wroclaw.pl strona główna Przedsiębiorcy i biznes we Wrocławiu Przedsiębiorczy Wrocław - strona główna

Infolinia 71 777 7777

2°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 03:40

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Przedsiębiorczy Wrocław
  3. Aktualności
  4. Informatycy na rynku pracy: predyspozycje, umiejętności, stereotypy
zdjęcie ilustracyjne źródło: GL
zdjęcie ilustracyjne

Zamknięty w sobie, niekomunikatywny, pracujący w samotności. Stereotypowy wizerunek informatyka jest dobrze znany i utrwalony w społecznej świadomości. W rzeczywistości jednak ma niewiele wspólnego z prawdą, co potwierdzają nie tylko badania, ale również sytuacja na rynku pracy.

Reklama

Jakie umiejętności powinien posiadać dzisiaj informatyk? Odpowiedź zdają się sugerować same firmy, które szukają nowych specjalistów. Wiele organizacji narzeka na przygotowanie absolwentów, zgłaszając zastrzeżenia przede wszystkim do prezentowanych przez nich umiejętności miękkich. Aż 40% rekrutujących organizacji wskazuje to jako swój główny powód niezadowolenia.

Ważne umiejętności

Jak wynika z raportu QS Global Skills Gap, rozwiązywanie problemów, odporność na stres i komunikacja, to największe luki w umiejętnościach kandydatów, które dostrzegają pracodawcy.

Prawie trzech na czterech przedsiębiorców otwarcie przyznaje, że ma trudność ze znalezieniem absolwentów z umiejętnościami miękkimi, które są potrzebne w ich organizacji. Planujący przyszłość w branży IT młodzi ludzie coraz częściej zdają sobie jednak z tego sprawę, co potwierdzają badania.

Informatyk nie jest introwertykiem

Rozwojowi umiejętności studentów i absolwentów w Polsce postanowili przyjrzeć się bliżej profesor Antoni Wiliński z Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku oraz Łukasz Kupracz, doktorant na Politechnice Koszalińskiej i Program Director w GlobalLogic, którzy przeprowadzili analizę porównawczą, bazując na teorii inteligencji wielorakiej opracowanej przez Howarda Gardnera.

Według niej człowiek posiada minimum osiem inteligencji, które rozwijają się u każdej osoby w różny sposób. Jedne są mocniejsze, a inne słabsze, co czyni wszystkich nas wyjątkowymi.

Zestawiając umiejętności studentów pierwszego roku, ich starszych kolegów z uczelni oraz absolwentów, badacze doszli do szeregu ciekawych wniosków, które m.in. przełamują utarty stereotyp informatyka i podkreślają znaczenie rozwoju inteligencji interpersonalnej młodych osób.

– Nasze analizy nie potwierdzają stereotypu pracownika IT jako programującego w izolacji, a wręcz przeciwnie, wskazują na jego rozwinięte umiejętności interpersonalne. Choć inteligencja intrapersonalna jest rzeczywiście dominująca w zawodzie, to właśnie sprawna komunikacja, praca zespołowa i relacje międzyludzkie, charakteryzują wielu reprezentantów zawodu pracujących w branży – mówi Łukasz Kupracz.

Czego potrzebuje specjalista IT?

Badacze zauważyli wyraźne różnice w poziomie rozwoju inteligencji interpersonalnej, wpływającej na sukcesy w realizacji zadań projektowych, u osób dopiero rozpoczynających edukację oraz tych już pracujących.

Niepokojąco niski poziom inteligencji interpersonalnej wśród studentów potwierdził rolę uczelni w odpowiednim przygotowaniu młodych osób do pracy, uwzględniającym aktualne potrzeby rynku i przedsiębiorstw.

Stąd też zyskujące na znaczeniu partnerstwa uczelni i firm, w ramach których organizowane są m.in. kursy, praktyki i konkursy programistyczne. Umożliwiają one młodym osobom nabycie konkretnych umiejętności, ale również doskonalenie się w działaniu zespołowym i efektywnej wymianie informacji. W ten sposób od lat współdziałają choćby Politechnika Koszalińska i GlobalLogic, pomagając studentom odpowiednio przygotować się do pracy w branży IT.

Łukasz Kupracz zauważa, że odpowiednie wsparcie rozwoju studentów pozwala im lepiej wpisać się w profile pracowników aktualnie poszukiwanych na rynku.

– Nie można jednak ignorować przy tym faktu, że każdy z nas jest inny. Równie ważne jest więc, by poznać i rozwijać możliwości stażystów. Takie prawidłowe określenie potencjału pomaga w rozwoju młodego człowieka i jego szybkim wdrożeniu w prace projektowe. Tym samym naturalnie poprawia jakość pracy – dodaje Łukasz Kupracz.

Czytaj także: Innowacyjne pomysły wrocławskiego GlobalLogic

źródło: GL, zdjęcie ilustracyjne

Informatyk, którego firmy szukają na rynku pracy

Wyniki przeprowadzonych ankiet wykazały, że studenci pierwszego roku są głównie introwertykami należącymi do pokolenia Y, skoncentrowanymi na własnych problemach i pewnymi łatwego dostępu do informacji.

Dla porównania u absolwentów znacznie dominują inteligencje logiczno-matematyczna oraz interpersonalna, które zostają wykształcone w trakcie studiów i podczas pierwszych zdobywanych praktyk. Wyraźnie pokazuje to więc zachodzącą podczas edukacji zmianę. To właśnie na tym etapie stereotypowy informatyk odchodzi w niepamięć, ustępując miejsca specjaliście doskonale radzącemu sobie na różnych polach i sprawnie komunikującego się z innymi.  

Szybki rozwój technologii, w tym popularyzacja robotyki i rozwiązań sztucznej inteligencji, może sugerować, że dzisiaj liczą się przede wszystkim umiejętności techniczne. Rzeczywistość pokazuje jednak coś zupełnie innego – obecnie ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej staje się umiejętność komunikacji międzyludzkiej, która jest poszukiwana nawet w wyspecjalizowanych branżach i zawodach.

Stereotypowy informatyk, który samotnie realizuje zadania w ciemnym pokoju, nie jest już nikomu potrzebny. Zastąpił go specjalista, który potrafi współdziałać i efektywnie wymieniać się informacjami w mniejszych zespołach i międzynarodowych grupach. I to właśnie takich osób szukają obecnie przedstawiciele firm na rynku pracy.  

GlobalLogic – cyfrowa inżynieria

GlobalLogic jest liderem w zakresie usług cyfrowej inżynierii produktów. Pomagają klientom w projektowaniu i tworzeniu innowacyjnych produktów i platform oraz w kreowaniu cyfrowych doświadczeń, dopasowanych do realiów współczesnego świata.

GlobalLogic posiada 30 centrów inżynieryjnych i studiów projektowych, zatrudnia ponad 17 000 profesjonalistów z całego świata. Siedziba główna firmy znajduje się w Dolinie Krzemowej. GlobalLogic Poland działa w pięciu polskich miastach - Wrocławiu, Krakowie, Szczecinie, Koszalinie oraz Zielonej Górze i zatrudnia ponad 1150 inżynierów i menedżerów.

Czytaj także: Wrocławski GlobalLogic: pierwsze w Europie Laboratorium Naukowego Kanzi

Piotr Krzysztofik, źródło: GlobalLogic

W kwietniu 2018 roku nowym prezesem GlobalLogic Polska został Piotr Krzysztofik. Ukończył studia MBA na WSB / Nottingham Trent University, pracował m.in. w firmach Siemens i Atos.

GlobalLogic Polska we Wrocławiu

Czytaj także: 

Dzięki nim Wrocław jest polską „Doliną Krzemową”

Branża IT we Wrocławiu to ponad 36 tys. osób, a sektor nowoczesnych usług biznesowych to kolejne 52 tys. i tacy międzynarodowi giganci, jak: IBM, Accenture, Capgemini, Dolby, Opera Software, Volvo IT, 3M, Nokia czy GlobalLogic.

Na tej liście jest także 110 dużych centrów IT i R&D. To dzięki nim Wrocław i aglomeracja określane są mianem polskiej „Doliny Krzemowej”. Nie byłoby tego sukcesu, gdyby nie warte 30 mln euro centrum badawczo-rozwojowe SDC Siemensa, które 1 października 2000 r. rozpoczęło działalność w dawnych zakładach Elwro.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl