Most Sikorskiego we Wrocławiu:
- wybudowany w 1875 roku,
- łączy Podwale z Kępą Mieszczańską,
- stykają się na nim granice trzech osiedli: Starego Miasta, Nadodrza i Szczepina,
- wymaga remontu kapitalnego.
Sikorskiego jest w grupie trzynastu pochodzących z XIX wieku przepraw. Jest to obiekt zabytkowy, jeden z najstarszych stalowych mostów w mieście. Jego konstrukcja złożona jest z dwóch przęseł kratowych wspartych na filarze. Górne łączniki krat tworzą ażurowe zadaszenie nad jezdnią, a nad filarem znajdują się balkoniki widokowe.
Skomplikowane naprawy na horyzoncie
150-letni most, o szerokości 14 metrów, wymaga remontu kapitalnego. Projekt budowlany, za nieco ponad 630 tysięcy złotych, przygotowują specjaliści ze spółki YLE Inżynierowie z Warszawy. Projektowanie wraz z pozyskaniem wszystkich wymaganych pozwoleń, uzgodnień i decyzji (m.in. szereg decyzji konserwatorskich, aż dwa pozwolenia wodno – prawne) powinno zakończyć się w 2026 roku. Wtedy Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu będzie mógł uruchomić procedurę a wybór wykonawcy remontu.
Pod wieloma względami będzie to inwestycja skomplikowana, z poważnymi wyzwaniami. Po pierwsze projektanci musieli uwzględnić bardzo szeroki zakres uzgodnień konserwatorskich nie tylko ze względu na technikę realizacji robót, konieczność restauracji wielu elementów ale również wymianę niektórych części konstrukcji na nowe. — Ich stan, ze względu na korozję, nie nadaje się bowiem do rekonstrukcji — informuje Ewa Mazur ze ZDiUM-u.
Po drugie do przeprowadzenia są specjalistyczne roboty budowlane o bardzo szerokim zakresie. Oto część z nich:
- wymiana płyty pomostowej,
- naprawy antykorozyjne,
- podniesienie nośności obiektu do klasy B,
- wymiana kap chodnikowych z odrestaurowaniem istniejących balustrad,
- wymiana zablokowanych łożysk ruchomych oraz renowacja łożysk stałych,
- wykonanie renowacji podpór oraz umocnień skarp,
- remont kapitalny sieci trakcyjnej z wymianą torowiska tramwajowego,
- remont sieci wodociągowej umieszczonej na moście.
Oprócz wodociągowej, na moście znajdują sieci: gazowe, teletechniczne, elektryczne i ciepłownicze. Ich obecność również podnosi poziom trudności zadania.
Kiedy rozpoczęcie prac i co się z tym wiąże?
Po trzecie na moście jest torowisko, która trzeba wymienić. Obecność torowiska i trakcji zazwyczaj podnosi koszt inwestycji nawet o 70 procent. — Dokładne koszty na tym etapie nie są jeszcze znane, bo kosztorys jest ostatnim etapem prac projektowych — podkreśla Ewa Mazur. — Trzeba również pamiętać, że założenia finansowe i tak ostatecznie są weryfikowane przez firmy wykonawcze i ceny rynkowe podczas przetargu — dodaje.
Teraz nie sposób przewidzieć także tego, kiedy dokładnie rozpocznie się remont ale pewnym jest, że potrwa długo. — Nie tylko ze względu na szeroki zakres specjalistycznych prac czy naprawy antykorozyjne, które wymagają odpowiednich warunków pogodowych — mówi Ewa Mazur — ale przede wszystkim ze względu na łączenie elementów metodą nitowania, co stanowi proces długotrwały, żmudny i wpłynie na czas trwania inwestycji.
Po czwarte na czas remontu będzie trzeba most zamknąć. Nie będą po nim przejeżdżały samochody ani tramwaje i autobusy, co wygeneruje konieczność przygotowania zastępczej organizacji ruchu.
Na koniec, po piąte – przy zamawianiu projektu remontu kapitalnego przekazano zestaw wytycznych i wymagań dla każdej branży lub elementu osobno:
- dla torowiska,
- dla odwodnienia,
- dla projektu sieci wodociągowej,
- dla branży elektrycznej (oświetlenie),
- dla projektu ochrony konserwatorskiej,
- dla organizacji ruchu zastępczego itd.
Oto niektóre wytyczne dla branży konstrukcyjnej i drogowej na etapie projektowania:
- w wyniku remontu mostu należy uzyskać nośność zapewniającą bezpieczny przejazd taboru autobusowego i tramwajowego operatora miejskiej komunikacji zbiorowej;
- z uwagi na lokalizację w ścisłym centrum miasta, coraz intensywniej rozwijającą się zabudowę mieszkaniową oraz mieszkalno-usługową w tym rejonie, a co za tym idzie zwiększony potencjał ruchu rowerowego i pieszego wzdłuż mostu, należy dążyć do maksymalnej poprawy warunków do przemieszczania się pieszych i rowerzystów w tym miejscu;
- wszelkie rozwiązania należy skoordynować z istniejącą oraz projektowaną infrastrukturą pieszo-rowerową w rejonie powstającej zabudowy;
- należy przewidzieć inwentaryzację konstrukcji stalowej, w celu doboru sposobu naprawy skorodowanych lub zniszczonych elementów;
- dobrać zestaw powłok antykorozyjnych do stanu konstrukcji i stopnia jej uszkodzeń;
- należy przewidzieć całkowitą wymianę żelbetowej płyty pomostowej i wykonanie wszelkich prac ściśle powiązanych z tą czynnością;
- należy przewidzieć wymianę zablokowanych łożysk ruchomych oraz renowację łożysk stałych;
- należy przewidzieć wykonanie nawierzchni torowej na szczelnych prefabrykowanych elementach betonowych lub zastosowanie innej technologii montażu szyn, niewpływającej bezpośrednio na płytę pomostową oraz jej izolację;
- uwzględnić zakres wykonania renowacji podpór oraz umocnień skarp.
Zakładając, że do końca 2026 roku będziemy dysponować projektami wykonawczym, budowlanym i branżowymi, oraz że otrzymamy brakujące decyzje i pozwolenia, planowany termin rozpoczęcia inwestycji to 2027r.
Galeria zdjęć