Spotkanie konsultacyjne, czyli punkt wyjścia
W sprawie przyszłości zajezdni, 11 maja odbyło się spotkanie konsultacyjne z mieszkańcami.
– Nie mamy wiele. Mamy zajezdnię i wiemy, że chcemy o nią dbać. Mamy założenia koncepcji, która będzie gotowa dopiero we wrześniu tego roku, a której częścią są niniejsze konsultacje. I wiemy też, czego nie mamy. Mówię to zupełnie szczerze, uczciwie, patrząc w oko kamerze – obecnie nie mamy środków na remont tej zajezdni – powiedział wówczas Sebastian Wolszczak, zastępca dyrektora Wydziału Partycypacji Społecznej UM Wrocławia.
– Bardzo ostrożnie szacujemy, że potrzeba od 100 do 200 milionów złotych, tych pieniędzy w budżecie nie będzie. Jestem natomiast po rozmowach ze skarbnikiem miasta, jestem po rozmowach z prezydentem Wrocławia i są pomysły na sfinansowanie remontu zajezdni tak, aby w przeciągu kilku, może 10-ciu lat zajezdnia już funkcjonowała pod nowym szyldem i z nowymi funkcjami, nie obciążając przy tym bezpośrednio budżetu miasta – dodał Sebastian Wolszczak.
źródło: Urząd Miejski Wrocławia
Obejrzyj zapis spotkania na stronie konsultacji
Krok pierwszy - nowy budynek
Pierwszym etapem prac mogłaby być budowa nowego budynku wielofunkcyjnego. Pomieściłby on przestrzenie dla kultury, ale miał także funkcje biurowo-usługowe.
Budynek zająłby miejsce stalowej hali z lat 80., stojącej u zbiegu ulic Legnickiej i Wejherowskiej oraz znajdującej się na jej tyłach tzw. nowej hali północnej, pochodzącej z tego samego okresu. Druga z wymienionych hal musi zostać niebawem rozebrana ze względu na stan techniczny.
źródło: Urząd Miejski Wrocławia
Remonty zabytkowych hal i więcej zieleni
Stuletnie hale dawnej zajezdni wymagają tymczasem gruntownego remontu. Wybudowano je w 1901 roku, a inwestycja związana była z elektryfikacją tramwajów (wcześniej po mieście kursowały konne linie tramwajowe). W ramach projektu pod roboczą nazwą WROCeK² (Wrocławskie Centrum Komunikacji i Kultury) zmieniłaby się częściowo ich funkcja, ale nie wygląd.
Tylny zespół hal po remoncie i przebudowie wnętrz, stałby się siedzibą Sektora3 oraz NGO. Przeniesiony zostałby tutaj także skatepark, prowadzony przez Młodzieżowe Centrum Sportu. Pomiędzy halami północnymi i południowymi planowana jest budowa zadaszenia oraz stworzenie osiedlowego targowiska i food court.
źródło: Urząd Miejski Wrocławia
Hale główne, znajdujące się od strony ulicy Legnickiej, zaadaptowane zostałyby na siedzibę muzeum zabytkowych pojazdów komunikacji miejskiej, duży warsztat remontowy oraz centrum edukacyjno-rozrywkowe.
Projektanci chcieliby także wprowadzić na teren zajezdni więcej zieleni, proponują m.in. założenie rabat bylinowych i nasadzenia dużych drzew. Chodzi o to, by zajezdnia stała się terenem spacerowym, łączącym Gądów i park Zachodni z Popowicami i ul. Wejherowską.
Przeczytaj również: Dzień Otwarty Zajezdni Popowice 2020 [ZDJĘCIA]