Raport inwestycyjny Wrocław [26.07. - 1.08.] (kliknij, aby przejść)
- Tramwaje wróciły na Gaj
- Zielono-niebieski skwer przy pomniku Chrobrego
- Wymiana asfaltu na ul. Koziej na Maślicach i inne remonty prowadzone przez ZDiUM
- Gruntowny remont oficyny przy Łukasińskiego
- Zielony zakątek przy ul. Wójtowskiej znów zachwyca!
- Termomodernizacja i rewitalizacja kamienic w zasobie Wrocławskich Mieszkań
- Tysiące nowych roślin na osiedlach TBS Wrocław!
- Prace drogowe na Śniadeckich i Moniuszki
- Miejsca postojowe na Nadodrzu
- Remont nawierzchni w tunelach pod pl. Dominikańskim
- Nowy łącznik między Wojszycami a Jagodnem. Ruszył przetarg na projekt
- Będzie nowa droga dla rowerów na ul. Olszewskiego. Jest już projektant
- Rozbudowa SP 6 przy Gorlickiej
Tramwaje wróciły na Gaj
Na budowie trasy autobusowo-tramwajowej na Bardzkiej prace idą zgodnie z planem. W sobotę 2 sierpnia powróciły tu tramwaje. Na razie jeżdżą jednym torem, został uruchomiony ruch wahadłowy. Dzięki temu tramwaje 18 i 21 wróciły na Gaj.
Wykonawca wybudował w ostatnich tygodniach specjalny kolektor, a także ściankę szczelną. Teraz zaczyna budowę nowego peronu przystankowego po zachodniej stronie. Planowane zakończenie inwestycji to pierwszy kwartał 2026 roku.
Zielono-niebieski skwer przy pomniku Chrobrego
Plac wejściowy na Promenadę Staromiejską przy ul. Świdnickiej - tuż przy pomniku Bolesława Chrobrego - coraz wyraźniej zamienia się w zielono-niebieski skwer.
Co tam się zmieniło?
- Beton i asfalt ustąpiły miejsca drzewom.
- Nowa nawierzchnia jest zaprojektowana tak, aby deszczówka nie trafiała do kanalizacji, tylko nawadniała posadzone tu rośliny i wsiąkała w grunt.
- Posadzono już 20 drzew (klony polne i lipy drobnolistne), a do tego będzie 150 krzewów iglastych oraz ponad 600 krzewów liściastych.
- Dotarły już byliny i trawy ozdobne oraz część nowych ławek. ZZM czeka jeszcze na te wykonywane specjalnie do tego projektu.
- Gotowa jest też instalacja pod nowe oświetlenie.
Krótko mówiąc, wygląda, że kontrakt inwestycyjny zaplanowany do jesieni 2025, zbliża się do finiszu. Projekt jest współfinansowany przez Fundusz Europejski na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.
Wymiana asfaltu na ul. Koziej na Maślicach i inne remonty prowadzone przez ZDiUM
ul. Kozia będzie miała nowy asfalt! Zostanie wymieniony w ramach prowadzonego przez Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta programu „Wrocław na Dobrej Drodze”. W czasie remontu, zaplanowanego na 3 tygodnie, ulica będzie przejezdna tylko w jednym kierunku.
- Wymiana nawierzchni na ul. Koziej obejmie 800-metrowy odcinek jezdni od skrzyżowania z Maślicką aż do wysokości ul. Białostockiej. Zadanie jest realizowane przy połówkowym zamknięciu jezdni.
- Zakres prac na ulicy Koziej obejmuje usunięcie spękanej i wykruszającej się nawierzchni asfaltowej na całym odcinku, ułożenie dwóch warstw nowej nawierzchni z asfaltobetonu, przedzielonych siatką wzmacniającą oraz wyrównanie poboczy.
Od 26 lipca ruch kołowy na Koziej odbywa się tylko w jednym kierunku – od Maślickiej do Owczej. Drugi kierunek jedzie objazdem ulicami Brodzką i Maślicką. Na odcinku zabudowanym obowiązuje bezwzględny zakaz parkowania, inaczej nie będzie możliwości przejazdu wzdłuż frontu robót toczących się na jezdni.
Czas trwania prac drogowych to około 3 tygodnie. Ulica Kozia wraz z ulicami Drzewieckiego i Horbaczewskiego tworzą jeden pakiet, koszt remontu wspomnianych trzech ulic wyniesie ponad 3,8 mln zł.
A co się dzieje na pozostałych remontowanych przez ZDiUM ulicach?
- Bajana - na pierwszej połowie jest już po rozbiórkach, regulacji urządzeń i krawężników oraz podbudowy na całym ponadkilometrowym odcinku, po weekendzie zaczną układać pierwszą warstwę asfaltobetonu;
- Drzewieckiego - podobnie, z tym że pierwsza warstwa asfaltobetonu została ułożona we wtorek;
- Horbaczewskiego - ZDiUM przygotowuje się do układania asfaltobetonu w przyszłym tygodniu, tak aby z początkiem sierpnia przejść z frontem robót na drugą połowę jezdni;
- Moniuszki i Śniadeckich - regulacja ścieku, włazów i wpustów deszczowych oraz rozbiórki;
- Dokerska i Gwarecka - pierwsza warstwa asfaltobetonu i siatka wzmacniająca na Dokerskiej jest już ułożona;
- Poleska - po rozbiórkach i regulacji urządzeń ZDiUM jest w trakcie ustawiania krawężnika przed rozpoczęciem robót bitumicznych;
- Waligórskiego - trwają rozbiórki pod osadzenie nowych krawężników od strony chodnika asfaltowego i szutrowego;
- Czekoladowa - po frezowaniu trwa regulacja krawężników, wpustów i pokryw kanałowych przed robotami bitumicznymi. Przez skrzyżowanie z ul. Francuską pojadą kolarze Tour de Pologne, więc po wyścigu ZDiUM będzie kontynuować układanie asfaltobetonu, tak aby przełożyć ruch i rozpocząć remont drugiej połowy jezdni;
- Inżynierska - tutaj prace zaczęły się od chodnika i jest już gotowy pierwszy odcinek.
Gruntowny remont oficyny przy Łukasińskiego
Choć oficyna przy ul. Łukasińskiego 3 nie rzuca się w oczy z poziomu ulicy, jej znaczenie dla mieszkańców jest nie do przecenienia. Jak teraz wygląda?
- Zakończyły się prace odbiorowe, które wieńczą gruntowny remont tej części budynku.
- Elewacje, które przez lata pozostawały bez zaprawy tynkarskiej, zyskały nową jakość – świeży kolor, zielone akcenty i eleganckie, białe naczółki okienne. Wszystko to znacząco odmieniło wygląd oficyny.
W ostatnich latach odnowiony został dach i klatka schodowa kamienicy, unowocześniono system ogrzewania. Prace przy oficynie są częścią szerszego planu inwestycyjnego, który zakłada dalsze podnoszenie standardu budynków w tej okolicy.
Zielony zakątek przy ul. Wójtowskiej znów zachwyca!
W ostatnich dniach ZZM przeprowadził prace pielęgnacyjne w parku kieszonkowym przy ul. Wójtowskiej. To nie były jedynie kosmetyczne poprawki – to troska o każdy krzew, każdą gałąź i liść, by miejsce to nadal mogło być przyjazne mieszkańcom i przyrodzie.
Park powstał w 2023 roku na niewielkiej, 200-metrowej przestrzeni tuż za ryneczkiem Psiego Pola. Zasadzono tu m.in. forsycje, lilaki, kaliny, hortensje, cisy, brzozy, graby, a także pnącza, które wspinają się po drewnianych podporach przy murach.
Po 2 latach zieleni nie brakuje – bujna roślinność przyjęła się znakomicie i tętni życiem. To ważne, bo takie miejsca, choć niewielkie, nie tylko poprawiają mikroklimat i estetykę osiedla, ale także wspierają owady zapylające, co w dobie zmian klimatycznych jest szczególnie istotne.
Termomodernizacja i rewitalizacja kamienic w zasobie Wrocławskich Mieszkań
Wrocławskie Mieszkania intensywnie przygotowują kolejne inwestycje związane z termomodernizacją i rewitalizacją wrocławskich kamienic. Najbliższe miesiące zapowiadają się wyjątkowo pracowicie. Oto lista budynków, które obejmą planowane prace:
Budynki objęte przygotowaniem dokumentacji projektowych dla rewitalizacji i termomodernizacji (planowane na 2026 rok):
- ul. Gajowa 25
- ul. Górnośląska 6
- ul. Hubska 35, 37, 58
- ul. Benedyktyńska 20, 24
- ul. Ładna 17, 27
- ul. Piastowska 27a i 29a
- ul. Polna 5
- ul. 3 Maja 1b
- ul. Opolska 53, 55, 95, 99
- ul. Traugutta 68
- ul. Kleczkowska 6, 17, 34
- ul. Kraszewskiego 26
- al. Kromera 4
Równolegle opracowywane dokumentacje projektowe dla:
- remontu z przebudową budynku przy ul. Hubskiej 27 / Dawida
- ul. Sępa-Sarzyńskiego 43, 47, 59, 61, 65, 65a, 68, 69, 73
- al. Wyszyńskiego 105a
Każdy z tych projektów to realna zmiana w jakości życia mieszkańców i kolejny krok w stronę bardziej estetycznego, komfortowego i energooszczędnego Wrocławia.
Tysiące nowych roślin na osiedlach TBS Wrocław!
W ostatnim czasie na terenach zarządzanych przez TBS Wrocław pojawiło się blisko 4000 nowych roślin, które wzbogaciły przestrzeń i poprawiły mikroklimat w okolicy.
Wśród nasadzeń znalazły się m.in.:
- pachnące lawendy
- efektowne hortensje
- motylolubne budleje
- zimozielone laurowiśnie i tawuły
TBS dba nie tylko o estetykę, ale też o zdrowie zieleni. Trawniki są koszone zazwyczaj raz w miesiącu. Trawę pozostawia się na wysokości ok. 7 cm – dzięki temu jest mniej podatna na przesuszenie, a ryzyko pojawiania się kleszczy naturalnie się zmniejsza.
Tereny zielone TBS Wrocław to dziś już ponad 18 hektarów, co odpowiada powierzchni 25 boisk piłkarskich. To przestrzeń, która cieszy oczy, daje wytchnienie i wspiera lokalną bioróżnorodność.
Prace drogowe na Śniadeckich i Moniuszki
Na ul. Śniadeckich ruszyły intensywne prace drogowe. We wtorek na plac budowy wjechały frezarka i koparka, rozpoczynając usuwanie starych warstw nawierzchni. A co dalej?
- W kolejnych etapach zaplanowano ułożenie warstwy wiążącej, siatki wzmacniającej oraz warstwy ścieralnej z masy bitumicznej.
- Po zakończeniu robót nawierzchniowych teren zostanie uprzątnięty, a zieleńce odtworzone.
Na ul. Moniuszki prace toczą się równolegle, choć są na wcześniejszym etapie.
- Trwa regulacja krawężników i pokryw urządzeń znajdujących się w jezdni.
- Dodatkowej korekty wymaga także metrowej szerokości ściek z kostki granitowej. Wykonawca wykorzystuje tu materiał z rozbiórki, co wpisuje się w ideę zrównoważonego gospodarowania surowcami.
Miejsca postojowe na Nadodrzu
Od poniedziałku, 4 sierpnia, na dwóch ulicach Nadodrza – ul. Księcia Witolda (na odcinku od Mostowej do numeru 21) oraz ul. Władysława Jagiełły (przed hotelem Campanile) – zaczną obowiązywać opłaty za parkowanie. Łącznie wyznaczono 59 miejsc postojowych, które obsłużą 4 parkomaty: 1 przy ul. Jagiełły i 3 przy ul. Księcia Witolda.
Obie ulice znajdują się w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania, w obszarze B, podstrefie II. Oznacza to, że postój jest płatny codziennie w godzinach od 9:00 do 20:00.
Remont nawierzchni w tunelach pod pl. Dominikańskim
Inspektorzy ZDiUM przeprowadzili szczegółowe oględziny jezdni. Choć z zewnątrz asfalt może wyglądać na wciąż dobry, ze względu na intensywny ruch oraz specyficzne warunki panujące w tunelach nawierzchnia uległa znacznemu zużyciu: pojawiły się liczne poprzeczne pęknięcia i porowatość, które będą się pogłębiać zwłaszcza zimą.
Skrzyżowanie przy tunelach, czyli pl. Dominikański, jest jednym z kluczowych punktów komunikacyjnych Wrocławia, którym codziennie przejeżdżają tysiące samochodów. Bezpieczeństwo w tym miejscu jest priorytetem, ponieważ nawet niewielkie uszkodzenia nawierzchni mogą stanowić poważne zagrożenie, szczególnie przy dużym natężeniu ruchu i ograniczonej widoczności. Dlatego też w ramach programu #WrocławNaDobrejDrodze konieczne są szybkie, zapobiegawcze wymiany nawierzchni, zamiast długotrwałych remontów.
Prace rozpoczęły się w sobotę 2 sierpnia. Obejmują:
- frezowanie uszkodzonego asfaltu,
- regulację studni i wpustów deszczowych,
- położenie dwóch warstw nowego asfaltobetonu,
- odtworzenie oznakowania.
Roboty są prowadzone przy połówkowym zamknięciu jezdni, z zachowaniem przejazdu drugim pasem. Układanie nawierzchni w tunelach ma potrwać 2 tygodnie. Przed i za tunelami – 3. Gdy jezdnie przejdą odbiory, wróci normalny ruch.
Nowy łącznik między Wojszycami a Jagodnem. Ruszył przetarg na projekt
Wrocławskie Inwestycje ogłosiły przetarg na projekt blisko półkilometrowego łącznika drogowego między ulicami Iwaszkiewicza a Kajdasza.
- Nowa droga ułatwi komunikację między Wojszycami a Jagodnem i będzie dostępna dla autobusów, rowerzystów oraz pieszych.
- Planowany układ zakłada jezdnię o szerokości 6,5–7 metrów, obustronne chodniki o szerokości 2,3 m oraz dwukierunkową drogę dla rowerów po północnej stronie jezdni (3 m szerokości).
- Całość zostanie wyposażona w oświetlenie, odwodnienie i pasy zieleni oddzielające infrastrukturę pieszą i rowerową od jezdni.
- Projekt uwzględni także dwie pary przystanków autobusowych, analizę lokalizacji miejsc postojowych na ul. Iwaszkiewicza i Kajdasza oraz nasadzenia zieleni wysokiej.
- Projektant po podpisaniu umowy będzie miał 13 miesięcy na przygotowanie pełnej dokumentacji wraz z wymaganymi pozwoleniami.
Będzie nowa droga dla rowerów na ul. Olszewskiego. Jest już projektant
Zakończył się przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej dla budowy drogi rowerowej na ul. Olszewskiego. Wybrane biuro projektowe ma 13 miesięcy na opracowanie kompletu dokumentów wraz z niezbędnymi uzgodnieniami – w tym z wojewódzkim konserwatorem zabytków – umożliwiającymi ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji.
- Projekt obejmie m.in. dwukierunkową trasę rowerową na ul. Olszewskiego oraz jej połączenie z infrastrukturą rowerową na alei Wielkiej Wyspy.
- W ramach zadania powstanie również dokumentacja dla drogi rowerowej i chodnika przy ul. Wróblewskiego w rejonie dawnej zajezdni Dąbie oraz dla remontu ciągu pieszo-rowerowego przy ul. Dembowskiego – na wysokości parku Szczytnickiego.
- Projektant przygotuje także dokumentację przejazdów rowerowych i przejść dla pieszych, chodników, ciągu pieszo-jezdnego między ul. Piramowicza a Promień oraz oświetlenia. Koszt dokumentacji to ponad 694 tysiące złotych.
Rozbudowa SP 6 przy Gorlickiej
Trwa rozbudowa Szkoły Podstawowej nr 6 przy ul. Gorlickiej – zniknęły już stary łącznik i sala gimnastyczna. W ich miejscu powstaje nowoczesny, funkcjonalny budynek sportowo-dydaktyczny.
W planach m.in. nowoczesna hala sportowa, sale do gimnastyki, sale dla najmłodszych uczniów, biblioteka oraz gabinet stomatologiczny. Sprawdźcie naszą relację z tej inwestycji.