Pierwsza Skoda 16T po remoncie. Nowy design i klimatyzacja

Wkrótce na wrocławskie torowiska wyjedzie pierwsza wyremontowana Skoda 16T. Kilkunastoletni tramwaj ma nowy design oraz klimatyzację, której tak brakowało podczas letnich dni.

  • Tramwaj Skoda 16T po remoncie /fot. MPK Wrocław

    Tramwaj Skoda 16T po remoncie /fot. MPK Wrocław

  • Tramwaj Skoda 16T po remoncie /fot. Janusz Krzeszowski

  • Tramwaj Skoda 16T po remoncie /fot. Janusz Krzeszowski

  • Tramwaj Skoda 16T po remoncie /fot. Janusz Krzeszowski

  • Tramwaj Skoda 16T po remoncie /fot. Janusz Krzeszowski

  • Tramwaj Skoda 16T po remoncie /fot. Janusz Krzeszowski

  • Tramwaj Skoda 16T po remoncie /fot. Janusz Krzeszowski

  • Tramwaj Skoda 16T po remoncie /fot. Janusz Krzeszowski

  • Tramwaj Skoda 16T po remoncie /fot. Janusz Krzeszowski

  • Tramwaj Skoda 16T po remoncie /fot. Janusz Krzeszowski

  • Tramwaj Skoda 16T po remoncie /fot. Janusz Krzeszowski


W latach 2006-07 w zakładach Škoda Transportation w Pilźnie wyprodukowano dla Wrocławia 17 tramwajów. Przez kilkanaście lat każdy z nich przejechał ok. 500-600 tys. km. Teraz każdy ze składów przechodzi generalny remont. Pierwszy tramwaj już przyjechał do stolicy Dolnego Śląska i powinien wyjechać na tory na przełomie kwietnia i maja.

– Rozpoczynamy proces dostawy do Wrocławia zmodernizowanych tramwajów Skoda 16T. […] Nie tylko wracają do pełnej formy, jaką gwarantował producent, ale mają też coś więcej. W pełni niska podłoga już była, ale teraz dochodzi klimatyzacja – powiedział Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław podczas poniedziałkowej konferencji prasowej, na której zaprezentowano odmieniony skład.

Za remont tramwajów odpowiedzialna jest grudziądzka firma SAATZ. Skody 16T po remoncie mają m.in. zmodernizowany układ napędowy zapewniający mniejszą awaryjność i łatwiejszy dostęp do części. Ponadto, wyremontowano układ hamulcowy, zamontowano klimatyzację i LED-owe oświetlenie wewnątrz i na zewnątrz tramwaju, odświeżono wózki napędowe. MPK zapewnia, że tramwaje mają teraz lepszą informację pasażerską dla osób z niepełnosprawnościami (tablice kierunkowe lepiej widoczne dla osób z dysfunkcją wzroku, lampki przy poręczach pomagające osobom niedowidzącym w dostaniu się do drzwi, miejsca na podłodze dedykowane osobom na wózkach).

– To, co tutaj widać, nie wymaga komentarza. To jest zmiana designu, poszycia, nowy pantograf, okna, wymiana układu elektroenergetycznego, napędu sterowania z oprogramowaniem, wiązkami i okablowaniem wewnętrznym wozu – wylicza prezes firmy SAATZ Jarosław Lazurko.

MPK inwestuje w tabor

MPK zapowiada, że średnio co dwa miesiące do Wrocławia przyjeżdżać będą dwa wyremontowane tramwaje. Wszystkie Skody 16T wrócą do stolicy Dolnego Śląska do końca maja 2022 r. Koszt remontu jednego tramwaju wynosi 3,8 mln zł brutto.

– Inwestycje w komunikację miejską to nie tylko 80 milionów rocznie na remonty torowisk, 200 nowych autobusów, 40 nowych tramwajów i umowa na kolejne 46 sztuk. To także remonty tych wagonów, którymi już jeżdżą pasażerowie MPK – zapowiada prezydent Wrocławia Jacek Sutryk. – W lipcu zeszłego roku podpisaliśmy umowę na remont generalny 42 tramwajów – 17 Skód 16T i 25 Protramów 205 WrAs. Już teraz po torach jeździ 9 zmodernizowanych, w ramach tego kontraktu, wagonów 205.



Zgłoś uwagę