Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Lista zarzutów niezadowolonych klientów wobec działań ATPark jest długa:
- niewystarczające oznakowanie, że parking jest płatny;
- niesłusznie naliczone opłaty dodatkowe;
- nieuznawanie reklamacji;
- naliczanie opłaty dodatkowej zaraz po zaparkowaniu samochodu (brak czasu na zarejestrowanie pojazdu).
Podobne zarzuty formułują nie tylko wrocławianie i nie tylko wobec firmy ATPark. Co wykorzystuje zarządca parkingu Ferio Gaj, odpierając zarzuty stwierdzeniem: „Niestety obszar czy branża gospodarcza, w której się poruszamy nie sprzyja pozytywnym opiniom, dotyczy to zarówno naszej Firmy, jak i pozostałych podmiotów zajmujących się obsługą parkingów”. Jako dowód firma przysłała linki do tekstów, w których krytycznie opisano praktyki stosowane przez inne firmy działające w branży.
Na taką retorykę można zareagować dwojako: ze zrozumieniem i współczuciem przyjąć ten punkt widzenia albo uznać, że niektórzy zarządcy parkingów wykorzystują pułapki, w które wpadają klienci.
Pułapka pierwsza: niewiedza
Klienci centrum handlowego Ferio Gaj skarżą się, że oznakowanie płatnego parkingu jest niewystarczające. Porusza to np. Zniesmaczona:
Nie ma należytych informacji. Uważam, że przez głośniki w sklepie należy informować klientów o pobieraniu biletuwpis Zniesmaczonej z 2.09.2022 na stronie gowork.pl.
Na ten zarzut ATPark odpowiada, że regulamin parkingu jest na tablicy informacyjnej przy wjeździe i korzystający z parkingu ma możliwość swobodnego zapoznania się z jego treścią. Każdy klient powinien więc przed wjazdem na teren parkingu zatrzymać się i przeczytać regulamin. Proste.
Pułapka druga: działanie przez zaskoczenie
Sprawa się komplikuje, bo wrocławianie są przyzwyczajeni, że parking przy Ferio Gaj był do tej pory darmowy. Nadal jest to prawda, ale zarządca parkingu wymaga, aby każdy klient, nawet jeśli przysługuje mu darmowy postój, zarejestrował pojazd i to „niezwłocznie” po wjeździe na parking.
Moja mama poszła zrobić zakupy i nie wiedziała, że musi mieć jakiś bilet. Gdy wróciła, za wycieraczką była informacja o dodatkowej opłacie.Agata
Inna rzecz, że niektórzy klienci skarżą się, że nie zdążyli wrócić z kupionym biletem, a już mieli za wycieraczką informację o karze. A przecież „niezwłocznie” wcale nie oznacza „natychmiast” tylko „bez zbędnej zwłoki”. Zarządca, jak można wnioskować z wpisów niezadowolonych klientów, uważa inaczej.
Co ważne, na pytanie, czy osoba, która jest klientem Ferio Gaj i zarejestrowała swój pojazd, musi zostawić bilet w samochodzie, ATPark odpisało, „iż regulamin przedmiotowego parkingu w żadnym jego punkcie nie narzuca takiego obowiązku”. Warto o tym pamiętać.
Pułapka trzecia: skomplikowany język regulaminu
Zarządca ATPark zobowiązuje klientów do zapoznania się z regulaminem. Aby dowiedzieć się, co należy zrobić, by jako klient Ferio Gaj skorzystać z parkingu, należy przeczytać:
- pkt 3.2: w sprawie dopłaty po przekroczeniu czasu darmowego postoju;
- pkt 4.1: konieczność zarejestrowania pojazdu;
- pkt 4.3: konieczność posiadania biletu;
- pkt 4.9: konieczność rejestracji pojazdu nawet w ramach darmowego czasu.
Regulamin, który wisi na tablicy przy wjeździe, jest napisany skomplikowanym prawniczym językiem. A skoro długie zdania i zawiły język nie ułatwiają zrozumienia zapisów, klienci zachowują się tak, jak na innych parkingach. Ci, którzy chcą świadomie parkować przed Ferio Gaj, powinni wcześniej przestudiować regulamin zamieszczony na stronie centrum handlowego.
Pułapka czwarta: święty spokój
Klienci Ferio Gaj na działania ATPark skarżą się sąsiadom, czytelnikom aktywnym na forach, rozmawiają też z dziennikarzami. I płacą.
– Dostałem karę, choć robiłem zakupy. Zapłaciłem jednak, bo nie chciało mi się tracić czasu dla tych kilkudziesięciu złotych – mówi Janusz.
Niewiele też osób szuka wsparcia w instytucjach. We Wrocławiu niezadowoleni klienci mogą uzyskać porady prawne u Miejskiego Rzecznika Konsumentów pod numerem 717 77 75 59. Jednak w 2022 r. do MRK wpłynęły cztery skargi na firmę ATPark, w tym tylko jedna dotyczyła parkingu przy Ferio Gaj.
ATPark odmawia odpowiedzi na pytanie, ile rozpatrzył reklamacji w sprawie nienależnie naliczanej opłaty dodatkowej za parkowanie przy Ferio Gaj. Firma nie napisała też, w ilu przypadkach przyznała rację klientom.