Nr projektu Nr projektu 161
PROJEKT PONADOSIEDLOWY:
do 3 000 000 zł
Bezpiecznie rowerem do szkoły na Kozanów - brakujący fragment dwukierunkowej drogi dla pieszych i rowerów w ciągu ul. Pilczyckiej i dojazd do DDR na Gwareckiej od Sielskiej [WBO 2025]
-
Kategoria piesze/rowerowe
-
Budżet zgłoszony 3 000 000 zł
-
Lider projektu: Rafał Sobolewski
Komentarz UMW po II etapie oceny
Komentarz UMW po I etapie oceny
Projekt został oceniony negatywnie z następujących powodów:
- Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta podpisał umowę z inwestorem zewnętrznym, która obejmuje rejon ronda Bartoszewskiego, w tym zaprojektowanie przejazdu rowerowego na zachodnią stronę,
- zaznaczony we wniosku obszar częściowo objęty jest projektem budowy tramwaju na Maślice,
- pas drogowy jest zbyt wąski na realizację dwukierunkowej drogi dla rowerów, zachowanie odpowiednich parametrów ruchu rowerowego dwukierunkowego może zostać wykonane jedynie pogarszając sposób poruszania się pieszych.
- poszerzenie wiązałoby się z ingerencją w nowo nasadzoną zieleń wzdłuż pasa drogowego. Działania negatywnie wpływające na drzewa są niezgodne z przyjętym przez gminę Miejskim Planem Adaptacji do zmian klimatu.
- realizacja projektu wiąże się z przebudową sygnalizacji świetlnej i dostosowaniem jej do dwukierunkowego przejazdu rowerowego, przesunięciem latarni, słupa trakcyjnego oraz szafki elektrycznej.
Powyższe uwarunkowania wpływają na to, że szacunkowy koszt wskazanego we wniosku zakresu przekracza maksymalną dla projektów WBO 2025 kwotę 3 000 000 zł. W związku z tym projekt nie spełnia kryterium określonego w § 2 ustęp 2 punkt 3), 8), 9) i 10) oraz § 3 ustęp 2 uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Rekomendujemy Liderom dokonanie przeglądu zgłoszonych projektów w celu sprawdzenia czy nie zgłoszono innych wniosków o podobnym zakresie.
Opis projektu
Zamiana jednokierunkowej drogi dla rowerów po północnej stronie ul. Pilczyckiej od Ronda Bartoszewskiego do skrzyżowania z ul. Nadrzeczną na drogę dla pieszych i rowerów dwukierunkową w celu lepszego i bezpiecznego połączenia rowerowego Maślic z Kozanowem.
Dodatkowo wykonaniu wjazdu na drogę dla rowerów po wschodniej stronie ul. Gwareckiej na przeciwko wyjazdu z ul. Sielskiej po zachodniej stronie.
Budowa Tramwaju na Maślice będzie dobrym momentem na realizacje tego projektu, ponieważ będziemy mogli spiąć nowo powstałe drogi dla pieszych i drogi dla rowerów.
Uzasadnienie projektu
Wzdłuż ulicy Pilczyckiej biegnie odcinek dużej trasy rowerowej łączącej zachodnie osiedla Wrocławia z centrum. Od ul. Królewieckiej jadąc z stronę centrum mamy bezpieczną i wygodną dwukierunkową drogę dla rowerów po północnej stronie jezdni, która urywa się na zachodnim odcinku ul. Pilczyckiej.
SP nr 75 na Kozanowie jest regionem dla ok. połowy osiedla Maślice. Dojazd rowerem powinien być wygodny i bezpieczny. Obecny dojazd przykładowo od ul. Maślickiej 1 to 2,2 km z koniecznością dwukrotnego przekraczania ruchliwej ul. Pilczyckiej. Po zrealizowaniu projektu dojazd skróci się do 1,9 km i będzie dużo bardziej bezpieczny.
Grupa beneficjentów projektu
Mieszkańcy zachodnich osiedli
Dzieci z Maślic dojeżdżające do szkoły podstawowej na Kozanów
Szacunkowa liczba beneficjentów projektu
50000
Elementy projektu
1 x Zaprojektowanie przebudowy jednokierunkowej drogi dla rowerów za przystankiem autobusowym Dworska na drogę dla rowerów dwukierunkową.
1 x Zaprojektowanie przejazdu rowerowego przez Dworską z obniżeniem i remontem krawężników
1 x Zaprojektowanie oznakowania dwukierunkowej drogi dla rowerów od Ronda Bartoszewskiego do przecięcia torów tramwajowych
1 x Zaprojektowanie oznakowania drogi dla pieszych i rowerów od torów tramwajowych do przystanku autobusowego Dworska
1 x Zaprojektowanie oznakowania drogi dla pieszych i rowerów od przystanku autobusowego Dworska do skrzyżowania z ul. Dworską.
1 x Zaprojektowanie oznakowania drogi dla pieszych i rowerów od ul. Dworskiej do ul. Nadrzecznej przez Most Pilczycki
1 x Zaprojektowanie wjazdu na drogę dla rowerów po wschodniej stronie ul. Gwareckiej od wyjazdu z ul. Sielskiej po stronie zachodniej
1 x Budowa dwukierunkowej drogi dla rowerów za przystankiem autobusowym Dworska
1 x Budowa przejazdu rowerowego przez ul. Dworską
1 x Wykonanie oznakowania dwukierunkowych dróg dla rowerów oraz dróg dla pieszych i rowerów
1 x Budowa wjazdu na drogę dla rowerów po wschodniej stronie ul. Gwareckiej od ul. Sielskiej po stronie zachodniej
Lokalizacja
projekt ponadosiedlowy Lokalizacja
Maślice, Pilczyce-Kozanów-Popowice Płn. Osiedle
Lokalizacja szczegółowa 1. Drogi dla pieszych i rowerów po północnej stronie ul. Pilczyckiej od ronda Bartoszewskiego do skrzyżowania z ul. Nadrzeczną 2. Droga dla rowerów po wschodniej stronie ul. Gwareckiej przy skrzyżowaniu z ul. Sielską
Projekt został oceniony pozytywnie z uwagami w zakresie wskazanym w formularzu poprawkowym. Na odcinku od przecięcia torów tramwajowych do skrzyżowania z ul. Dworską należy opracować koncepcje (warianty rozwiązań) z uwzględnieniem istniejącego drzewostanu oraz w powiązaniu z planowaną ścieżką rowerową w ramach tramwaju na Maślice. Z uwagi, że na przedmiotowym odcinku planowana ścieżka będzie przebiegać w bliskim sąsiedztwie istniejącego drzewostanu należy zastosować rozwiązania inne niż standardowe, aby zapewnić optymalne warunki dla drzew i ograniczyć do niezbędnego minimum konieczność przesadzenia młodych drzew. Na całej trasie projektowanej ścieżki rowerowej należy wykonać operat dendrologiczny, w miejscach zbliżeń do zieleni wysokiej zastosować rozwiązanie technologiczne przyjazne drzewom. Szacunkowy koszt realizacji inwestycji wynosi 3 000 000 zł. Ostateczny zakres projektu zostanie ustalony z Liderem na etapie sporządzania dokumentacji projektowej przy uwzględnieniu aktualnego poziomu cen. Rekomendujemy Liderom dokonanie przeglądu zgłoszonych projektów w celu sprawdzenia czy nie zgłoszono innych wniosków o podobnym zakresie. Inwestycja będzie musiała być zrealizowana zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego. Załączniki mają charakter wyłącznie pomocniczy, a w przypadku rozbieżności między opisem projektu, a załącznikiem, decydujący jest opis projektu. Na etapie opracowania dokumentacji projektowej konieczne będzie uzyskanie zaleceń/postanowień/decyzji konserwatorskich Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, których treść może mieć istotny wpływ na ostateczny kształt projektu.