wroclaw.pl strona główna

WROCŁAW Stadion „Lotnicza” przejdzie dużą modernizację | WIZUALIZACJE

  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Aktualności
  4. Krakowskie obwarzanki w 100-letnim wrocławskim tramwaju

Obwarzanek to jeden z symboli Krakowa – wypieka się go tam co najmniej od XIV wieku i sprzedaje z charakterystycznych ulicznych wózków. Średnio 150 tys. sztuk dziennie!  W najbliższą niedzielę skosztujemy tego przysmaku także we Wrocławiu.

Wagon linii turystycznej T w ramach Wrocławskich Linii Turystycznych zamieni się na jeden dzień w mobilną krakowską piekarnię. Będzie to przedwojenny tramwaj Linke-Hofmann Standard, który dawniej jeździł po Wrocławiu, ale teraz jest własnością MPK Kraków.
Krzysztof Kołodziejczyk, Klub Sympatyków Transportu Miejskiego

Jak informuje Klub Sympatyków Transportu Miejskiego, niedzielna akcja jest częścią kampanii promującej dziedzictwo kulturowe Małopolski i Krakowa. Cel: przybliżenie mieszkańcom innych regionów, unikalnych smaków i tradycji Krakowa.

Obwarzanki będą rozdawane bezpłatnie.

Trasa tramwaju linii turystycznej T

  • Tramwaj linii T będzie kursował po Wrocławiu od godz. 10:00  do godz. 15:00.

Opera – Świdnicka – Podwale – Plac Orląt Lwowskich – Piłsudskiego – Plac Legionów – Piłsudskiego – Dworzec Główny – Kołłątaja – Skargi – Oławska – Traugutta – pl. Powstańców Warszawy – Most Pokoju – Wyszyńskiego – Szczytnicka – Curie-Skłodowskiej – pl. Grunwaldzki – Curie-Skłodowskiej – Most Zwierzyniecki – Wajdy – Wróblewskiego – Hala Stulecia/ZOO

Hala Stulecia/ZOO – Wróblewskiego – Wajdy – Most Zwierzyniecki – Curie-Skłodowskiej – pl. Grunwaldzki – Curie-Skłodowskiej – Szczytnicka – Wyszyńskiego – Sienkiewicza – pl. Bema – Drobnera – Most Uniwersytecki – Grodzka – Nowy Świat – Kazimierza Wielkiego – Widok – Teatralna – Opera

  • Odjazdy z Opery, na których będą obecni goście z Krakowa: 10:45, 12:00, 13:30
  • Odjazdy z Hali Stulecia, na których będą obecni goście z Krakowa: 11:24, 12:44, 14:18

Bilet na tramwaj linii T

Bilet jednorazowy na Wrocławskie Linie Turystyczne można kupić u konduktora, ale ważne są także zwykłe bilety na linie miejskie w cenie 4,60 oraz 2,30 zł (ulgowy). Można korzystać również z Urbancard.

Galeria zdjęć

Więcej zdjęć zobaczysz w naszej galerii. 

Stulecie „Standardów”

Tramwaje Linke-Hofmann Standard zaczęły być produkowane równo 100 lat temu.

– Wagony tego typu, wytwarzane we Wrocławiu i specjalnie dla Wrocławia, stały się na pół wieku podstawą komunikacji miejskiej w naszym mieście. Ich eksploatacja liniowa w MPK Wrocław zakończyła się dopiero w 1977 roku, ale też nie do końca, bo po tej dacie część z nich była jeszcze eksploatowana jako wozy gospodarcze – informuje Klub Sympatyków Transportu Miejskiego.

  • Städtische Strassenbahn Breslau, czyli przedwojenny poprzednik MPK, zamówiły 232 wagony typu Standard. Ich produkcja rozpoczęła się w 1925 roku i trwała do 1929 roku.
  • Produkowano je w zakładach Linke-Hofmann-Werke (powojenny Pafawag) oraz Eisenwerk Gustav Trelenberg (powojenny Hutmen), ponieważ żaden wrocławski zakład nie był w stanie podołać tak dużemu zamówieniu. Udział w produkcji miały też inne wrocławskie zakłady jako podwykonawcy.
  • Do dziś zachowało się kilkanaście tramwajów typu Standard, z czego cztery są dopuszczone do ruchu (dwa we Wrocławiu, jeden w Warszawie, gdzie wozy tego typu trafiły w ramach odbudowy stolicy tuż po wojnie, oraz jeden w Krakowie, gdzie pojechał w latach 80. do filmu i gdzie został odremontowany.

Wrocław i Kraków  wymieniają się zabytkowymi tramwajami

Z okazji stulecia rozpoczęcia produkcji wagonów Standard Klub Sympatyków Transportu Miejskiego zorganizował wymianę taboru zabytkowego, przyczyniając się do sprowadzenia do Wrocławia wagonu, który trafił do Krakowa. W zamian do Krakowa pojechał wrocławski wagon Konstal 4N1 z 1960 roku, należący do stowarzyszenia.

- To oznacza, że we Wrocławiu znajdą się prawie wszystkie - poza warszawskim - zachowane tramwaje typu Standard. Planujemy w tym roku szereg wydarzeń, które mają na celu podkreślenie tej ważnej dla wrocławskiej komunikacji zbiorowej rocznicy. Będzie w nich  uczestniczyć tramwaj, który stowarzyszenie z własnych środków i własnymi siłami odremontowało w 2024 roku. Wagon ten pojawiał się już na Wrocławskich Liniach Turystycznych czy na innych miejskich wydarzeniach - mówi Krzysztof Kołodziejczyk.

Tramwaj  Linke-Hofmann Standard Klub Sympatyków Transportu Miejskiego
Tramwaj Linke-Hofmann Standard

– Wymiany taboru zabytkowego między miastami są realizowane w ostatnich latach coraz częściej. Dotąd uczestniczyły w nich MPK Kraków, MPK Poznań i Tramwaje Warszawskie, a w tym roku do tego grona dołączył Wrocław – podkreśla Klub Sympatyków Transportu Miejskiego. – Pojawienie się w danym mieście zabytkowego tramwaju pochodzącego z innego miasta jest dobrą okazją do pokazania współpracy miast i przybliżenia mieszkańcom historii i dziedzictwa techniki.

Źródło: Klub Sympatyków Transportu Miejskiego

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama