Serdecznie zapraszamy na międzynarodową i interdyscyplinarną konferencję „Philosophy and Cartography”. Wydarzenie odbędzie się w dniach 4-8 listopada 2019 roku w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Wrocławskiego i Centrum Sztuk Użytkowych i Centrum Innowacyjności Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu. Celem konferencji jest wielostronny namysł nad procesem mapowania oraz mapą jako artefaktem. Dlatego oprócz cyklu referatów wydarzenie obejmuje również wystawę pt. Map/Territory przygotowaną pod kuratelą Anny Bujak i Tomasza Dobiszewskiego w Centrum Sztuk Użytkowych i Centrum Innowacyjności Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta. Szczegółowy program znajduje się na stronie: https://www.filozofia.uni.wroc.pl/attachments/Philosophy-and-Cartography-PROGRAM_2019-10-03_09-07-15.pdf
Map/Territory
wystawa towarzysząca międzynarodowej konferencji naukowej Philosophy and Cartography
4.11.2019-30.11.2019
Centrum Sztuk Użytkowych. Centrum Innowacyjności
Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu
- Traugutta 21
kuratorzy: Anna Bujak/Tomasz Dobiszewski
Między mapą a terytorium istnieje wiele zależności. „Mapa nie jest terytorium, które reprezentuje, lecz jeśli jest poprawna, ma strukturę podobną do terytorium, i to stanowi o jej użyteczności” (Alfred Korzybski). Nawet fikcyjna mapa okaże się przydatna, opowiadając zapomniane historie, tworząc mentalne reprezentacje terytorium bądź przewartościowując sensy miejsc.
Tworzenie obrazu świata było niegdyś oswajaniem nieznanej przestrzeni, odzwierciedleniem wyobrażeń, zapisem doświadczeń, nawet „tworzeniem świata” (Nelson Goodman). Tęsknotą za terytorium. Dziś świat współczesny, będący w nieustannym ruchu, generujący kulturę niejako on the road, inaczej doświadcza przestrzeni. Wydaje się, że „mapa jest bardziej interesująca niż terytorium” (Michel Houellebecq), reprezentacja rzeczywistości, „sztuczne życie” ma więcej powabu niż autentyczne. Mapa jako artefakt reprodukujący lub symulujący rzeczywistość i mapa jako metafora mają nieodparty urok, oddziałują mocniej niż realne terytorium. Uwalniają obietnicę spojrzenia/ doświadczenia kompleksowego.
Punktem wyjścia dla „nowego” spojrzenia może stać się dzieło sztuki, stając się unikatową mapą pozwalającą odbiorcy na ponowne odnalezienie się w skomplikowanym krajobrazie życia (Alva Noë).