Nr projektu Nr projektu 247
PROJEKT PONADOSIEDLOWY:
do 3 000 000 zł
Pieszo, Rowerowo i Samochodowo na Gądowie Małym [WBO 2025]
-
Kategoria piesze/rowerowe
-
Budżet zgłoszony 3 000 000 zł
-
Lider projektu: Zbigniew Krysa
Komentarz UMW po I etapie oceny
Opis projektu
Wykonanie prac w kilku punktach osiedla, tak aby bezpośrednimi beneficjentami byli wszyscy mieszkańcy Gądowa oraz przyległych osiedli:
- uporządkowanie terenu wokół wiaduktu przy parku Leonarda da Vinci na ul. Bajana. Jest tam bałagan w ciągach komunikacji pieszo-rowerowej i parkowaniu samochodów,
- kontynuacja rewitalizacji terenu przy skrzyżowaniu Szybowcowa/Drzewieckiego między pomnikiem a przebudowaną ostatnio częścią skweru,
- doświetlenie przejść dla pieszych na Bajana, Balonowej, Szybowcowej, Drzewieckiego oraz wydłużenie zatoczki autobusowej.
Zakres duży, bo chcemy dużo zrobić dla jak największej liczby mieszkańców.
Projekt będzie etapowany. Ostateczny zakres projektu zostanie ustalony z Liderem na etapie realizacji prac.
Uzasadnienie projektu
Celem projektu jest zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu pieszo-rowerowym i samochodowym oraz poprawa walorów otoczenia poprzez modernizację i przebudowę infrastruktury drogowej na Gądowie.
Wrocław boryka się z problemami zdegradowanych nawierzchni pieszych, rowerowych, drogowych, barierami architektonicznymi dla osób niepełnosprawnych i starszych, blokowaniem chodników przez samochody oraz zaburzeniem przestrzeni urbanistycznej.
Projekt WBO dostosowuje przestrzeń do potrzeb mieszkańców oraz poprawia estetykę miasta.
Grupa beneficjentów projektu
Mieszkańcy osiedli: dzieci, młodzież, dorośli i seniorzy przemieszczający się pieszo, rowerem i samochodem
Szacunkowa liczba beneficjentów projektu
50000
Elementy projektu
1 x Likwidacja barier architektonicznych (likwidacja schodów usytuowanych po obu stronach mostku w ciągu ulicy Bajana na wysokości skweru ks. Leszka Jabłońskiego) oraz przebudowa 2 szt. ciągów pieszo-rowerowych o łącznej długości ok. 200 m wraz z zagospodarowaniem przyległego terenu
1 x Uporządkowanie terenu przy skrzyżowaniu ulic Szybowcowa/Drzewieckiego na działkach 5/38, 5/11, tj. rewitalizacja skweru razem z nowym zagospodarowaniem pawilonów handlowych
1 x Przedłużenie i naprawa zatoczki autobusowej BYSTRZYCKA (słupek: 12542) przy ul. Bystrzyckiej w kierunku centrum, aby mieściły się autobusy przegubowe
1 x Budowa brakującego fragmentu chodnika (ok. 60 m) po wschodniej stronie wzdłuż ul. Idzikowskiego łączącego z ul. Lotniczą
6 x Doświetlenie przejść dla pieszych na skrzyżowaniu Bajana/Bystrzycka, Drzewieckiego/Szybowcowa oraz Drzewieckiego/Balonowa, przy przystanku autobusowym ul. Bajana „Bystrzycka”
Lokalizacja
projekt ponadosiedlowy Lokalizacja
Gądów-Popowice Płd. Osiedle
Lokalizacja szczegółowa brak.
Projekt został oceniony pozytywnie z uwagami w zakresie:
1. Likwidacji barier architektonicznych (likwidacja schodów usytuowanych po obu stronach mostku w ciągu ul. Bajana na wysokości skweru ks. Leszka Jabłońskiego) oraz przebudowa 2 ciągów pieszo-rowerowych o łącznej długości około 200 metrów wraz z zagospodarowaniem przyległego terenu.
2. Uporządkowanie terenu przy skrzyżowaniu ul. Szybowcowa/ul. Drzewieckiego na działkach nr 5/38, 5/11, AM-3, obręb Gądów Mały. Teren skweru w części został już zrewitalizowany. Istnieje możliwość wykonania dalszego oczyszczenia terenu z gruzu, wyrównania terenu, budowy jednej alejki (połączenie ze wschodnią częścią skweru, gdzie jest pomnik) z ewentualnym oświetleniem oraz nasadzenie zieleni. Do zakresu zadania należy włączyć również działkę nr 5/310, AM-3, obręb Gądów Mały. W ramach zadania niezbędne będzie opracowanie dokumentacji projektowej.
3. Budowy brakującego fragmentu chodnika (około 60 m) po wschodniej stronie wzdłuż ulicy Idzikowskiego, łączącego z ulicą Lotniczą. Istnieje możliwość poprowadzenia chodnika/ścieżki o nawierzchni przepuszczalnej wzdłuż istniejącego przedeptu.
4. Doświetlenie przejść dla pieszych na skrzyżowaniu Bajana/Bystrzycka, Drzewieckiego/Szybowcowa oraz Drzewieckiego/Balonowa, przy przystanku autobusowym ul. Bajana „Bystrzycka”. Z uwagi na bezpieczeństwo, w celu uniknięcia całkowitego braku widoczności pieszego przez kierowcę pojazdu mechanicznego na przejściach niedoświetlonych, należy doświetlić wszystkie przejścia dla pieszych będące w bliskiej odległości. W związku z tym do doświetlenia przyjęto:
- w rejonie skrzyżowania Bajana/Bystrzycka dwa oznakowane przejścia (przez ul. Bajana oraz przez ul. Bystrzycką),
- w rejonie skrzyżowania Drzewieckiego/Szybowcowa cztery oznakowane przejścia (jedno przez ul. Drzewieckiego oraz trzy przez ul. Szybowcową),
- w rejonie skrzyżowania Drzewieckiego/Balonowa dwa oznakowane przejścia oraz jedno przejście sugerowane (oznakowane - przez ul. Drzewieckiego oraz przez ul. Balonową po wschodniej stronie skrzyżowania, sugerowane - przez ul. Balonową po zachodniej stronie skrzyżowania);
- w rejonie przystanku autobusowego „Bystrzycka” na ul. Bajana jedno oznakowane przejście dla pieszych.
Ocena negatywna w zakresie:
1. Nowego zagospodarowania pawilonów handlowych znajdujących przy skrzyżowaniu ul. Szybowcowa/Drzewieckiego na działkach nr 5/38, 5/11, AM-3, obręb Gądów Mały, ponieważ posiadają one czynne decyzje zajęcia pasa drogowego.
2. Przedłużenia i naprawy zatoczki autobusowej BYSTRZYCKA (słupek: 12542) przy ul. Bystrzyckiej w kierunku centrum, aby mieściły się autobusy przegubowe, ponieważ wskazany teren nie należy do Gminy Wrocław.
W związku z powyższym negatywnie oceniony zakres projektu nie spełnia kryterium określonego w § 2 ustęp 2 punkt 2) i 5) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego.
Szacunkowy koszt realizacji pozytywnie ocenionego zakresu wynosi 2 500 000 zł. Ostateczny zakres projektu zostanie ustalony z Liderem na etapie sporządzania dokumentacji projektowej przy uwzględnieniu aktualnego poziomu cen. Rekomendujemy Liderom dokonanie przeglądu zgłoszonych projektów w celu sprawdzenia czy nie zgłoszono innych wniosków o podobnym zakresie. Projekt wymaga uzyskania zaleceń/postanowień/decyzji konserwatorskich Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, których treść może mieć istotny wpływ na ostateczny kształt projektu. Projekty o zbliżonym według Urzędu Miejskiego Wrocławia zakresie: 30, 247.