VOZILLA od listopada we Wrocławiu

W środę, 18 października, na placu Solnym odbyło się wielkie testowanie samochodu elektrycznego Vozilla. Przejechać się nim mógł każdy. Start miejskiej wypożyczalni aut elektrycznych już w listopadzie. 


Promocja Vozilli na placu Solnym rozpoczęła cykl wydarzeń i testów związanych z miejską wypożyczalnią samochodów elektrycznych, który zakończy się 4 listopada w dzień oficjalnego uruchomienia Vozilli.

– Wrocław najpierw był jednym z liderów wprowadzania usługi miejskiej wypożyczalni rowerów w Polsce. Teraz jako pierwsi stawiamy na samochody elektryczne i jestem przekonany, że podobnie jak w przypadku roweru miejskiego wrocławianie chętnie skorzystają z nowej formy poruszania się po mieście – powiedział prezydent Rafał Dutkiewicz i chwilę potem jako pierwszy sprawdził się za kierownicą pojazdu Vozilli. Całe popołudnie elektryczne samochody testowali również wrocławianie.

Car-sharing coraz popularniejszy

Miejska wypożyczalnia samochodów elektrycznych działa na zasadzie car-sharingu, który polega na odpłatnym udostępnianiu użytkownikom aut przez operatora usługi i w Europie z roku na rok staje się coraz popularniejszy. Eksperci podkreślają, że „współdzielenie samochodu” to przede wszystkim o wiele tańsza forma podróżowania po mieście w porównaniu z własnym autem. 1 samochód w car-sharingu to do 13 aut prywatnych mniej w mieście. Przy 200 samochodach Vozilli daje to ponad 2500 aut mniej na ulicach Wrocławia.

Car-sharing w liczbach:

  • Obecnie na całym świecie usługi współdzielenia aut działają w ponad 1000 miastach.
  • W 2016 roku współdzielonych było 86 000 pojazdów, z których korzystało 5,8 mln użytkowników usługi (w samej Europie 2,1 mln).
  • Car-sharing może przyczynić się do redukcji emisji dwutlenku węgla od 38% do 53%. Wprowadzenie na francuskie ulice samochodów elektrycznych Autolib’ zmniejszyło emisję CO₂ o 15 000 ton. W planach jest zastąpienie autami w car-sharingu 36 000 samochodów prywatnych i redukcję o 75 000 ton dwutlenku węgla.
  • Jedno współdzielone auto w systemie free-floating może zastąpić od 9 do 13 prywatnych samochodów.
  • Do 2030 roku 1 na 10 sprzedanych samochodów będzie współdzielony.
  • Od 154 do 435 dolarów miesięcznie – to oszczędności, które udawało się uzyskać w amerykańskich gospodarstwach domowych, prowadzonych przez osoby, które zaczęły korzystać z usługi car-sharingu.
  • Przeciętny prywatny samochód osobowy jest nieekonomiczny i przez 90% czasu jest nieużywany.
  • Średnie koszty utrzymania samochodu w Polsce mogą sięgnąć nawet 12 tys. złotych rocznie (nie wliczając paliwa).

Zalety car-sharingu:

  • Mniej samochodów na ulicach.
  • Mniej zanieczyszczeń.
  • Mniejsze korki.
  • Mniejsze zapotrzebowanie na parkingi.
  • Tańsza forma podróżowania po mieście w porównaniu z własnym samochodem.
  • Usługa dla każdego.
  • Niezależność i mobilność.
  • Wygoda dla mieszkańców i turystów.

200 miejsc parkingowych tylko dla Vozilli

Koperta z zamalowanym na zielono trójkątem – tak będzie wyglądać 200 miejsc parkinowych w mieście przeznaczonych dla samochodów elektrycznych miejskiej wypożyczalni Vozilla. Specjalne miejsca parkingowe to jeden z wielu przywilejów dla użytkowników Vozilli. Mają one stanowić gwarancję wolnego parkingu dla użytkowników systemu. Dostępność dedykowanych miejsc użytkownik będzie mógł sprawdzić na swoim smartfonie dzięki specjalnej aplikacji mobilnej, która również posłuży mu do wypożyczenia i otwarcia samochodu. Użytkownik w ogóle nie używa kluczyka, samochód rusza po naciśnięciu przycisku na desce rozdzielczej pojazdu.

Lokalizacje 200 miejsc parkingowych:

1. pl. Solny – 4 miejsca
2. Szajnochy – 3 miejsca
3. Ruska – 3 miejsca
4. Rzeźnicza – 3 miejsca
5. Kiełbaśnicza – 3 miejsca
6. Łaciarska – 4 miejsca
7. Uniwersytecka – 4 miejsca
8. Wita Stwosza – 4 miejsca
9. Piaskowa – 3 miejsca
10. Kotlarska – 4 miejsca
11. Kraińskiego – 4 miejsca
12. Styki i Kossaka – 4 miejsca
13. Purkyniego – 4 miejsca
14. Al. Słowackiego – 4 miejsca
15. Ofiar Oświęcimskich – 3 miejsca
16. Leszczyńskiego – 4 miejsca
17. Nowa – 4 miejsca
18. Modrzejewskiej – 4 miejsca
19. św. Antoniego – 2 miejsca
20. Włodkowica – 3 miejsca
21. Cieszyńskiego – 4 miejsca
22. Ostrów Tumski – 4 miejsca
23. Staromłyńska – 2 miejsca
24. pl. Kościuszki – 4 miejsca
25. ks. Witolda – 3 miejsca
26. Dubois – 6 miejsca
27. Sokolnicza – 4 miejsca
28. pl. Orląt Lwowskich – 4 miejsca
29. pl. Legionów – 4 miejsca
30. Gabrieli Zapolskiej – 4 miejsca
31. Bałuckiego – 3 miejsca
32. Dworzec Główny (ul. Sucha) – 3 miejsca
33. Rejtana – 3 miejsca
34. Kołłątaja – 3 miejsca
35. Dobrzyńska – 4 miejsca
36. Mazowiecka – 3 miejsca
37. pl. Powstańców Warszawy – 4 miejsca
38. Hoene-Wrońskiego – 4 miejsca
39. Wybrzeże Wyspiańskiego – 4 miejsca
40. Łukasiewicza – 3 miejsca
41. Norwida – 3 miejsca
42. Wystawowa – 4 miejsca
43. Jedności Narodowej – 3 miejsca
44. Wielka – 4 miejsca
45. Bolesława Drobnera – 3 miejsca
46. Curie-Skłodowskiej – 3 miejsca
47. Joliot-Curie – 4 miejsca
48. Na Grobli – 3 miejsca
49. Piłsudskiego – 3 miejsca
50. Kamienna – 4 miejsca
51. Andrzeja Waligórskiego – 3 miejsca
52. Odrzańska – 3 miejsca
53. Powstańców Śląskich – 4 miejsca
54. al. Hallera – 3 miejsca
55. pl. Pereca – 3 miejsca
56. Hercana – 3 miejsca
57. Bujwida – 3 miejsca

200 miejsc parkingowych dla Vozilli w centrum miasta

200 samochodów elektrycznych na ulicach Wrocławia

Do dyspozycji będzie 190 samochodów osobowych Nissan Leaf i 10 typu VAN. Koszt wypożyczenia samochodu to 1 zł za minutę. Wypożyczalnia będzie działać na zasadzie free-floatingu. Zainteresowany musi najpierw ściągnąć specjalną aplikację i zarejestrować swoje konto. Dzięki temu może potem sprawdzić, gdzie znajduje się najbliższy samochód i zarezerwować go na swoim smartfonie. Następnie wsiada do samochodu z dowolnego miejsca, w którym zostawił go poprzedni użytkownik lub operator usługi. Wypożyczalnia działa na całym terenie administracyjnym Wrocławia. W trakcie użytkowania można wyjeżdżać poza Wrocław, jednak jeżeli chcemy zakończyć usługę, musimy wrócić do miasta. Samochód można zostawić na dowolnym, ogólnodostępnym parkingu.

– Jestem dumna z tego, że udało nam się całe przedsięwzięcie przeprowadzić szybciej, niż było to planowane. Zakładaliśmy, że miejską wypożyczalnię samochodów elektrycznych uruchomimy na wiosnę 2018 roku. Tymczasem już w listopadzie wrocławianie będą mogli korzystać z tego innowacyjnego rozwiązania. Wrocław jako pierwszy w kraju uruchamia taką wypożyczalnię, która jest w pełni zgodna z polityką mobilności miasta – poinformowała Elżbieta Urbanek, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Gospodarki Urzędu Miejskiego we Wrocławiu.

Prezydent Rafał Dutkiewicz testuje Vozillę, fot. Bartosz Moch

Buspasy dla Vozilli

Ponadto samochody, podobnie jak taksówki, będą mogły poruszać się po mieście wyznaczonymi bus-pasami czy wjechać w strefy zamknięte dla samochodów spalinowych. Bus-pasy, po których będą mogły się poruszać samochody Vozilla: ul. Reymonta/Pomorska, Podwale, Trzebnicka, Piłsudskiego, pl. Teatralny, św. Jadwigi, Traugutta, Jedności Narodowej, Szewska, Robotnicza.

Złotówka za minutę, zasięg 150 km na jednym ładowaniu

Usługa będzie kosztować złotówkę za jedną minutę przejazdu. Dodatkowo, w przypadku rezerwacji samochodu, w trakcie postoju użytkownik będzie musiał zapłacić 10 groszy za minutę. – Ponieważ jeździmy po buspasach, mamy nadzieję, że nasi użytkownicy nie będą zbyt często stali w korkach. Dlatego taka przejrzysta forma płatności, gdy użytkownik płaci jedynie za czas korzystania z samochodu, wydaje nam się najlepszym rozwiązaniem – wyjaśnił Miłosz Franaszek, szef projektu Vozilla.

Samochód na jednym ładowaniu może przejechać nawet do 250 km. W ruchu mieszanym we Wrocławiu bateria powinna jednak wystarczyć na zasięg ok. 150-160 km. W aplikacji użytkownik będzie mógł przed rozpoczęciem podróży sprawdzić, jaki w danym momencie jest stan naładowania akumulatora oraz zakładany zasięg pojazdu.

Vozilla - pierwsza w Polsce miejska wypożyczalnia aut elektrycznych

Operatorzy systemu zaznaczają, że nie ma zagrożenia, że w przypadku słabej baterii samochód nagle stanie na środku drogi. – Nasze samochody są wyposażone w mechanizmy, które nie dopuszczą do nagłego zatrzymania, gdy bateria zostanie rozładowana. W pojazdach są zaprogramowane specjalne systemy bezpieczeństwa i dzięki nim samochód przy niemal rozładowanej baterii zwalnia do 5 km/h. Z taką prędkością możemy jeszcze przejechać kilka kilometrów, by zaparkować auto w bezpiecznym miejscu – poinformował Robert Oborski z firmy Enigma.

Przy wypożyczalniach samochodów nieodzownym pytaniem pozostaje, kto ponosi odpowiedzialność w przypadku doprowadzenia do kolizji lub wypadku przez użytkownika wypożyczalni. Samochody Vozilli są w pełni ubezpieczone, mają ubezpieczenia OC i AC. W przypadku kolizji z winy użytkownika systemu, użytkownik poniesie jednak odpowiedzialność finansową do z góry ustalonej kwoty, wskazanej przez operatora na starcie systemu. Prawdopodobnie będzie to kwota do 2 tys. złotych, pozostałą część pokryje ubezpieczenie.

Vozilla - pierwsza w Polsce miejska wypożyczalnia aut elektrycznych

Wrocław liderem elektromobilności w Polsce

Dzięki nowej miejskiej wypożyczalni Wrocław stanie się liderem elektromobilności w kraju. Jest to pierwszy przypadek, gdy tak duża flota pojazdów elektrycznych pojawia się w jednym miejscu w Polsce. – Vozilla to unikatowy na skalę europejską projekt. Jednorazowe wprowadzenie 200 samochodów elektrycznych przyczyni się do rozbudowy infrastruktury miasta o sieć szybkich ładowarek do pojazdów napędzanych energią elektryczną. Tak dynamiczny rozwój czyni Wrocław liderem e-mobility wśród polskich miast – powiedział Paweł Luksic, prezes firmy Enigma, operatora Miejskiej Wypożyczalni Samochodów Elektrycznych Vozilla.

– Mamy nadzieję, że dzięki miejskiej wypożyczalni samochodów elektrycznych zmienią się przyzwyczajenia wrocławian. Zachęcamy w ten sposób do krótkoterminowego korzystania z samochodów i dzielenia się nimi z innymi użytkownikami. Mniejszy tłok na ulicach i mniejszy smog to naturalne skutki wprowadzania na ulice miasta samochodów elektrycznych, dlatego chcemy z całych sił rozwijać tę usługę – dodawała Elżbieta Urbanek.

Vozilla a inne wypożyczalnie samochodów na minuty

To kolejna wypożyczalnia samochodów elektrycznych, która powstaje we Wrocławiu. W poniedziałek, 2 października, ruszyła wypożyczalnia samochodów na minuty Traficar. Jej flota to 150 pojazdów spalinowych Renault Clio. Użytkownicy mogą jednak – bez dodatkowych opłat – korzystać z Traficaru tylko w określonej strefie miasta i płacą zarówno za przejechane kilometry, jak i za czas użytkowania pojazdu.

– Silnymi stronami Vozilli są przede wszystkim samochody elektryczne wysokiej klasy, z automatyczną skrzynią biegów. Miejska wypożyczalnia dostępna jest również na terenie całego Wrocławia. Dodatkowo miasto pozwala użytkownikom systemu korzystać z buspasów oraz wydziela dedykowane miejsca parkingowe w centrum miasta, co jest olbrzymią zaletą naszego systemu – porównał Miłosz Franaszek.

Z wypożyczalni będzie można korzystać od 4 listopada.

Zgłoś uwagę