Imprezy tramwajowe okazały się strzałem w dziesiątkę. Będzie kontynuacja

fot. Marek Księżarek

Jest spora szansa na to, że jesienią na wrocławskie ulice ponownie wyjadą historyczne tramwaje. Ubiegłoroczna parada zabytkowego taboru i dni otwarte w zajezdniach wzbudziły duże zainteresowanie mieszkańców. Jeżeli w tym roku uda się powtórzyć ten sukces, imprezy z zabytkowym taborem w roli głównej mogą na stałe zagościć w kalendarzu.

W 2020 roku Wrocław przystąpił do projektu „Find Your Greatness” w ramach unijnego programu sieciowania miast URBACT III. W jego ramach, miasto chce opracować nowy produkt turystyczny, oparty o zabytkowy tabor komunikacji miejskiej.

- Projekt zakłada możliwość zwiedzania najciekawszych miejsc we Wrocławiu, m.in. starych zajezdni,  podróżując zabytkowymi tramwajami i autobusami – mówi Michał Maliczkiewicz z Wydziału Partycypacji Społecznej.

Przeczytaj również - Dzień Otwarty Zajezdni Popowice 2020

Pomysł ma swój potencjał, ponieważ Wrocław może pochwalić się całkiem sporą kolekcją. Łącznie w mieście znajduje się około 70 zabytkowych pojazdów związanych z historią komunikacji publicznej. Wśród najciekawszych z nich znajdziemy czteroosiowy tramwaj typu Maximum z 1901 roku, wieżówkę sieciową z 1892, cysternę na piasek z połowy XX wieku, dwa tramwaje typu Nowa Berolina (popularne Jaś i Małgosia), czy legendarny wrocławski autobus-kabriolet „Fredruś”.

Ciekawie prezentują się także trzy wyłączone z użytku zajezdnie:

- przy ul. Wróblewskiego, gdzie znajdowała się Zajezdnia tramwajowa nr 6 Dąbie a obecnie znajduje się tam Centrum Kultury Akademickiej i Inicjatyw Lokalnych CZASOPRZESTRZEŃ,

- przy ul .Grabiszyńskiej - dawna Zajezdnia autobusowa nr 7 Grabiszyn, obecnie Centrum Historii Zajezdnia,

- przy ul Legnickiej - Zajezdnia tramwajowa nr 5 Popowice, gdzie wkrótce zostaną ogłoszone konsultacje społeczne dot. koncepcji zagospodarowania tego miejsca.

Na remonty zabytkowych pojazdów, Gmina Wrocław przeznaczyła w latach 2014-2021 blisko 4,2 miliona złotych. Część środków pochodziła z dotacji Miejskiego Konserwatora Zabytków. Najwięcej – bo około 1,5 miliona złotych, kosztował dobiegający właśnie końca remont wagonu Maximum.

Tramwaj Maximum z 1901 roku, fot. Michał Maliczkiewicz

Pierwszy etap prac rozpoczął się w 2013 roku i był finansowany z pilotażowej edycji Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Kolejne etapy odbywały się w ramach  realizacji zadań publicznych ogłaszanych przez Gminę Wrocław. Maximum to rzadkiej klasy zabytek. Jest ich tylko kilka na świecie. Wagon jest już sprawny technicznie, a obecnie trwają prace nad jego wykończeniem.

W sieci URBACT o przemysłowym dziedzictwie kulturowym

W dniach 20-21 kwietnia, we wnętrzach dawnej zajezdni tramwajowej Dąbie, odbyło się międzynarodowe spotkanie w ramach projektu „Find Your Greatness”. W hybrydowej i zdalnej formule rozmawiano o przemysłowym dziedzictwie kulturowym oraz projektach realizowanych przez miasta członkowskie: Wrocław i włoską Perugię, a także węgierski Budafok (dzielnicę Budapesztu).  

Przeczytaj również: Wrocław w sieci URBACT

Po stronie Wrocławia, w spotkaniu udział wzięli przedstawiciele Gminy oraz członkowie Lokalnej Grupy Urbact: Klub Sympatyków Transportu Miejskiego, Towarzystwo Miłośników Wrocławia, Czasoprzestrzeń, Centrum Historii Zajezdnia oraz MPK Wrocław.

Spotkanie Ponadnarodowe odbyło się w ramach projektu "FindYourGreatness" realizowanego w ramach programu URBACT III współfinansowanego przez Unię Europejska w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Galeria

Kliknij na zdjęcie aby powiększyć