Misja gospodarcza miała na celu wsparcie przedstawicieli wrocławskich biznesów gastronomicznych, zarówno doświadczonych jak i młodych przedsiębiorców, i pokazanie im w szczególności, że razem współtworzą wrocławską markę gastronomiczną, że mogą ze sobą współpracować i dzielić się własnymi spostrzeżeniami i doświadczeniami, a także uczyć się od innych.
Jest dobrym przykładem budowania wspólnoty szefów kuchni i restauratorów, zarówno w wymiarze lokalnym, jak i przygranicznym. Misja ta uświadamia również zainteresowanym, jak bardzo ważną przestrzeń, dla branży kreatywnej Wrocławia, stanowi gastronomia.
Do hal wystawienniczych o powierzchni 15 000 mkw. przybyło ok. 10 000 odwiedzających, a 250 wystawców oferowało swoje produkty i usługi, z takich obszarów jak m.in.
- technika,
- urządzenia i rozwiązania systemowe dla gastronomii,
- wyposażenie i wystrój wnętrz,
- doradztwo i planowanie,
- systemy rozliczeniowe,
- wyposażenia dla masarni i cukierni,
- transport żywności,
- rozwiązania dot. opakowań i sprzedaży na wynos,
- produkty regionalne nie tylko z Saksonii, ale również Saksonii-Anhalt, Turyngii, Brandenburgii, Bawarii, Hesji i Dolnej Saksonii.
W przestrzeni konferencyjnej odbywały się równolegle panele tematyczne i konkursy kulinarne. Wrocławscy przedsiębiorcy skorzystali z indywidualnego oprowadzania po stoiskach, zaaranżowanego przez partnerów niemieckich, na których oferowano typowo saksońskie produkty.
Z zainteresowaniem przyglądali się również Gastro Speed Dating, szybkiej i kreatywnej wymianie wiedzy pomiędzy niemieckimi restauratorami a producentami regionalnej żywności, która koncepcyjnie zgrywa się z podobnym projektem, realizowanym przez Biuro Rozwoju Gospodarczego pn. „Od pola na wrocławski stół”.
Galeria zdjęć
Podczas networkingu dla polskich i niemieckich firm, przedsiębiorcy z Wrocławia mieli możliwość nawiązania bezpośrednich relacji biznesowych z firmami z Saksonii.
– Szczególnie cenny okazał się dla nas element wymiany doświadczeń i wiedzy. Możliwość spotkania i swobodnej rozmowy z innymi przedsiębiorcami oraz restauratorami była najważniejszą wartością tego wyjazdu. Tego typu bezpośrednie kontakty i dyskusje są niezwykle inspirujące i kluczowe dla dalszego rozwoju – podkreśliła uczestniczka misji, właścicielka wrocławskiej restauracji Miedziana.
Podczas drugiego dnia pobytu w Lipsku uczestnicy misji spotkali się z przedstawicielką organizacji Kreatywna Saksonia (Landesverband der Kultur- und Kreativwirtschaft Sachsen e.V.), która zainspirowała wszystkich do żywej dyskusji nie tylko na temat kreatywnej gastronomii, ale także wzorcowej współpracy pomiędzy samorządem lokalnym a przedsiębiorcami, dzięki której obie strony zyskują.
Według modelu saksońskiego to właśnie organizacja „Kreatives Sachsen”, dotowana przez Saksońskie Ministerstwo Gospodarki, pełni rolę wspierającą dla niemieckiej gospodarki, przejmując funkcję pośrednika pomiędzy urzędem a firmami.
Wizytę w Lipsku ukoronowało spotkanie z polską przedsiębiorczynią, właścicielką Cafe Wagner, która podzieliła się swoimi doświadczeniami w zakresie prowadzenia biznesu w Niemczech.