Lokomotywa kolejki i koncert na pl. Staszica

Kończy się remont zabytkowego dworca kolejki wąskotorowej przy pl. Staszica. W czwartek, 30 czerwca, o godz. 15.00 stanął tu zabytkowy parowóz wąskotorowy 600 mm, Tx2 355 wraz z wagonem towarowym, wypożyczone z Muzeum Ziemi Pałuckiej w Żninie. W niedzielę natomiast obędzie się tu koncert. Na remont budynku pieniądze dała  gmina Wrocław w ramach Europejskiej Stolicy Kultury i projektu „Zapomniane Miasto”.

  • fot.jk

  • fot.jk

  • fot.jk

  • fot.jk

  • fot.jk

  • fot.jk


Kres działalności dworca kolejki wąskotorowej Wrocławsko-Trzebnicko-Prusickiej we Wrocławiu nastąpił w 1951 roku. Na szczęście pomiędzy placami Strzeleckim i Staszica, w bliskim sąsiedztwie kościoła św. Bonifacego, pozostał do dzisiaj piękny budynek dworca kolejowego. Teraz znacznie mocniej przypomni o swojej obecności, bo w ramach ESK położone zostały tam tory kolejowe, a w czwartek stanie lokomotywa z wagonem.

 – Ludzie nieraz myślą, że to teren kościoła, a ten budynek historycznie miał zupełnie inną funkcję, którą teraz podkreślimy. Chcemy odzyskać to, co zapomniane. Odnowiona lokomotywa pochodzi z Muzeum Ziemi Pałuckiej w Żninie i została wypożyczona na kilka lat  – mówi Bartek Żmuda z firmy Creoproject.

Barokowe skrzypce na wąskich torach

Barokowe skrzypce na wąskich torach

Koncert / Klasyczna / W plenerze / Dla wszystkich / ESK
Termin 3 lipca 2016 18:00

Miejsce Park Staszica

Zobacz

– Do dziś został fragment torów wychodzących ze stacji, ale niewielu wrocławian wie, że w tym miejscu działał regularny dworzec kolejowy. Ten koncert to okazja, by odkryć to miejsce. Barokowe skrzypce Zbigniewa Pilcha, który sam pasjonuje się koleją i dawnym Wrocławiem, wydobędą magię tego miejsca, łączącego klimat industrialny z bajkowym – mówi Marta Niedźwiecka, kierownik artystyczny cyklu „Zapomniane Miasto”.

O zabytkowy budynek od lat dba proboszcz parafii św. Bonifacego oraz firma Creoproject, która ma tam swoją siedzibę. Dzięki temu zabytek ma wyremontowany dach oraz całą stolarkę okienną i drzwiową. Jest zachowany w pięknym stanie. Teraz stanie się jeszcze atrakcją turystyczną Nadodrza.

– Dzięki wsparciu miasta Wrocław w ramach ESK 2016 oraz pomocy wielu zaprzyjaźnionych osób już niedługo uda się przywrócić oryginalny wygląd peronu, na którym zaparkuje zabytkowa lokomotywa wąskotorowa Tx2 355 – mówi Bartek Żmuda, właściciel firmy Creoproject.

Kolejka Wrocławsko-Trzebnicko-Prusicka

W 1999 r. obchodziliśmy stulecie uruchomienia odcinka miejskiego Kolejki Wrocławsko-Trzebnicko-Prusickiej, w roku 2000 przypadła 50. rocznica jego likwidacji. Pamięć o nim, podobnie jak o pozostałej części rozebranej już linii, powoli ginie wraz z niszczeniem jej ostatnich materialnych pozostałości. Niegdyś kolejka na trwałe związana była ze stolicą Dolnego Śląska i jego mieszkańcami. Jej to właśnie zawdzięczali wrocławianie możliwość wyjazdów wypoczynkowych w Góry Kocie (Wzgórza Trzebnickie) i do modnego wówczas kurortu Trzebnicy. Kolejka była też ważnym środkiem transportu węgla, buraków cukrowych i produktów żywnościowych. (materiały: http://www.kleinbahn.pl)

Zgłoś uwagę