W spotkaniu wzięło udział ok. 15 osób. Byli to przedstawiciele ok. 10 wrocławskich osiedli. Podczas spotkania zaprezentowano założenia Planu Transportowego. Prelegentami ze strony miasta byli: Błażej Trzcinowicz - wicedyrektor Wydziału Transportu, którego jednostka jest inicjatorem konsultacji oraz Jan Friedberg ekspert, praktyk w dziedzinie planowania transportu, a zarazem autor przedmiotowego dokumentu.
Plan Transportowy to strategiczny dokument dla Wrocławia. Opracowanie wytycza kierunki rozwoju i standardy transportu publicznego w stolicy Dolnego Śląska i gminach ościennych, wskazuje na inwestycje oraz przedsięwzięcia priorytetowe, wreszcie prognozuje oddziaływanie transportu na środowisko naturalne.
Spotkanie trwało ponad dwie godziny. Najczęściej poruszane przez radnych osiedlowych kwestie / zagadnienia / pytania dotyczyły spraw połączeń komunikacyjnych:
Jedną z poruszonych kwestii było pytanie o połączenia poziome w zachodniej części Wrocławia, m.in. pomiędzy lotniskiem, a Leśnicą.
Nie brakowało również żywych dyskusji dotyczących problemów komunikacyjnych we wschodniej części Wrocławia, szczególnie w odniesieniu do zakorkowanych Swojczyc. Wskazywano na skutki zamknięcia odcinka drogi Blizanowice – Trestno, m.in. blokowanie ul. Krakowskiej.
Kolejną grupa zgłaszanych tematów były uwagi dotyczące kwestii związanych z konstrukcją planu transportowego:
Podstawową uwagą było stwierdzenie, iż plan bazuje na inwestycjach przewidzianych w WPF, zamiast je wyznaczać. Inne uwagi odnosiły się do źródeł danych demograficznych i tworzonych na ich podstawie prognoz. Pojawił się postulat aby informacje o danych demograficznych pozyskiwać np. ze zbiorów danych spółek miejskich obsługujących potrzeby bytowe mieszkańców.
Pojawiały się też pytania i uwagi dotyczące zagadnień technicznych, związanych z taborem, obsługą ruchu itp.
Np. pytanie dotyczące połączeń kolejowych i możliwości ich wykorzystania w centrum przez tramwaje. A także postulat o zapewnienie połączenia stacji kolejowej Wrocław Stadion i zlokalizowanego tam parkingu z kursującymi w pobliżu liniami autobusowymi i tramwajem.
Podczas spotkania przedstawiciele Rady Osiedla Biskupin – Sępolno – Bartoszowice – Dąbie zaprezentowali autorską analizę sytuacji komunikacyjnej we wschodniej części Wrocławia oraz prognozy demograficzne i statystyczne.
Co dalej z konsultacjami?
Do końca kwietnia trwa pierwszy etap konsultacji. Złożono już szereg uwag do dokumentu zarówno na samych spotkaniach jak i poprzez specjalny formularz na stronie internetowej konsultacji – www.wroclaw.pl/wroclawrozmawia. W tej chwili mamy ich około 80. W maju wszystkie uwagi będą analizowane a w samym planie naniesione zostaną konieczne poprawki. Z chwilą zakończenia tych prac, ponownie udostępnimy plan mieszkańcom i rozpocznie się drugi etap konsultacji. Przedstawiając nową wersję dokumentu – a chcemy to zrobić w czerwcu – ponownie zorganizujemy spotkania oraz umożliwimy dzielenie się uwagami przez formularz elektroniczny. Ten etap konsultacji powinien zakończyć się stworzeniem projektu stosownej uchwały i skierowaniem dokumentu do prac rady miejskiej. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z harmonogramem, rada będzie mogła zająć się planem transportowym dla Wrocławia na wrześniowej sesji.