wroclaw.pl strona główna
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Inwestycje
  4. Kierunek – dalej od centrum. Przegląd inwestycji na Klecinie i Oporowie

Tramwaj przez Klecinę, nowy tor na Przyjaźni, osiedlowa Jutrzenki, skrzyżowanie trzech ulic, most Oporowski i Czekoladowa z zestawu Wrocław na Dobrej Drodze 2025. To najważniejsze inwestycje na Klecinie i Oporowie. Z tego tekstu dowiesz się, na czym polegają, na jakim są etapie, jakie mają terminy.

Reklama

„Proszę pana, długo tam czasem trzeba stać, żeby przejechać i przez to jestem spóźniony. Niech już robią tę mijankę” — z grubsza takie zdania usłyszeliśmy wczesną wiosną na pętli Klecina od motorniczego tramwaju 17.

Z pewnością część wrocławian z Kleciny i Oporowa nie może doczekać się efektów inwestycji tramwajowych i innych dziejących się lub zaplanowanych na ich osiedlach. Mijanka, której pragnie motorniczy (zakładamy, że niejeden), jest jedną z nich. Jednakże nie od niej zaczniemy ten przegląd, lecz od innej – notabene z nią powiązanej – od nowej trasy tramwajowej.

Fragment mapy Wrocławia z Oporowem i Kleciną i oznaczeniem lokalizacji inwestycji na tych osiedlach wroclaw.pl
Fragment mapy Wrocławia z Oporowem i Kleciną i oznaczeniem lokalizacji inwestycji na tych osiedlach

Trasa tramwajowa przez Klecinę na Oporów

Pod uwagę brane są dwa warianty:

  1. pierwszy prowadzi trasę przez osiedle,
  2. drugi – częściowo nad rzeką.

Warianty mają części wspólne:

  • nową pętlę Kupiecka (także dla autobusów, i z parkingiem dla aut), którą wybudują przy skrzyżowaniu trzech ulic na Oporowie: Kupieckiej, Karmelkowej i Giełdowej,
  • ten sam przebieg trasy przez północ Kleciny – pomiędzy planowaną pętlą Kupiecka a rzeką Ślęzą.

Oczywiście mają też różnice:

  1. w wariancie pierwszym trasa – pomiędzy Ślęzą a torowiskiem na Przyjaźni – prowadzi od rzeki na wprost przez tereny zielone i przy zabudowaniach (kolor różowy na mapie),
  2. w wariancie drugim biegnie pomiędzy tymi samymi punktami inaczej, mianowicie wzdłuż rzeki na południe do pętli Klecina i dalej przy Przyjaźni (kolor błękitny).

<p>Grafika z wariantami trasy tramwajowej z pętli Klecina na planowaną pętlę na Oporowie</p> wroclaw.pl
Grafika z wariantami trasy tramwajowej z pętli Klecina na planowaną pętlę na Oporowie

Oceną i wskazaniem lepszego wariantu zajmują się od kwietnia fachowcy z Dolnośląskiej Pracowni Projektowej. Zapytaliśmy ich prezesa, jak im idzie i co zrobili do tej pory.

Jesteśmy po inwentaryzacji zieleni i po opracowaniu rozwiązań koncepcyjnych dla poszczególnych wariantów. Działamy zgodnie z harmonogramem. Przygotowaliśmy analizę porównawczą i przekazaliśmy ją zamawiającemu. Nasze wnioski i rekomendacje zaprezentujemy opinii publicznej podczas konsultacji społecznych, do których się właśnie przygotowujemy.
Sławomir Kanik

<p class="MsoNormal">Po lewej: tramwaj stojący na pętli Klecina, po prawej: prezesi Dolnośląskiej Pracowni Projektowej i Wrocławskich Inwestycji podpisują umowę</p> Grzegorz Rajter
Po lewej: tramwaj stojący na pętli Klecina, po prawej: prezesi Dolnośląskiej Pracowni Projektowej i Wrocławskich Inwestycji podpisują umowę

Po zebraniu opinii mieszkańców i wyborze wariantu przyjdzie czas na projektowanie. Pracownia ma na to czas do wiosny 2027 roku. Zainkasuje za to 2,4 miliona złotych.

Sięgając dalej w przyszłość i przyjmując najbardziej optymistyczny scenariusz, tramwaje z Krzyków-Partynic (pętla Klecina leży jeszcze w granicach tego osiedla) przez Klecinę na Oporów pojadą najwcześniej w ostatnim kwartale 2028 roku.

Drugi tor na Przyjaźni, czyli mijanka

Tor do mijania na Przyjaźni jest na bardziej zaawansowanym etapie realizacji. Na placu budowy byliśmy w połowie lipca.

Galeria zdjęć

  • Mijanka powinna być gotowa jesienią 2025 roku.
  • Koszt jej budowy to 4,8 miliona złotych.
  • Do położenia są tory o długości 65 metrów.
  • Mijanka powstanie między przystankami Sąsiedzka a Braterska.

Ucieszy się cytowany na wstępie motorniczy. Po wybudowaniu toru do mijania nie będzie musiał czekać, aż kolega jadący z przeciwnego kierunku pokona całą Przyjaźni. Spotkają się i miną w połowie drogi.

Teraz też się spotykają i…ups. Nie jest to w pełni spokojne spotkanie, bo jeden musi czekać, czas płynie, a pasażerowie na przystanku już są zniecierpliwieni. Kłopotu nie było, gdy kursowała tamtędy jedna linia, ale występuje odkąd jeżdżą dwie: 17 i 7.

Dotychczasowe rozwiązanie generowało szereg problemów. Nasz nadzór musiał interweniować, sterować ruchem ręcznie. Po zakończeniu tej inwestycji problem zniknie, bowiem budowa mijanki wiąże się również z rozbudowaniem systemu sygnalizacji.
Daniel Misiek z MPK Wrocław

Ulica Jutrzenki do remontu

Teraz mniejsze zadanie, które jest dopiero w powijakach. Dla mieszkańców Oporowa najważniejsze jest jednak, że zostało uruchomione i są optymistyczne prognozy, że zaraz wejdzie na kolejny etap, czyli w fazę projektowania. Na początku lipca Wrocławskie Inwestycje otworzyły oferty nadesłane w przetargu. Było ich sześć, w tym trzy mieszczące się w budżecie oszacowanym na 720 tysięcy złotych.

Jeden z aspektów naszej aktywności z dala od centrum, na czym zależy mi w tej kadencji, to spotkania, już nie tylko osiedlowe, ale bezpośrednio z mieszkańcami poszczególnych ulic. Tak jest na przykład z Jutrzenki, która jest drogą wewnętrzną osiedlową, ale tak położoną, że przyjmuje spory ruch tranzytowy. To wynika i z mojego spotkania z mieszkańcami tej ulicy, i wizji lokalnej, a także ze spotkania ogólnoosiedlowego w szkole na Oporowie. Pogodzić wodę z ogniem? Spróbujemy.
prezydent Wrocławia, Jacek Sutryk

<p>Jutrzenki przed wymianą nawierzchni</p> ZDiUM Wrocław
Jutrzenki przed wymianą nawierzchni

Pracownicy WI sprawdzają otrzymane dokumenty pod kątem formalnym i na tej podstawie wybiorą najkorzystniejszą propozycję. Kolejny krok to podpisanie umowy lub rozpisanie nowego przetargu.

Do rozbudowy przeznaczy jest fragment ulicy Jutrzenki od al. Piastów do drogi 2KD-Z:

  • kompleksowa przebudowa sieci podziemnych,
  • budowa nowej infrastruktury drogowej,
  • budowa skrzyżowań na wyniesieniu,
  • nowe zatoki postojowe,
  • nowe oświetlenie,
  • montaż kamer monitoringu miejskiego.

Skrzyżowanie trzech ulic na Oporowie

Na tym samym osiedlu Wrocławskie Inwestycje wybrały w lipcu wykonawcę przebudowy ważnego skrzyżowania – Awicenny, Wiejskiej i Mokronoskiej.

Galeria zdjęć

  • Wykonawca: GM Roads Polska.
  • Czas na realizację: 18 miesięcy od podpisania umowy.
  • Cena: około 18 milionów złotych.
  • Inwestycja: przebudowa fragmentów wszystkich trzech powyższych ulic.

Mokronoska zmieni się na odcinku 210 metrów od skrzyżowania. Będą trzy pasy.

Trzypasmowa będzie także Wiejska – a konkretnie jej 143-metrowy kawałek od skrzyżowania.

Analogicznie poszerzona zostanie Awicenny – na odcinku o długości 180 m.

Ponadto w ramach inwestycji: remont wlotu ulicy Cesarzowickiej, zakładający nowe chodniki, drogi dla rowerów, miejsca postojowe i zatoki autobusowe.

W czasie przebudowy skrzyżowanie ma być przejezdne, ale kierowcy i tak muszą się liczyć ze sporymi utrudnieniami, mniejszą płynnością jazdy.

Jeżeli wszystko pójdzie dobrze, z nowej wersji skrzyżowania (z sygnalizacją) zaczną korzystać na początku 2027 roku.

Most Oporowski do przebudowy

W Mieście Stu Mostów znajdzie się i most na Oporowie. Rozciąga się nad Ślęzą, by łączyć ul. Grabiszyńską z Solskiego. Ma 35 metrów długości, ale nie ma drogi rowerowej ani wystarczająco szerokiego chodnika.

<p>most Oporowski przed remontem</p> Wrocławskie Inwestycje
most Oporowski przed remontem

Będzie inaczej, jednak nieprędko. Inwestycja jest na etapie przystępowania do projektowania. Przetarg wygrało konsorcjum firm Mostek Inżynieria i Mostek Patrycjusz Mostek z kwotą niespełna 456 tysięcy złotych. Czas na wykonanie zadania to półtora roku.

Co jest w planach?

  • Opracowanie ekspertyz,
  • remont elementów konstrukcyjnych,
  • rozbudowa mostu tak, aby w przyszłości miał drogi rowerowe oraz chodniki po obu stronach,
  • modernizacja sieci wodociągowych i innych powieszonych na moście.

Projekt powinien być gotowy w pierwszym kwartale 2027 roku.

Czekoladowa w zestawie WnDD

Jak inwestycja w most Oporowski jest na dobrej drodze do mety, choć odległej, tak Wrocław jest na Dobrej Drodze. W tegorocznej edycji remontów osiedlowych ulic, polegających głównie na wymianie nawierzchni, udział bierze 18, w tym Czekoladowa z Kleciny.

Od wygranych wyborów zależy nam, byśmy inwestycyjnie byli mocno obecni nie tylko w sercu miasta. Temu służy na przykład Wrocław na Dobrej Drodze, którego beneficjentem jest tu między innymi ulica Czekoladowa. W tym programie skupiamy się na ważnych ulicach na osiedlach spoza centrum.
Jacek Sutryk

Czekoladowa słodko bynajmniej nie wyglądała przed rozpoczęciem prac.

<p>Zniszczona Czekoladowa przed remontem</p> ZDiUM Wrocław
Zniszczona Czekoladowa przed remontem

  • Po zakończeniu trwającego remontu, co powinno nastąpić w połowie września, kierowcy pojadą nowym asfaltem wzmocnionym siatką stalowo-węglową.
  • Drogowcy wymieniają nawierzchnię na całej Czekoladowej – od ronda Cukrowników do skrzyżowania z Francuską.
  • W okresie prac jest jednokierunkowa – przejazd od ronda Cukrowników do ronda Bitwy Warszawskiej.
  • w stronę centrum trzeba jechać objazdem – od ronda Bitwy Warszawskiej przez ul. Kwiatkowskiego i Zabrodzką.
  • zmianach na trasach autobusów 133, 607 i 933 – pisaliśmy tutaj.

Wykonawcą jest spółka Eurovia Polska, zleceniodawcą – Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu.

Wrocław na Dobrej Drodze – pełna lista

Czekoladowa z Kleciny to jedna z 18 z tegorocznej edycji (te obecnie w remoncie są wyróżnione):

Łączny koszt remontów WnDD to 32,4 miliona złotych.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama