75 procent uczniów doświadcza hejtu rówieśniczego, 80 procent nastolatków nie wierzy, że dorośli mogą w jakikolwiek sposób im pomóc, a co piąty młody człowiek cierpi na depresję.
Najwyższy czas to zmienić i właśnie temu służy „Akcja RELacja – HejTY Reaguj!” – część ogólnopolskiej kampanii przeciwdziałania hejtowi i cyberprzemocy, realizowana przez Fundację #DOBRYhasztag.
We Wrocławiu nie ma miejsca na hejt, bo hejt to samo zło: odbiera poczucie bezpieczeństwa, niszczy, czasem nawet zabija. Dlatego z nim walczymy i wspieramy młodych ludzi, którzy muszą się z nim mierzyć. Każde dziecko i każdy nastolatek zasługuje na bezpieczne dorastanie.Renata Granowska, wiceprezydent Wrocławia
Lekcja inna niż wszystkie
Jak rozpoznać hejt i jak sobie z nim radzić? Co konkretnie robić, gdy czytamy albo słyszymy nienawistne słowa? Gdzie szukać pomocy? Skąd mamy wiedzieć, czy sami nie jesteśmy hejterami? Tego wszystkiego, (a także mnóstwa innych ważnych rzeczy) mogła dowiedzieć się młodzież podczas edukacyjnego show „Akcja RELacja – HejTY Reaguj!”.
Nie było nudnych wykładów. Młodym ludziom zaproponowano mnóstwo muzyki, opowieści i przykładów z życia, a nawet starcia na ringu.
Galeria zdjęć
Padły ważne słowa („Jesteśmy otoczeni hejtem, ale to nie powinno być normą”, „Nasza reakcja jest ważna”, „Hejt może nawet zabić”), podpowiedzi, jak sensownie reagować (np. „To twoja opinia”) i pytania, na które każdy z obecnych mógł odpowiedzieć sobie sam („Padły podłe słowa, więc dlaczego niektórzy z was się śmiali?”, „Czy jest tu ktoś, kto sam zdecydował, w jakiej części świata się urodzi i kim są jego rodzice? Albo o tym, jak wygląda?”).
W show wzięli udział twórcy internetowi i influencerzy: Kacpa, reZi, Ostry, Katrin Kargabo, Zguta, Kamelemona, Tito, Karolina Leszko i Arkadio. Uczniowie mogli też wziąć udział w anonimowej ankiecie dotyczącej hejtu.
Pierwszy miesiąc kampanii już za nami
Przed rozpoczęciem show Fundacja #DOBRYhasztag i Miasto Wrocław podsumowała także pierwszy miesiąc kampanii we wrocławskich szkołach pod hasłem „HejTy Reaguj”, wspierającej tych, którzy hejtu doświadczają. Akcja będzie trwała do końca roku szkolnego.
Hejt jest toksyczny. Zatruwa i niszczy psychikę tego, kto jest hejtowany, ale też tego, kto hejtuje.Rafał Sonik, fundator Fundacji #DOBRYhasztag
Podkreślał, jak ważną rolę w walce z tym zjawiskiem mają do odegrania samorządy („Są najbliżej”) i kluczową rolę dorosłych („Dwunasto-, czternastolatek nie jest w stanie sam unieść takiego obciążenia”).
– To, czego musimy uczyć młodych ludzi przede wszystkim, to szacunek dla drugiego człowieka, a każdy z nas powinien kierować się w życiu zasadą, że raz wypowiedzianych krzywdzących słów nie da się cofnąć – mówił Paweł Gancarz, marszałek wspierającego akcje Województwa Dolnośląskiego.
Do tej pory mobilny punkt wsparcia – specjalny autobus MPK, w którym można porozmawiać o swoich doświadczeniach, wrzucić do skrzynki anonimowy list i zapoznać się z materiałami informacyjnymi – odwiedził już 20 szkół, a każdego dnia będzie parkował przy kolejnych.
– Chodzi o to, aby z wiedzą dotrzeć do dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli. Hejt kończy się wycofaniem, depresją a nawet samobójstwem. Musimy działać, aby dzieci wiedziały, że nie są same, że mogą na nas liczyć – mówiła podczas inauguracji kampanii wiceprezydent Renata Granowska.
Ważnym elementem kampanii jest także „Informator wsparcia” – ponad 70 stron rzetelnej, praktycznej wiedzy, bez zbędnych teorii, za to z konkretnymi informacjami: gdzie i kiedy można uzyskać pomoc, w jakich sytuacjach reagować, jak rozpoznać sygnały, że ktoś sobie nie radzi, gdzie można przyjść osobiście, a gdzie porozmawiać anonimowo przez telefon lub online.
Informator dostępny jest w wersji książkowej oraz online. Można przeczytać lub pobrać tutaj.