wroclaw.pl strona główna

WAŻNE Samochód w Fosie Miejskiej. Akcja służb we Wrocławiu

  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Inwestycje
  4. Most Piaskowy, najstarszy stalowy, czeka na remont kapitalny. Cykl „Przeprawy z mostami”

W 2026 roku minie 37 lat od ostatniej renowacji konstrukcji mostu Piaskowego. Przez ten czas stan techniczny tego zabytkowego obiektu, po którym jeżdżą tramwaje, samochody, rowery i spacerują piesi, pogorszył się na tyle, że niezbędny gruntowny remont. Jego efektem będzie m.in. podniesienie nośności z 10 do 40 ton.

Reklama

Most Piaskowy we Wrocławiu:

  • łączy ulicę Piaskową z wyspą Piasek na osiedlu Stare Miasto,
  • w rejestrze zabytków od 1976 roku,
  • wymaga remontu kapitalnego (przetarg w 2026 roku).

W pierwszej części cyklu „Przeprawy z mostami” omówiliśmy sytuację Sikorskiego z 1875 roku. Teraz bohaterem głównym jest jeszcze starszy obiekt o konstrukcji stalowej – Piaskowy – pochodzący z 1861 roku, wybudowany według projektu Ernsta Ubera. Jest on najstarszym żelaznym mostem w mieście.

<p>Most Piaskowy na mapie</p> wroclaw.pl
Most Piaskowy na mapie

Specjalistyczne roboty i wyzwania organizacyjne

Historia przeprawiania się przez rzekę w miejscu dzisiejszego Piaskowego sięga znacznie dalej, o czym przypomina tablica informacyjna wisząca na obiekcie: „Wymieniany już w 1154 roku, łączy Wyspę Piaskową z lewobrzeżną częścią Wrocławia. Początkowo był tu most drewniany, zwodzony przed bramą miejską, obecny – metalowy jednoprzęsłowy – powstał w 1861 roku. Liczne remonty i naprawy zmieniły jego pierwotny wygląd.”

Most Piaskowy w liczbach wroclaw.pl
Most Piaskowy w liczbach

Ostatnia modernizacja na Piaskowym toczyła się w 2023 roku przez ponad miesiąc, ale nie chodziło o jego konstrukcję, lecz o naprawę części torowiska w kierunku placu Bema. W latach wcześniejszych było malowanie oraz inne nieduże prace. Konstrukcja natomiast była po raz ostatni odnawiana 36 lat temu (1989).

Po ponad trzech dekadach dźwigania tramwajów, samochodów, rowerzystów i pieszych most Piaskowy bardzo potrzebuje remontu kapitalnego.

Niezbędny do wykonania jest zakres specjalistycznych robót, ponieważ mamy do czynienia z najstarszym mostem przenoszącym każdy rodzaj ruchu. Jak zawsze podczas tego typu prac wyzwaniem będzie organizacja ruchu zastępczego, gdyż na czas remontu obiekt będzie nieczynny. Most zostanie zdjęty, dla pieszych i rowerzystów zbudujemy kładkę zastępczą. Dojazd do posesji w ciągu ul. Świętej Jadwigi będzie się odbywał mostami Młyńskimi, ale z uwagi na komunikację tramwajową to konkretne zadanie musimy skoordynować z innymi inwestycjami mostowymi w mieście.
Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu

Zakres planowanych prac i wstępne terminy

W zakresie koniecznych prac remontowych są:

  • wymiana płyty pomostowej,
  • naprawy antykorozyjne,
  • wzmocnienie konstrukcji w celu podniesienia nośności obiektu do 40 ton,
  • wymiana płyt chodnikowych,
  • renowacja istniejących balustrad,
  • inwentaryzacja stanu łożysk i ich remont w razie potrzeby,
  • wykonanie renowacji podpór oraz umocnień skarp,
  • remont sieci trakcyjnej z wymianą torowiska tramwajowego,
  • renowacja oświetlenia i projekt podświetlenia konstrukcji obiektu.

Galeria zdjęć

Dodatkowe prace to modernizacja sieci wodociągowej, jak również skoordynowanie działań z remontem sieci gazowej przebiegającej wzdłuż mostu, czym zajmie się Polska Spółka Gazowa.

Kiedy? Ewa Mazur przewiduje, że remont kapitalny 164-letniego, zabytkowego mostu Piaskowego będzie przeprowadzony w latach 2027-2028. Plan zakłada ogłoszenie przetargu w roku 2026. Będzie to możliwe po otrzymaniu pełnej dokumentacji projektowej, i skompletowaniu pozwoleń, w tym konserwatorskich, od spółki YLE Inżynierowie z Warszawy.

„Celem inwestycji jest sporządzenie dokumentacji projektowej wraz z wszelkimi opiniami i uzgodnieniami niezbędnymi do wykonania remontu kapitalnego i poprawy stanu technicznego obiektu. Eksploatacja i rosnące obciążenia (nowa generacja taboru tramwajowego jest cięższa niż wagony starego typu) przyczyniają się do postępującej degradacji obiektu. Jej skutkiem są wprowadzone na moście ograniczenia tonażowe do 10 t, ze względu na pogarszający się stan ustroju nośnego wstrzymano przejazdy nocnych autobusów po moście, tramwaje natomiast muszą korzystać z niego wahadłowo” – czytamy na stronie ZDiUM-u.

Koszt dokumentacji projektowej to około 600 tysięcy złotych.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama