Kiedy grzeją w tramwajach i autobusach?

Przypominamy zasady ogrzewania w pojazdach MPK Wrocław. Przewoźnik do zimy przygotowywał flotę już od listopada. Sprawdźcie, kto i kiedy decyduje o włączeniu ogrzewania.


– Decyzja o włączaniu ogrzewania należy do dyżurnych centrali ruchu, którzy mają obowiązek monitorować bieżącą prognozę pogody i temperaturę na zewnątrz przez całą dobę, bazując na danych pochodzących ze stacji meteorologicznej wrocławskiego portu lotniczego – mówi Agnieszka Korzeniowska, rzecznik prasowa MPK Wrocław.

Gdy temperatura na zewnątrz spadnie poniżej 0 °C, starszy dyspozytor wydaje polecenie o załączeniu ogrzewania. Komunikat takiej treści jest cyklicznie powtarzany prowadzącym w ciągu całego dnia. Dyspozytor może również zarządzić okresowe dogrzewanie przedziału pasażerskiego, np. w godzinach porannych.

– Jeśli jednak na dworze przez dłuższy czas utrzymuje się temperatura znacznie poniżej 0 °C, wówczas dyspozytorzy centrali ruchu zarządzają włączenie grzejników na stałe. Pierwsza informacja o tym przekazywana jest dyspozytorom poszczególnych zakładów ok. godziny 3 rano i jako komunikat dla kierujących wywieszana jest na wszystkich dyspozytorniach na poszczególnych zajezdniach – dodaje Korzeniowska.

Dwie godziny później dyspozytorzy CR ponownie analizują sytuację pogodową i to właśnie zarejestrowana wówczas temperatura podawana jest w raporcie dobowym z danego dnia. Decyzja o włączeniu ogrzewania w taborze powinna uwzględniać również występowanie okresowo porywistych wiatrów, obfitych opadów deszczu, śniegu etc.

W skrócie wygląda to tak:

  • jeśli temperatura otoczenia spadnie poniżej 0 °C – uruchamia się najwyższe parametry ogrzewania;
  • jeśli temperatura otoczenia oscyluje między 0 a +5 °C – uruchamia się pierwszy, niski stopień ogrzewania;
  • jeśli temperatura otoczenia rzeczywista jest wyższa, ale temperatura odczuwalna oscyluje wokół 0 °C  – uruchamia się pierwszy stopień ogrzewania.

Trzeba jednak pamiętać, że w nowszych tramwajach i autobusach ogrzewanie jest dużo bardziej wydajne niż w starych typach. Dlatego odnosi się często wrażenie, że jest w nich po prostu cieplej.

Motorniczowie starają się też sami obserwować sytuację i dostosowywać się do warunków. Jeśli stoją na pętli w mrozie, nie otwierają wszystkich drzwi podczas postoju, aby nie wychładzać pojazdów. Robią to z myślą o pasażerach. Gdy w mroźny dzień przychodzą do pracy, też przed wyjazdem rozgrzewają tramwaj, czy autobus, aby na przystanek podjechał już ciepły.

Pasażerowie, którzy mają uwagi i zastrzeżenia do jakości usług i temperatury w pojazdach, zawsze mogą zgłosić to do Biura Obsługi Pasażera MPK (tel. 71-321-72-71, lub bop@mpk.wroc.pl).
Każdy sygnał zostanie sprawdzony i wyjaśniony.

Zgłoś uwagę