Nr projektu Nr projektu 136
PROJEKT PONADOSIEDLOWY:
do 3 000 000 zł
Dziki Zachód Wrocławia. Miasto nie zrobiło to mieszkańcy wskazują - chodniki i drogi rowerowe. [WBO 2025]
-
Kategoria piesze/rowerowe
-
Budżet zgłoszony 3 000 000 zł
-
Lider projektu: Bartlomiej Tylkowski
Komentarz UMW po I etapie oceny
Opis projektu
Budowa brakujących chodników i dróg rowerowych w zachodniej części Wrocławia jest kluczowym krokiem w poprawie jakości życia mieszkańców oraz w zwiększeniu bezpieczeństwa i komfortu poruszania się po mieście. Wrocław, jako dynamicznie rozwijająca się metropolia, powinien zadbać o rozwój infrastruktury transportowej w sposób zrównoważony, uwzględniając potrzeby pieszych, rowerzystów oraz kierowców.
Budowa nowych chodników w odpowiednich miejscach poprawi bezpieczeństwo pieszych, w tym dzieci, seniorów i osób z ograniczoną mobilnością.
Drogi rowerowe - uzupełnienie brakującej infrastruktury aby tworzyć spójną sieć dla kierujących rowerami.
Uzasadnienie projektu
Uzupełnienie chodników i dróg rowerowych w zachodnim Wrocławiu zwiększy bezpieczeństwo, poprawi dostępność i komfort podróży, a także zachęci do ekologicznego transportu. To kluczowe dla spójności komunikacyjnej i jakości życia mieszkańców.
Grupa beneficjentów projektu
Mieszkańcy Oporowa, Muchoboru Wielkiego, Nowego Dworu, Muchoboru Małego, Żernik, Grabiszyn-Grabiszynek oraz innych osiedli tej części Wrocławia, a także osoby spoza Miasta
Szacunkowa liczba beneficjentów projektu
100000
Elementy projektu
1 x Droga rowerowa i chodnik na Awicenny na Oporowie do linii kolejowej
1 x Ciąg pieszo-rowerowy na Rakietowej od Gagarina do Narutowicza
1 x Ciąg pieszo rowerowy - Narutowicza od torów do ronda na Żwirki i Wigury
1 x Droga rowerowa i chodnik Petuniowa - FAT
1 x Droga rowerowa i chodnik - Mińska
Lokalizacja
projekt ponadosiedlowy Lokalizacja
Muchobór Wielki, Grabiszyn-Grabiszynek Osiedle
Lokalizacja szczegółowa Odcinki chodników i dróg rowerowych zgodnie z opisem i oznaczoną lokalizacją na mapie.
Projekt został oceniony pozytywnie w zakresie budowy drogi dla rowerów i chodnika na odcinku ul. Petuniowa - FAT. Infrastruktura zostanie poprowadzona po stronie południowej z przejazdem dla rowerów przy istniejącym przejściu i dojeździe do stacji PKP przez istniejący Park&Ride.
Ocena negatywna w pozostałym zakresie:
- droga rowerowa i chodnik ul. Mińska: ocena negatywna z powodów formalnych. Opis projektu jest nieprecyzyjny, przez co nie ma możliwości przeprowadzenia właściwej oceny. Lider powinien dokładniej wskazać, na jakim fragmencie ul. Mińskiej miałby zostać wybudowany chodnik oraz droga dla rowerów.
- droga rowerowa i chodnik na ul. Awicenny do linii kolejowej: po wschodniej stronie ul. Awicenny procedowany jest projekt drogi dla pieszych i rowerów, który od Poczty Polskiej do torów kolejowych zostanie uzupełniony w ramach budowy cmentarza.
- ciąg pieszo-rowerowy na ul. Rakietowej od ul. Gagarina do ul. Narutowicza: po południowej stronie ul. Rakietowej procedowany jest projekt drogi dla pieszych i rowerów, który wykona inwestor zewnętrzny.
- ciąg pieszo-rowerowy na ul. Narutowicza od torów do ronda na ul. Żwirki i Wigury: po wschodniej stronie ul. Narutowicza zatwierdzony jest projekt drogi dla pieszych i rowerów, który wykona inwestor zewnętrzny.
W związku z powyższym negatywnie oceniony zakres nie spełnia kryterium określonego w § 2 ustęp 2 punkt 8) i 9) oraz § 7 ustęp 2 punkt 1) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego.
Szacunkowy koszt realizacji pozytywnie ocenionego zakresu wynosi 2 000 000 zł. Ostateczny zakres projektu zostanie ustalony z Liderem na etapie sporządzania dokumentacji projektowej przy uwzględnieniu aktualnego poziomu cen. Rekomendujemy Liderom dokonanie przeglądu zgłoszonych projektów w celu sprawdzenia czy nie zgłoszono innych wniosków o podobnym zakresie. Inwestycja będzie musiała być zrealizowana zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego. Na etapie opracowania dokumentacji projektowej konieczne będzie uzyskanie zaleceń/postanowień/decyzji konserwatorskich Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, których treść może mieć istotny wpływ na ostateczny kształt projektu. Projekty o zbliżonym według Urzędu Miejskiego Wrocławia zakresie: 82, 136.