Royal Shakespeare Company. Romans grozy angielskiej pisarki doby romantyzmu uznawany jest za pierwszą powieść science fiction lub przynajmniej zapowiedź tego gatunku. Tragiczna historia Wiktora Frankensteina, naukowca pragnącego rozwikłać zagadkę życia i śmierci, oraz stworzonego przez niego z fragmentów ludzkich ciał monstrum stała się tematem sporej liczby adaptacji filmowych – przez co na trwale przeniknęła do kultury masowej – które jednak w większości spłyciły filozoficzną wymowę książki Shelley „Frankenstein albo Współczesny Prometeusz" (1818). Autor sztuki i reżyser teatralnego przedstawienia zmienili ten stan rzeczy i skupili się na przesłaniu zawartym w gotyckiej powieści, którą pisarka zaczęła tworzyć, mając niespełna 20 lat, a inspirowała się prawdopodobnie aferą grabarzy z 1606 roku, mającą miejsce w miasteczku Frankenstein – dzisiejszych Ząbkowicach Śląskich.
W 1 kinie
OCEAN z Davidem Attenboroughem zabiera widzów w podróż, która zapiera dech w piersiach, pokazując, że nie ma miejsca bardziej kluczowego dla ludzkiego przetrwania, pełnego życia, cudów i niespodzianek, niż ocean. Ceniony przyrodnik i dokumentalista opowiada o tym, jak jego życie zbiegło się z okresem największych odkryć związanych z oceanami. Ujęcia raf koralowych, łąk wodorostów i otwartego oceanu podkreślają, dlaczego zdrowe wody są kluczowe dla stabilności i dobrobytu naszej planety. Zachwycające zdjęcia zanurzają widzów w pięknie podwodnego świata, ale również ujawniają zagrożenia, jakim musi on stawić czoła – od wyniszczających metod połowów po masowe bielenie raf koralowych. Jednak to opowieść pełna nadziei. Attenborough przywołuje inspirujące przykłady działań z całego świata, podkreślając swoją główną myśl: ocean może się odrodzić i stać się jeszcze piękniejszy, niż kiedykolwiek go widzieliśmy.
W 1 kinie
Kina Helios Wrocław Magnolia Park i Helios Wrocław Aleja Bielany zapraszają na kolejną porcję filmowych niespodzianek w nowej odsłonie - Filmowe Poranki: Strażak Sam, cz. 4. w niedzielę 11 maja o godzinie 10.30 „Strażak Sam” „Strażak Sam” to pełna humoru i ciepła animacja, której bohaterowie podbijają serca małych widzów na całym świecie Tytułowy bohater, Strażak Sam, razem ze swoimi przyjaciółmi mieszka w urokliwym miasteczku Pontypandy. Codzienne życie toczy się tutaj bardzo spokojnie, jednak czasami zdarzają się różne zaskakujące sytuacje i przygody. Sam nie tylko gasi pożary, ale również pomaga mieszkańcom w rozwiązywaniu ich problemów. Projekcję Filmowych Poranków poprzedzają konkursy i zabawy w sali kinowej. Uczestnicy Filmowych Poranków! Każdy z Was może wziąć udział w naszej nowej zabawie: Łamigłówki HelioSówki! W ramach Łamigłówek będziemy rozwiązywać zagadki, poznawać ciekawostki i brać udział w ciekawych konkursach. Zadania, które przed nami stoją, wymagają spostrzegawczości, refleksu, sprawności, a przede wszystkim dużo dobrych chęci. Więc do dzieła! Każdy młody uczestnik Filmowych Poranków otrzymuje kartę Łamigłówki HelioSówki, a na każdym spotkaniu będzie zdobywał pieczątki za rozwiązane zagadek i udział w konkursach. Za 8 zdobytych pieczątek czeka na Was wyjątkowa odznaka HelioSówki – potwierdzająca zdobyte umiejętności! Baw się z nami i zdobądź brązową, srebrną i złotą odznakę HelioSówki! Cykl Filmowych Poranków w Kinie Helios odbywa się w co drugą niedzielę miesiąca we wszystkich kinach ogólnopolskiej sieci kin Helios, zawsze o godzinie 10:30. Przeznaczony jest dla dzieci w wieku od 3 lat w towarzystwie opiekunów. Każde spotkanie rozpoczynają kilkunastominutowe konkursy z atrakcyjnymi nagrodami. Scenariusz wydarzenia zabawy i konkursy z animatorem [10-15 min] projekcja - zestaw bajek lub film [50-60 min] Specyfika seansu filmowego dźwięk ściszony w stosunku do standardowej głośności Zapraszamy również na kolejne Filmowe Poranki w dniu 22 czerwca o godzinie 10:30! Tym razem zaprezentujemy zestaw filmów „Filmowe Poranki: Bing”, cz. 4. Więcej aktualności, konkursów i relacji fotograficznych dostępnych jest na profilu FB Helios Dla Dzieci. Cennik 4 i więcej dni przed seansem - 20,90 zł 3 dni przed seansem - 24,90 zł 2 dni przed seansem - 27,90 zł 1 dzień przed seansem - 29,90 zł w dniu seansu - 31,90 zł Cena biletu dla każdego uczestnika.
W 1 kinie
Seans towarzyszący 10. Międzynarodowemu Festiwalu Poezji Silesius, który odbędzie się w dniach 13 - 18 maja. We wrześniu 1871 roku nieznany jeszcze nikomu nastoletni Artur Rimbaud napisał do Paula Verlaine’a list i dołączył do niego osiem swoich wierszy. Zachwycony nimi paryski poeta odpisał: Przybądź jak najprędzej, pokrewna duszo, wzywamy Cię, czekamy na Ciebie. Oparte na korespondencji i wierszach dwóch wielkich literatów Całkowite zaćmienie odtwarza historię ich spotkania oraz burzliwego romansu, który wstrząsnął środowiskiem kulturalnym XIX-wiecznej Europy. Zrealizowany na podstawie scenariusza Christophera Hamptona film Agnieszki Holland pokazuje miłość jako potężną siłę (tyle przynoszącą natchnienie, ile niszczycielską), a talent przedstawia jako błogosławieństwo i przekleństwo jednocześnie. Całkowite zaćmienie uznać można za pean na cześć niepohamowanej ekspresji twórczej oraz ważny głos w sprawie równych praw do miłości. Przejmujące kreacje artystów i kochanków, którzy nie potrafią żyć ze sobą, ale tym bardziej bez siebie, stworzyli David Thewlis oraz młodziutki Leonardo DiCaprio. [Źródło: Adam Kruk, MFF Nowe Horyzonty]
W 1 kinie
Książka i film to dwa różne środki wyrazu – literatura pozwala na głębsze wejście w myśli bohaterów, detale świata przedstawionego czy wewnętrzne konflikty, podczas gdy film skupia się na obrazie, emocjach i tempie narracji. Rozmawiając o tych różnicach, uczymy się krytycznego myślenia, interpretacji i dostrzegania, co zostało pominięte, zmienione lub dodane. Dodatkowo takie rozmowy często prowadzą do ciekawych dyskusji o tym, co lepiej działa – książka czy film – i dlaczego. Porównując, możemy odkryć nowe znaczenia, które wcześniej umknęły. Wspólne analizowanie adaptacji rozwija też wrażliwość na sztukę i pokazuje, jak różne formy kultury wzajemnie się przenikają. To także świetna okazja do wymiany opinii, co może inspirować do sięgnięcia po nowe lektury albo spojrzenia na film z innej perspektywy. Książka „Strefa interesów” Martina Amisa i jej ekranizacja w reżyserii Jonathana Glazera różnią się znacząco zarówno pod względem formy, jak i przekazu – choć opowiadają o tym samym: o życiu ludzi funkcjonujących tuż obok horroru obozu Auschwitz. W powieści Amis koncentruje się na satyrycznym, groteskowym ukazaniu mechanizmów zła. Narracja prowadzona jest z perspektywy trzech postaci: oficera SS, jego żony i więźnia – co daje wgląd w psychologię oprawców i ofiar. Autor posługuje się ironią i czarnym humorem, by pokazać, jak ludzie potrafią racjonalizować i wypierać własne okrucieństwo. Książka jest pełna językowych gier, dygresji i refleksji, które trudno przenieść na ekran wprost. Film Glazera natomiast idzie w zupełnie inną stronę – jest minimalistyczny, chłodny, niemal dokumentalny w tonie. Zamiast dialogów i psychologicznych analiz, dominuje obraz, dźwięk i sugestia. Jeśli lubisz poznać historię najpierw z kart książki, a później porównać ją z filmem, który powstał na jej podstawie, zapraszamy do naszego Dyskusyjnego Klubu Książki Zekranizowanej. Na spotkaniach naszego klubu czytamy powieści mające swoją ekranizację w postaci filmu lub serialu, omawiamy zarówno nowości z platform streamingowych, jak i klasyki. Porównujemy, krytykujemy lub chwalimy, po prostu dyskutujemy. Czy film może być lepszy od książki? Czy jednak książka jest zawsze lepsza od swojej ekranizacji? Dołącz do naszych spotkań i zostań naszym klubowiczem lub klubowiczką! 14 maja 2025 | godz. 17:00 DBP | Rynek 58 | II piętro | Biblioteka Popularnonaukowa wstęp wolny
W 1 kinie
Podczas Nocy Muzeów zapraszamy na wyjątkowe spacery po zakamarkach kina, które na co dzień są niedostępne. Zwiedzicie kabiny operatorskie, tajne przejścia i odkryjecie, gdzie rodzi się magia wielkiego ekranu. Odbędzie się osiem 30-minutowych wycieczek w 12-osobowych grupach. Liczba miejsc ograniczona – nie zwlekaj i zajrzyj za kulisy kina, by przeżyć filmowy dzień pełen wrażeń!
W 1 kinie
W tym roku zapraszamy do obejrzenia najnowszej produkcji filmowej dotyczącej Edyty Stein. W ramach wydarzenia od godziny 16.00 do 20.00 o każdej pełnej godzinie prezentować będziemy film dokumentalny pt. „Tutaj po raz pierwszy ujrzałam góry” w reżyserii Bogusławy Stanowskiej-Cichoń. Film przybliża najpiękniejszy etap życia wybitnej filozofki – dzieciństwo we wrocławskim domu i czas studiów, gdy wraz z przyjaciółmi wybierała się na piesze wycieczki w okolice Dusznik-Zdroju.
W 1 kinie
W dniu, w którym muzea, galerie i instytucje kultury otwierają swoje drzwi dla zwiedzających, Dolnośląskie Centrum Filmowe zaprasza na pokaz filmu dokumentalnego „Całe to piękno i krew” z programu festiwalu filmów dokumentalnych Millennium Docs Against Gravity. Obraz w reżyserii Laury Poitras opowiada o Nan Goldin, fotografce i aktywistce, żywej legendzie, znanej ze stawania zawsze po stronie słabszych. Podczas wieczornego seansu zanurzymy się w trzymającą w napięciu jak rasowy thriller i zachwycającą wizualnie opowieść o sztuce, która ma odwagę zmieniać świat.
W 1 kinie
Wojciech Jerzy Has, patron roku 2025, to bez wątpienia jeden z najwybitniejszych polskich reżyserów, którego twórczość promowana jest na całym świecie chociażby przez postać i uwielbienie samego Martina Scorsese („Taksówkarz”, „Chłopcy z ferajny”). Filmografia Hasa składa się przede wszystkim z adaptacji literatury. Jego filmy – pełne oniryzmu, metafor, symboli i narracyjnych zagadek – przenoszą na ekran dzieła wielkich pisarzy, nadając im nowy wymiar. Podczas spotkania przyjrzymy się niezwykłej pracy Hasa przez pryzmat literatury. Do jakich źródeł i tekstów literackich najczęściej sięgał Wojciech Jerzy Has? Czemu wielbiony polski twórca sięgnął ostatecznie do tak gęstych znaczeniowo i złożonych narracyjnie pozycji literackich, jakimi są „Rękopis znaleziony w Saragossie” (Jan Potocki) oraz „Sanatorium pod Klepsydrą” (Bruno Schulz)? W jaki sposób Has przenosił na duży ekran takie motywy i tematy jak surrealizm, nostalgia, tajemnica, pamięć, trauma, filozoficzna refleksja nad losem i czasem? Jakie inne dzieła literackie mogły znaleźć swoje miejsce w bogatym świecie Hasa? Spotkanie przeznaczone jest dla wszystkich miłośników kina i literatury, chcących zgłębić unikalną estetykę filmów Wojciecha Jerzego Hasa i ich literackie źródła. Prelekcję wygłosi Diana Dąbrowska – filmoznawczyni, krytyczka filmowa, edukatorka, organizatorka wielu imprez filmowych, festiwali i przeglądów. Od 2019 dyrektor artystyczna Festiwalu Filmowego Hommage a Kieślowski w Sokołowsku. W sieci prowadzi projekt edukacyjnych spotkań online i podcastów „Accademia włoskiego kina”, gdzie przygląda się mniej lub bardziej znanym dziełom wspaniałej kinematografii z Półwyspu Apenińskiego; Autorka podcastu „Kieślowski 2.0 – Nauka o filmie poprzez twórczość Krzysztofa Kieślowskiego”. W 2022 została wyróżniona nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii „Krytyka Filmowa”. 21 maja 2025 | godz. 17:00-18:30 Rynek 58 | sala 35 wstęp wolny
W 1 kinie
Miłośnicy kina, zapraszamy do nowego Klubu Filmowego PERSPEKTYWY, gdzie będziemy odkrywać wyjątkowe historie na wielkim ekranie! Spotykamy się raz w miesiącu w piątek. Ekscentryczny milioner postanawia stworzyć film, dzięki któremu zapisze się w historii. Aby tego dokonać, sięga po najlepszych z najlepszych. Na fotelu reżysera zasiada więc równie słynna co kontrowersyjna Lola Cuevas (Penélope Cruz), która do głównych ról w filmie angażuje prawdziwe legendy w swoim fachu. Jej wybór pada na hollywoodzkiego amanta Félixa Rivero (Antonio Banderas) oraz ikonę teatru Ivána Torresa (Oscar Martínez). Problem w tym, że obaj panowie, choć w swoich kategoriach osiągnęli i zdobyli już wszystko, cierpią na przerost ego i delikatnie mówiąc, nieszczególnie za sobą przepadają. Żeby sprostać zaskakującym pomysłom Loli, aktorzy z najwyższej półki będą musieli znaleźć jednak wspólny język i zmierzyć się z dziedzictwem własnych karier. Pytanie tylko, kto z nich pozostanie na placu boju, kiedy po raz pierwszy wybrzmi słynne: „Kamera i… akcja!”?
W 1 kinie
Wrocławska edycja festiwalu Millennium Docs Against Gravity, czyli jednego z największych festiwali filmowych na świecie, zbliża się wielkimi krokami! Między 9 a 18 maja po raz kolejny spotkamy się w salach kina DCF, by wspólnie doświadczać najlepszego kina dokumentalnego. 21. edycja festiwalu w 2024 roku zgromadziła widownię liczącą ponad 165 tysięcy osób. Jako jedyny festiwal filmowy w Europie MDAG odbywa się naraz w 7 miastach: Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Poznaniu, Katowicach, Bydgoszczy oraz Łodzi. 22. edycja MDAG będzie szansą na spotkanie z wieloma wybitnymi postaci ze świata kina dokumentalnego. Festiwal ponownie ugości twórców i bohaterów filmowych, pochodzących z różnych zakątków globu, tworząc niezwykłą okazję do osobistych rozmów i wymiany myśli. Co już wiadomo o wrocławskim programie? Tytułu z Wenecji, Sundance i Berlinale Jak co roku w programie Millennium Docs Against Gravity pojawią się filmy, które zdobyły uznanie krytyków i publiczności na najważniejszych festiwalach filmowych na świecie – podczas MFF w Wenecji, Sundance i Berlinale. Programerzy MDAG z Wenecji przywieźli m.in. film „Riefenstahl” (reż. Andres Veiel) o jednej z najbardziej kontrowersyjnych postaci XX wieku, czyli Leni Riefenstahl, czołowej reżyserce III Rzeszy, która nieustannie zaprzeczała bliskim związkom z Hitlerem i Goebbelsem. We Wrocławiu zobaczymy też filmy z Sundance, m.in.: „Pan Nikt kontra Putin” (reż. David Borenstein) o rosyjskim nauczycielu, który przez dwa lata w ukryciu zbierał materiał filmowy stanowiący portret życia w dzisiejszej Rosji i trudnych wyborów, przed którymi stają obywatele, gdy ich kraj znajduje się w rękach władcy absolutnego; „Sally” (reż. Cristina Costantini) o pierwszej Amerykance, która poleciała w kosmos, ale skrywała pewien sekret – miłość do kobiety, z którą dzieliła życie przez 27 lat; „Uwolnić Leonarda Peltiera” (reż. David France, Jesse Short Bull), którego tytułowy bohater, jeden z żyjących liderów American Indian Movement, został osadzony w więzieniu po kontrowersyjnym wyroku skazującym. Nowe pokolenie rdzennych aktywistów zobowiązało się walczyć o jego wolność, zanim odejdzie. Z kolei z programu tegorocznego Berlinale wrocławska publiczność obejrzy m.in. „Pod powierzchnią” (reż. Kinga Michalska), opowiadający o podróży po współczesnej Polsce i ukazujący życie ludzi mieszkających w miejscach pamiętających Holocaust. Film przedstawia intymne historie bohaterów i bohaterek, w których przeszłość łączy się z codziennym doświadczeniem. Odsłaniają się niepokojące sprzeczności, z którymi mieszkańcy tych miejsc muszą się mierzyć. Nowość – serial dokumentalny W tegorocznym programie wrocławskiego MDAG znalazł się również serial dokumentalny! Mowa tu o „Czarnym łabędziu” (The Black Swan) w reżyserii Duńczyka, Madsa Brüggera, który słynie z demaskatorskich, odważnych i nieszablonowych filmów. Składający się z czterech odcinków serial śledzi niezwykłą historię Amiry Smajic – prawniczki przez lata doradzającej najgroźniejszym duńskim gangom, która postanawia wycofać się z przestępczego świata. Współpracując z Brüggerem i zespołem dziennikarzy śledczych, instaluje w swoim biurze kamery. Efektem tej operacji jest odkrycie przerażającej sieci prania brudnych pieniędzy, oszustw, a nawet tortur i przestępstw, podważających mit Danii jako kraju wolnego od korupcji. Jednak podwójna gra Smajic prowadzi do dramatycznych konsekwencji, które zaskoczą nawet najbardziej doświadczonych widzów i widzki. Plakat 22. MDAG Żadna edycja festiwalu nie odbyłaby się, gdyby nie wsparcie wolontariuszek i wolontariuszy. To właśnie na „wolo” ostatnich skupia się plakat tegorocznej edycji wydarzenia, którego twarzami są Anna Starzewska i Zofia Mańkowska – doświadczone wolontariuszki warszawskiej edycji, które zgodnie twierdzą, że wraz z MDAG przychodzi filmowa wiosna, a życie nabiera tempa po miesiącach chłodu. Autorem zdjęć, które posłużyły do stworzenia plakatu, jest fotograf Paweł Kocan (@kocpan), a identyfikację wizualną MDAG po raz trzeci stworzył Bartek Bojarczuk (@ill.cat) – dyrektor kreatywny autorskiej pracowni ILLCAT.studio Trwa nabór do zespołu wolontariuszy i wolontariuszek wrocławskiej edycji MDAG Zapraszamy do współtworzenia festiwalu! Oferujemy bezpłatne wejścia na seanse oraz wydarzenia towarzyszące festiwalowi, cenne doświadczenia i mnóstwo wrażeń, emocji oraz nowych znajomości! Formularz zgłoszeniowy i szczegóły znaleźć można na naszym Facebooku.
FILTRUJ