Trwa duża wymiana floty MPK – a to jeszcze nie koniec

Do końca wakacji we Wrocławiu ma się zameldować łącznie 30 składów z nowej serii tramwajów Moderus. To zakończy dostawy przewidziane na rok 2018. W przyszłym przyjedzie ostatnie 10 pojazdów z tego zamówienia. Miejski przewoźnik jest też na finiszu zakupów nowych autobusów. 

  • Do końca wakacji ma zakończyć się dostawa 30 Moderusów zaplanowana na ten rok. fot. MPK Wrocław


Do Wrocławia pierwsze, nowe tramwaje typu Moderus Beta z dostawy 56 składów i dofinansowanych w ramach unijnego projektu, trafiły w 2017 roku. 

 – W tym roku do wrocławskich zajezdni nr I i IV trafiły kolejne tramwaje. Do tej pory 21, do końca wakacji ma być ich łącznie 30 – wylicza Tomasz Śpiewak z biura ds. Komunikacji Społecznej i Promocji MPK Wrocław.

W ten sposób tegoroczne dostawy dobiegają powoli końca. Kolejne nowe tramwaje Moderus mają pojawić się w przyszłym roku. Będzie ich jeszcze dziesięć. Dzięki tym zakupom po zakończeniu dostaw w 2019 roku wrocławskie MPK będzie posiadało 42% procent składów z klimatyzacją i 60% niskopodłogowych, dostępnych dla osób niepełnosprawnych i z ograniczeniami ruchowymi. Nowe tramwaje zastępują wysłużone i 30-letnie składy typu Konstal.

MPK Wrocław ma w planach kolejny przetarg na nowe w pełni niskopodłogowe składy. Na razie trwają przygotowania.

Duże kontrakty na autobusy

W marcu tego roku na trasy komunikacji miejskiej wyjechało też 60 nowych autobusów Mercedes Citaro. MPK podpisało umowę na ich dziesięcioletnią dzierżawę.

Miejski przewoźnik jest też w tej chwili na ostatniej prostej do podpisania umowy na zakup 50 fabrycznie nowych, niskopodłogowych, przegubowych autobusów komunikacji miejskiej. Pojazdy będą wyposażone w klimatyzację, monitoring, system zapowiedzi głosowych wewnętrznych i zewnętrznych i system informacji pasażerskiej. Najlepszą ofertę w przetargu złożył MAN. Niebawem nastąpi podpisanie umowy.

Zakupy również dofinansuje UE. Głównym celem projektu i warunkiem, który musi być spełniony, jest ograniczenie szkodliwej emisji do środowiska. – Dzięki dostawom nowych autobusów i likwidacji najstarszych pojazdów z przestarzałymi normami spalania, obniżymy szkodliwą emisję tlenków azotu do atmosfery o prawie 50%, a udział klimatyzowanych pojazdów w całości floty wyniesie ponad 70% – mówi Tomasz Śpiewak.

MPK chce podpisać i w tym wypadku kontrakt z prawem opcji, która pozwoli w przyszłości zamówić kolejne 50 autobusów od tego samego dostawcy za gwarantowaną w przetargu cenę, bez konieczności rozpisywania kolejnego postępowania.

Miejska spółka ogłosiła również dialog techniczny dotyczący zakupu autobusów elektrycznych. MPK chce przygotować się w ten sposób do przetargu i zbadać rynek.

Czytaj więcej: MPK szykuje się do zakupu autobusów elektrycznych

Zgłoś uwagę