Konsultacje miały na celu zebranie opinii mieszkańców i mieszkanek na temat projektu dokumentu pod nazwą “Analiza kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem autobusów zeroemisyjnych przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej” na lata 2021–2030. Uczestnicy i uczestniczki konsultacji mogli wyrazić swoje zdanie podczas e-spotkania oraz za pomocą e-formularza opinii. Najważniejsze kwestie, które podniesiono podczas konsultacji, to:
- konieczność zmian i modyfikacji w zakresie wskazanych w dokumencie linii autobusowych, po których miałyby jeździć autobusy zeroemisyjne;
- koszty wymiany wyeksploatowanych baterii oraz koszty środowiskowe złomowania elektrycznych pojazdów i ich baterii/ akumulatorów;
- zużycie energii elektrycznej i oddziaływanie na środowisko autobusów elektrycznych i wodorowych.
Po analizie zgłoszonych opinii zmieniono częściowo zapisy w projekcie dokumentu, uzupełniając je o odpowiednie informacje. Modyfikacje w zakresie linii autobusowych, które jako pierwsze zostaną zaopatrzone w autobusy zeroemisyjne, nie są możliwe w żadnym wskazanym przypadku. Opinie zostały uwzględnione częściowo, po uwzględnieniu struktury i wieku taboru autobusowego oraz ograniczeń infrastrukturalnych. Wyjaśniono, że zużyte baterie mogą być wykorzystywane jako magazyny energii dla budynków użyteczności publicznej lub ponownie wykorzystane w drodze recyklingu, a autobusy elektryczne akumulatorowe zostały przyjęte jako zeroemisyjne w ramach Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.