Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Pomysłodawczynią projektu „Pink Generation” jest 17-letnia Mia, uczennica V LO we Wrocławiu. W wieku 16 lat zdiagnozowano u niej guz piersi, a w marcu 2025 r. przeszła operację jego usunięcia. Doświadczenie to uświadomiło jej, jak istotna jest znajomość własnego ciała oraz jak rzadko temat ten pojawia się w rozmowach wśród młodzieży.
Nie za wcześnie, by wiedzieć. Nie za późno, by działać
Mia postanowiła wziąć sprawy w swoje ręce. Z pomocą mamy napisała wiadomość, przedstawiając swój pomysł – do Karoliny Hołowni-Twardowskiej, radnej Sejmiku Wojewódzkiego oraz do Agnieszki Jarosz, wychowawczyni klasy.
Tym sposobem zostały zorganizowane warsztaty dotyczące profilaktyki raka piersi dla uczennic V LO we Wrocławiu. Termin spotkania nie był przypadkowy – bowiem 15 października obchodzimy Europejski Dzień Walki z Rakiem Piersi.
Kiedy w zeszłym roku wykryłam u siebie guza w piersi, nie wiedziałam co mam zrobić. Kiedy powiedziałam o tym koleżankom, one też nie wiedziały. Nikt nas wcześniej tego nie uczył, nie tłumaczył. Nie sądziłam, że w tak młodym wieku może coś takiego wystąpić. Nie wiedziałam też, że guz wcale nie musi być rakiem. To mnie bardzo zaskoczyło, dlatego stwierdziłam, że trzeba działać.Mia Szplit, uczennica V LO we Wrocławiu
– Im więcej będziemy rozmawiać o profilaktyce, o samobadaniu piersi, o tym co robić, gdy wykryjemy u siebie guza, tym będzie mniej wstydu i stresu. Pink Generation to na razie tylko jedno wydarzenie, ale mam nadzieję, że gdy skończę 18 lat, zamieni się w fundację – dodaje Mia.
Dzięki „Pink Generation” ok. 280 uczennic wzięło udział w warsztatach samobadania piersi na fantomach, warsztatach brafittingu oraz w spotkaniach z ekspertkami z Dolnośląskiego Centrum Onkologii, Pulmonologii i Hematologii we Wrocławiu. Mogły również zbadać się w mobilnym gabinecie ginekologicznym, który dostępny był na szkolnym korytarzu.
Takie wydarzenia są potrzebne. Dziewczyny słuchały historii Mii z dużym zainteresowaniem, a przekaz od koleżanki-rówieśniczki dociera zawsze inaczej, niż jakby był od osoby dorosłej. Już dziś mogę powiedzieć, że będziemy takie akcje powtarzać. Szkoła jest miejscem, w którym powinno się młodym ludziom wskazywać ścieżki i kształtować właściwe nawyki, w tym właśnie nawyki profilaktyczne, ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki onkologicznej. Trzymam kciuki za wszystkie dziewczyny, żeby się badały i korzystały z porad, które dziś usłyszały.Mariola Kuźmicka-Mazurek, dyrektor V LO we Wrocławiu
O tematach trudnych należy mówić głośno
„Pink Generation” to nie tylko edukacja – to wspólne działanie na rzecz zdrowia i przełamywania tabu. Bo niestety często, o tematach związanych z ciałem (w tym przypadku piersi), z powodu wstydu i obawy przed reakcją rówieśników, nastolatki nie chcą mówić głośno.
Do 20. roku życia nowotwór piersi występuje bardzo rzadko, są to pojedyncze przypadki. Między 20. a 30. rokiem życia nieznacznie ta liczba wzrasta. Tak naprawdę ten nowotwór dotyczy głównie kobiet po 45. roku życia, ale to wcale nie znaczy, że młode kobiety nie znajdą nic w swoich piersiach. I właśnie po to jest ta profilaktyczna akcja w szkole. Słowa, takie jak: onkologia, nowotwór, mammografia - u wielu młodych ludzi budzą strach, są wciąż tematem tabu, a tak nie może być.Aleksandra Sztuder, lekarz onkolog i radioterapeuta, Dolnośląskie Centrum Onkologii, Pulmonologii i Hematologii we Wrocławiu
– Myślę, że Pink Generation będzie szeroką akcją, która uświadomi młodym dziewczynom, że mają się nie bać, że mają się badać, że mają chodzić do lekarza. I że będą zachęcać do tego również swoje mamy, siostry czy babcie – dodaje Aleksandra Sztuder.
Inicjatywa wrocławskiej uczennicy doskonale pokazuje, jak kluczowa jest świadomość zdrowotna, że profilaktyka dotyczy także młodego pokolenia. Jestem dumny z takiego zaangażowania młodych wrocławianek, które świadczy o sile inicjatyw zrodzonych z potrzeby serca. Szczególnie porusza mnie odwaga tej młodej dziewczyny - by mówić głośno o sprawach trudnych i dzielić się swoim doświadczeniem dla dobra wspólnoty, dla dobra innych młodych kobiet.Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia
– Wierzę, że dzięki takim postawom nasza społeczność będzie coraz zdrowsza i bardziej świadoma. We Wrocławiu od lat stawiamy na profilaktykę, realizując programy szczepień oraz edukacji zdrowotnej, ponieważ troska o zdrowie mieszkańców jest dla nas absolutnym priorytetem – dodaje prezydent.
„Me, myself & touch” z Fundacją Rak’n’Roll
W październiku, który na całym świecie uznawany jest za miesiąc świadomości raka piersi, rozpoczęła się druga edycja kampanii społecznej „Me, myself & touch”. Inicjatywa skupia się na znaczeniu profilaktyki raka piersi oraz budowaniu nawyku regularnego samobadania.
Głównym motywem kampanii są taniec i dotyk – symbole uważności, delikatności oraz świadomej relacji z własnym ciałem. Spot był realizowany m.in. we wrocławskiej Hali Stulecia.