Bombardier rozszerza produkcję we Wrocławiu

Wrocławski zakład będzie produkował nadwozia lokomotyw i wagonów pasażerskich dla niemieckich kolei


W najbliższym czasie wrocławska fabryka Bombardiera znacznie rozwinie swoją działalność. Jeszcze w tym roku rozpocznie się tu realizacja kilku nowych przedsięwzięć, które będą możliwe dzięki dużym kontraktom podpisanym w ciągu ostatnich miesięcy przez koncern.

- Nową działalnością wrocławskiego zakładu będzie produkcja nadwozi pociągów pasażerskich dla kolei podmiejskiej S-Bahn w Hamburgu – mówi Janusz Kućmin, generalny przedstawiciel Bombardier Transportation na Polskę. - Dwa miesiące temu nasz koncern wygrał przetarg na dostarczenie hamburskiemu operatorowi 60 pociągów. Trafią one do S-Bahn do końca 2018 roku. Wartość tego zamówienia to około 327 mln euro. Jest to jednak tylko pierwsza faza realizacji kontraktu. Umowa przewiduje możliwość zamówienia kolejnych 86 pociągów. Dwa tygodnie temu podjęliśmy decyzję o tym, że nadwozia tych pociągów będą produkowane we Wrocławiu. Finalny montaż składów będzie miał miejsce w zakładzie Bombardiera w Hennigsdorfie w Niemczech .

Nie jest to jednak jedyne przedsięwzięcie, które przyczyni się do rozwoju fabryki koncernu Bombardier we Wrocławiu. Tu także będzie realizowany wieloletni projekt produkcji nadwozi do 450 lokomotyw elektrycznych dla kolei Deustche Bahn. W czerwcu został podpisany ramowy kontrakt niemieckim przewoźnikiem, zakładający zamówienia nawet do kwoty 1,5 mld euro. Pierwsze pojazdy zostaną dostarczone odbiorcy już w 2015 roku. Umowa przewiduje jednak, że dostawy lokomotyw mogą potrwać nawet do 2023 r.

Równolegle we Wrocławiu będzie się odbywała również produkcja nadwozi 200 lokomotyw spalinowych dla Deutsche Bahn w ramach kolejnej umowy ramowej. Przygotowania do niej już się rozpoczęły.

- Wrocławska fabryka jest dobrze przygotowana do takich projektów – twierdzi Janusz Kućmin. –Biorąc jednak pod uwagę, że produkcja znacznie wzrośnie, z pewnością konieczne będą nowe inwestycje oraz zwiększenie zatrudnienia. Na razie jednak nie możemy zdradzić naszych planów w tym obszarze.

Wrocławska fabryka należy do kanadyjskiego koncernu Bombardier Transportation. To światowy lider w technologii kolejowej, którego produkty i usługi dostarczane są do ponad 60 krajów na całym świecie. Bombardier jest też największym inwestorem międzynarodowym w branży transportu szynowego w Polsce. Zatrudnia około 1000 osób w zakładach w Katowicach, Łodzi, Warszawie i Wrocławiu. Zakres jego działalności obejmuje produkcję nadwozi lokomotyw, ram wózków dla pociągów wielkich prędkości, zespołów trakcyjnych ruchu regionalnego, tramwajów i wagonów metra, a także projektowanie i produkcję systemów sterowania i kontroli ruchu kolejowego, aparatury elektrycznej. Świadczy również usługi utrzymania urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

Katarzyna Kunka

Zgłoś uwagę