Wrocławskie lotnisko zainwestuje 100 mln zł

Wrocławskie lotnisko rozbudowuje system ILS, który pozwoli samolotom lądować podczas mgły.

  • Lotnisko Wrocław

    zdjęcie ilustracyjne

  • Lotnisko Wrocław

    zdjęcie ilustracyjne


Instrument landing system czyli w skrócie ILS to system, który służy do wspomagania lądowania samolotów podczas złych warunków atmosferycznych i ograniczonej widoczności. Obecnie wrocławskie lotnisko dysponuje systemem ILS kategorii pierwszej. Pozwala to na precyzyjne podejście samolotu do lądowania z wysokości ok. 60 m (200 stóp) oraz widzialności nie mniejszej niż 800 m. Dzięki funduszom unijnym te parametry we Wrocławiu się poprawią - trwa modernizacja systemu do drugiej kategorii.

– Przewidujemy, że projekt zakończymy w 2017 roku. Nasi pasażerowie odczują korzyść już rok wcześniej, gdy zaczną obowiązywać nowe procedury startu – wyjaśnia Jarosław Wróblewski, wiceprezes Portu Lotniczego we Wrocławiu.

Proces modernizacji systemu rozpoczął się w 2013 roku. Wtedy kupiono nowe urządzenia ILS. Teraz planowana jest wymiana oświetlenia nawigacyjnego oraz jego sterowania. Infrastruktura to jedno, a drugim elementem są procedury lotnicze. Ich wdrożenie zaplanowano na 2016 rok. Lotnisko musi zdobyć certyfikaty i zostać uwzględnione w międzynarodowej dokumentacji lotniczej. System ILS kategorii drugiej pozwala na precyzyjne podejście do lądowania z wysokości nie mniejszej niż 30 m (100 stóp) oraz widzialności nie mniejszej niż 300 m. ILS drugiej kategorii działa tylko w krakowskim porcie lotniczym. Wyższej, trzeciej kategorii jest w Warszawie na lotnisku Chopina. Średnio przez ok. 60 godzin w ciągu roku panują w Polsce warunki atmosferyczne, które wymagają użycia systemu ILS wyższej niż I kategorii. Jeśli go na lotnisku nie ma, to loty są przekierowywane lub odwoływane, a to oznacza utrudnienia dla podróżnych.

100 mln zł na inwestycje

Przy okazji podniesienia kategorii ILS zostanie przebudowana nawierzchnia drogi startowej. Łącznie dzięki pieniądzom z funduszu spójności wrocławskie lotnisko wyda 100 milionów złotych, gdzie prawie połowa to dofinansowanie. Planowany jest zakup dwóch rękawów lotniczych oraz budowa zaplecza technicznego w tzw. strefie non-Schengen.

Jesienią większy ruch lotniczy 

W związku z remontem pasa startowego na lotnisku w Poznaniu, Port Lotniczy Wrocław przejmie kilka kierunków obsługiwanych przez Ławicę. Dla pasażerów oznacza to bogatszą ofertę rejsów i możliwość dogodnego zaplanowania dni i godzin lotów z Wrocławia. Dodatkowe rejsy planowane są na trasach: Barcelona, Malmö, Londyn (Luton), Mediolan (Bergamo) i Glasgow. Przekierowania z Poznania planowane są od 21 września do 11 października.

Zgłoś uwagę