Spis inwestycji w przeglądzie (kliknij, aby przejść)
„Proszę pana, długo tam czasem trzeba stać, żeby przejechać i przez to jestem spóźniony. Niech już robią tę mijankę” — z grubsza takie zdania usłyszeliśmy wczesną wiosną na pętli Klecina od motorniczego tramwaju 17.
Z pewnością część wrocławian z Kleciny i Oporowa nie może doczekać się efektów inwestycji tramwajowych i innych dziejących się lub zaplanowanych na ich osiedlach. Mijanka, której pragnie motorniczy (zakładamy, że niejeden), jest jedną z nich. Jednakże nie od niej zaczniemy ten przegląd, lecz od innej – notabene z nią powiązanej – od nowej trasy tramwajowej.
Trasa tramwajowa przez Klecinę na Oporów
Pod uwagę brane są dwa warianty:
- pierwszy prowadzi trasę przez osiedle,
- drugi – częściowo nad rzeką.
Warianty mają części wspólne:
- nową pętlę Kupiecka (także dla autobusów, i z parkingiem dla aut), którą wybudują przy skrzyżowaniu trzech ulic na Oporowie: Kupieckiej, Karmelkowej i Giełdowej,
- ten sam przebieg trasy przez północ Kleciny – pomiędzy planowaną pętlą Kupiecka a rzeką Ślęzą.
Oczywiście mają też różnice:
- w wariancie pierwszym trasa – pomiędzy Ślęzą a torowiskiem na Przyjaźni – prowadzi od rzeki na wprost przez tereny zielone i przy zabudowaniach (kolor różowy na mapie),
- w wariancie drugim biegnie pomiędzy tymi samymi punktami inaczej, mianowicie wzdłuż rzeki na południe do pętli Klecina i dalej przy Przyjaźni (kolor błękitny).
Oceną i wskazaniem lepszego wariantu zajmują się od kwietnia fachowcy z Dolnośląskiej Pracowni Projektowej. Zapytaliśmy ich prezesa, jak im idzie i co zrobili do tej pory.
Jesteśmy po inwentaryzacji zieleni i po opracowaniu rozwiązań koncepcyjnych dla poszczególnych wariantów. Działamy zgodnie z harmonogramem. Przygotowaliśmy analizę porównawczą i przekazaliśmy ją zamawiającemu. Nasze wnioski i rekomendacje zaprezentujemy opinii publicznej podczas konsultacji społecznych, do których się właśnie przygotowujemy.Sławomir Kanik
Po zebraniu opinii mieszkańców i wyborze wariantu przyjdzie czas na projektowanie. Pracownia ma na to czas do wiosny 2027 roku. Zainkasuje za to 2,4 miliona złotych.
Sięgając dalej w przyszłość i przyjmując najbardziej optymistyczny scenariusz, tramwaje z Krzyków-Partynic (pętla Klecina leży jeszcze w granicach tego osiedla) przez Klecinę na Oporów pojadą najwcześniej w ostatnim kwartale 2028 roku.
Drugi tor na Przyjaźni, czyli mijanka
Tor do mijania na Przyjaźni jest na bardziej zaawansowanym etapie realizacji. Na placu budowy byliśmy w połowie lipca.
Galeria zdjęć
- Mijanka powinna być gotowa jesienią 2025 roku.
- Koszt jej budowy to 4,8 miliona złotych.
- Do położenia są tory o długości 65 metrów.
- Mijanka powstanie między przystankami Sąsiedzka a Braterska.
Ucieszy się cytowany na wstępie motorniczy. Po wybudowaniu toru do mijania nie będzie musiał czekać, aż kolega jadący z przeciwnego kierunku pokona całą Przyjaźni. Spotkają się i miną w połowie drogi.
Teraz też się spotykają i…ups. Nie jest to w pełni spokojne spotkanie, bo jeden musi czekać, czas płynie, a pasażerowie na przystanku już są zniecierpliwieni. Kłopotu nie było, gdy kursowała tamtędy jedna linia, ale występuje odkąd jeżdżą dwie: 17 i 7.
Dotychczasowe rozwiązanie generowało szereg problemów. Nasz nadzór musiał interweniować, sterować ruchem ręcznie. Po zakończeniu tej inwestycji problem zniknie, bowiem budowa mijanki wiąże się również z rozbudowaniem systemu sygnalizacji.Daniel Misiek z MPK Wrocław
Ulica Jutrzenki do remontu
Teraz mniejsze zadanie, które jest dopiero w powijakach. Dla mieszkańców Oporowa najważniejsze jest jednak, że zostało uruchomione i są optymistyczne prognozy, że zaraz wejdzie na kolejny etap, czyli w fazę projektowania. Na początku lipca Wrocławskie Inwestycje otworzyły oferty nadesłane w przetargu. Było ich sześć, w tym trzy mieszczące się w budżecie oszacowanym na 720 tysięcy złotych.
Jeden z aspektów naszej aktywności z dala od centrum, na czym zależy mi w tej kadencji, to spotkania, już nie tylko osiedlowe, ale bezpośrednio z mieszkańcami poszczególnych ulic. Tak jest na przykład z Jutrzenki, która jest drogą wewnętrzną osiedlową, ale tak położoną, że przyjmuje spory ruch tranzytowy. To wynika i z mojego spotkania z mieszkańcami tej ulicy, i wizji lokalnej, a także ze spotkania ogólnoosiedlowego w szkole na Oporowie. Pogodzić wodę z ogniem? Spróbujemy.prezydent Wrocławia, Jacek Sutryk
Pracownicy WI sprawdzają otrzymane dokumenty pod kątem formalnym i na tej podstawie wybiorą najkorzystniejszą propozycję. Kolejny krok to podpisanie umowy lub rozpisanie nowego przetargu.
Do rozbudowy przeznaczy jest fragment ulicy Jutrzenki od al. Piastów do drogi 2KD-Z:
- kompleksowa przebudowa sieci podziemnych,
- budowa nowej infrastruktury drogowej,
- budowa skrzyżowań na wyniesieniu,
- nowe zatoki postojowe,
- nowe oświetlenie,
- montaż kamer monitoringu miejskiego.
Skrzyżowanie trzech ulic na Oporowie
Na tym samym osiedlu Wrocławskie Inwestycje wybrały w lipcu wykonawcę przebudowy ważnego skrzyżowania – Awicenny, Wiejskiej i Mokronoskiej.
Galeria zdjęć
- Wykonawca: GM Roads Polska.
- Czas na realizację: 18 miesięcy od podpisania umowy.
- Cena: około 18 milionów złotych.
- Inwestycja: przebudowa fragmentów wszystkich trzech powyższych ulic.
Mokronoska zmieni się na odcinku 210 metrów od skrzyżowania. Będą trzy pasy.
Trzypasmowa będzie także Wiejska – a konkretnie jej 143-metrowy kawałek od skrzyżowania.
Analogicznie poszerzona zostanie Awicenny – na odcinku o długości 180 m.
Ponadto w ramach inwestycji: remont wlotu ulicy Cesarzowickiej, zakładający nowe chodniki, drogi dla rowerów, miejsca postojowe i zatoki autobusowe.
W czasie przebudowy skrzyżowanie ma być przejezdne, ale kierowcy i tak muszą się liczyć ze sporymi utrudnieniami, mniejszą płynnością jazdy.
Jeżeli wszystko pójdzie dobrze, z nowej wersji skrzyżowania (z sygnalizacją) zaczną korzystać na początku 2027 roku.
Most Oporowski do przebudowy
W Mieście Stu Mostów znajdzie się i most na Oporowie. Rozciąga się nad Ślęzą, by łączyć ul. Grabiszyńską z Solskiego. Ma 35 metrów długości, ale nie ma drogi rowerowej ani wystarczająco szerokiego chodnika.
Będzie inaczej, jednak nieprędko. Inwestycja jest na etapie przystępowania do projektowania. Przetarg wygrało konsorcjum firm Mostek Inżynieria i Mostek Patrycjusz Mostek z kwotą niespełna 456 tysięcy złotych. Czas na wykonanie zadania to półtora roku.
Co jest w planach?
- Opracowanie ekspertyz,
- remont elementów konstrukcyjnych,
- rozbudowa mostu tak, aby w przyszłości miał drogi rowerowe oraz chodniki po obu stronach,
- modernizacja sieci wodociągowych i innych powieszonych na moście.
Projekt powinien być gotowy w pierwszym kwartale 2027 roku.
Czekoladowa w zestawie WnDD
Jak inwestycja w most Oporowski jest na dobrej drodze do mety, choć odległej, tak Wrocław jest na Dobrej Drodze. W tegorocznej edycji remontów osiedlowych ulic, polegających głównie na wymianie nawierzchni, udział bierze 18, w tym Czekoladowa z Kleciny.
Od wygranych wyborów zależy nam, byśmy inwestycyjnie byli mocno obecni nie tylko w sercu miasta. Temu służy na przykład Wrocław na Dobrej Drodze, którego beneficjentem jest tu między innymi ulica Czekoladowa. W tym programie skupiamy się na ważnych ulicach na osiedlach spoza centrum.Jacek Sutryk
Czekoladowa słodko bynajmniej nie wyglądała przed rozpoczęciem prac.
- Po zakończeniu trwającego remontu, co powinno nastąpić w połowie września, kierowcy pojadą nowym asfaltem wzmocnionym siatką stalowo-węglową.
- Drogowcy wymieniają nawierzchnię na całej Czekoladowej – od ronda Cukrowników do skrzyżowania z Francuską.
- W okresie prac jest jednokierunkowa – przejazd od ronda Cukrowników do ronda Bitwy Warszawskiej.
- w stronę centrum trzeba jechać objazdem – od ronda Bitwy Warszawskiej przez ul. Kwiatkowskiego i Zabrodzką.
- o zmianach na trasach autobusów 133, 607 i 933 – pisaliśmy tutaj.
Wykonawcą jest spółka Eurovia Polska, zleceniodawcą – Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu.
Wrocław na Dobrej Drodze – pełna lista
Czekoladowa z Kleciny to jedna z 18 z tegorocznej edycji (te obecnie w remoncie są wyróżnione):
- Bacciarellego na Bartoszowicach
- Czekoladowa na Klecinie
- Drzewieckiego na Gądowie-Popowicach Południowych
- Bajana na Gądowie-Popowicach Południowych
- Gwarecka na Pilczycach-Kozanowie-Popowicach Północnych
- Dokerska na Pilczycach-Kozanowie-Popowicach Północnych
- Horbaczewskiego na Gądowie-Popowicach Południowych
- Inżynierska na Grabiszynie
- Krzywoustego na Kowalach
- Kozia na Maślicach
- Legnicka na Pilczycach-Kozanowie-Popowicach Północnych
- Małopolska na Leśnicy
- Moniuszki na Zaciszu-Zalesiu
- Śniadeckich na Zaciszu-Zalesiu
- Nefrytowa na Ołtaszynie
- Plac Dominikański (tunele) na Starym Mieście – od 2 sierpnia
- Poleska na Psim Polu
- Waligórskiego na Borku
Łączny koszt remontów WnDD to 32,4 miliona złotych.