Muzyka do serialu „Czterej pancerni i pies” ze zbiorów CeTA na płycie

Nareszcie jest, choć w archiwum Centrum Technologii Audiowizualnych (a wcześniej Wytwórni Filmów Fabularnych) nagranie muzyki z pierwszego sezonu legendarnego serialu przeleżało lata. Dzięki porządkowaniu taśm udało się odzyskać wiele becennych rejestracji ścieżek dźwiękowych. Michał Wilczyński z GAD Records, która wydaje je teraz na płytach, zapowiada kolejne białe kruki i gratki dla kinomaniaków.  


Kultowe „Deszcze niespokojne” 

Nagranie brzmi tak, jakby zespół kameralny wszedł do studia wczoraj i zrealizował je w technice cyfrowej, a nie analogowej. Na płycie znajdziemy 31 tracków, które otwiera, rzecz jasna, niezapomniana „Ballada o pancernych” skomponowana przez Adama Walacińskiego do słów, tu uwaga (gdyby ktoś nie wiedział), Agnieszki Osieckiej. „Napisałem ją szybko, bo co tu dumać długo nad prostą melodią” – przyznawał skromnie autor, choć tę prostą melodię w genialnej interpretacji Edmunda Fettinga nuciła niegdyś cała Polska, a do dziś zna ją każdy szanujący się znawca seriali.

Piosenka Wojciecha Kilara

Ale sprawy mogły się potoczyć zupełnie inaczej, bo pracy nad muzyką do „Czterech pancernych i psa” miał się podjąć Wojciech Kilar. Śladem jego pracy pozostaje dziś piosenka radiotelegrafistki „Wołam ciebie”, którą na płycie GAD Records znajdziemy w dwóch wersjach – śpiewaną przez aktorki Hannę Skarżankę, a potem Krystynę Mikołajewską.

Odkrywany na nowo Adam Walaciński

Cały krążek wypełnia jednak rewelacyjna muzyka Adama Walacińskiego, krakowskiego kompozytora, który poza utworami symfonicznymi i kameralnymi wyspecjalizował się też w pisaniu dla polskiego kina i robił to z wielkim wyczuciem. Znamy jego ścieżki dźwiękowe do „Bazy ludzi umarłych” Czesława Petelskiego, „Matki Joanny od Aniołów” i „Faraona” Jerzego Kawalerowicza, czy serialu „Niewiarygodne przygody Marka Piegusa”. 

Do serialowej historii o załodze czołgu i psie Szariku Walaciński skomponował ponad dwadzieścia fragmentów. – Ścieżka dźwiękowa została zrealizowana z dużym, prawie hollywoodzkim rozmachem, jest barwna, tworzy odpowiednią narrację pod obraz – wyjaśnia Michał Wilczyński, szef GAD Records. 

Ponieważ na ekranie dominują wątki z żołnierskiego życia nie brakuje marszowych rytmów, a jeden z segmentów utworu „Rudy”, miód i krzyże” zamyka wyraźnie zacytowany motyw z „Warszawianki”, a w „Moście II” możemy doszukać się nawet inspiracji orientalizmem. Są i klimaty balladowe, jak w jednym z fragmentów nazwanych „Psi pazur”, z pięknie wyeksponowaną trąbką.  

„Pancerni” do słuchania

Muzyki Walacińskiego na CD (na początku 2021 roku ukaże się też kolekcjonerski winyl) można słuchać niekoniecznie w symbiozie z pierwszym sezonem „Czterech pancernych i psa”, ale jak kawałka naprawdę profesjonalnie napisanej i świetnie wykonanej pracy. W książeczce do płyty nie znajdziemy tylko jednej informacji – kto ową ścieżkę do serialu zagrał i pod czyją batutą. – Nikt tego nie wie, najprawdopodobniej zebrano instrumentalistów, którzy akurat byli pod ręką, nie znamy też nazwiska dyrygenta – ubolewa Michał Wilczyński. Dodaje jednak, że nagrania dokonano, najprawdopodobniej, w siedzibie radia w Krakowie.   

Płytę CD kupimy w sklepach stacjonarnych i internetowych w całej Polsce oraz przez stronę GAD Records. 

Następne płyty z archiwum CeTA wkrótce

W kolejce na wydanie czekają już odnaleziona w CeTA, a uważana za zaginioną, muzyka Andrzeja Korzyńskiego z „Diabła” Andrzeja Żuławskiego, prawdziwa sensacja dla audiofilów. Ponadto ścieżki dźwiękowe, także Korzyńskiego, do dwóch części trylogii o Kargulu i Pawlaku („Nie ma mocnych”, „Kochaj albo rzuć”) oraz jazzująca muzyka Adama Sławińskiego ze „Skoku” Kazimierza Kutza. 

Czytaj także: CeTA otwiera archiwa: Muzyka z kultowych filmów i seriali na płytach



Zgłoś uwagę