Inauguracja Światowego Wrocławia

Program Światowy Wrocław propaguje szacunek, tolerancję i zrozumienie. Dla wrocławskich szkół i przedszkoli przygotowano konspekty zajęć, a do programu może dołączyć każda placówka. 


Poprzez dziesięć kompleksowych lekcji o wielokulturowości dzieci nauczą się tolerancji i szacunku do siebie, osób z obcych krajów i tych z dysfunkcjami. Szkoły zainteresowane integracją społeczną oraz podnoszeniem kompetencji międzykulturowych wciąż mogą zgłaszać się do programu.

Dla każdego 

Konspekty stworzone przez wykwalifikowaną kadrę dzielą się na trzy części, zależnie od wieku. 

Pierwsza grupa dotyczy klas 1-3, druga 4-6 i ostatnia: 7-8. Ich treść się nie zmienia - dotykają tych samych tematów, jednak różnią się formą.

– Jedną z największych zalet programu jest to, że traktuje wszystkie dzieci poważnie, z szacunkiem. Trudne tematy są realizowane na każdych poziomach. Zajęcia na temat nocy kryształowej, zaakceptowane m.in przez Fundację Bente Kahan i Gminę Żydowską, odbywają się nawet w przedszkolach. Opowiadamy historie miasta, pokazujemy co się działo, ale zaznaczamy też jak teraz wygląda - mówimy o Marszu Wzajemnego Szacunku. Pamiętamy o tym, co było bolesne i trudne równocześnie budując światło i zrozumienie - mówi dr Kamila Kamińska-Sztark z Uniwersytetu Wrocławskiego, jedna z autorek konspektów.

Scenariusze dotyczą emocji czy świadomości. Uczą o stereotypach, dyskryminacji i zaufaniu poprzez zabawy, gry i warsztaty. 

Żyć razem czy obok siebie?

– Celem programu jest wychowany i wyedukowany, młody człowiek, który będzie wyznawał zasady tolerancji szacunku i równości. Ma mówić o nich głośno i przekazywać je i młodszym, i starszym – opowiada Renata Granowska, wiceprezydent Wrocławia. Scenariusze mówią nie tylko o szacunku do innych kultur, ale też o relacjach z osobami niepełnosprawnymi. – Obok nas ma prawo funkcjonować uczeń który jest wózkersem, który jest głuchy, niewidomy. Takie osoby potrzebują jedynie udogodnień, by móc funkcjonować w grupie i się edukować – zaznacza Bartłomiej Skrzyński, Dyrektor Biura Wrocław Bez Barier - Rzecznik ds.Osób Niepełnosprawnych.

Przyszłość 

– Jesteśmy bardzo otwarci na współpracę. Liczymy na uwagi rodziców i nauczycieli, by nasz program cały czas ewoluował i się polepszał - zaprasza Renata Granowska.

Wrocław zamieszkują obywatele ze 120 krajów mówiących w wielu językach. Program ma na celu pomóc dzieciom odnaleźć siebie i nauczyć się współpracy i otwartości. Dlatego organizatorzy zachęcają wszystkie wrocławskie szkoły do uczestnictwa w programie i poszerzania swoich horyzontów. 

Program koordynuje Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli

Warsztaty i lekcje

Podczas inauguracji zaprezentowano różne metody i sposoby przekazywania wiedzy dzieciom i młodzieży w wieku od 7 do 15 lat. Fundacja l’Arche przedstawiła część programu edukacyjnego o niepełnosprawności – historię Tomka z mózgowym porażeniem dziecięcym. Główną rolę grały tutaj kukiełki. Podczas występu można było zadawać pytania i mówić o tym, co się czuje. 

Pokazowa lekcja z programu Światowy Wrocław polegała na zaznajomieniu dzieci z pojęciem szacunku i pomocy. Współpracując w grupach, odgrywano scenki takie jak „autobus i starsza Pani”,  „pomoc z plecakiem”, czy „wakacje i kot”. Dzieci, na zasadzie skojarzeń prezentowały co to dla nich znaczy, a potem wspólnie o tym rozmawiano. Siedząc razem w kółku, dyskutowano o tym, czym jest szacunek i jak się go okazuje za pomocą schowanego w woreczku jajka. Zadanie polegało na tym, by nie wiedząc co kryje się w środku, delikatnie przekazać swojemu koledze zawiniątko. Efektem pracy było, ku uciesze dzieci, całe, niepopękane jajo.

Teksy i foto: Kaja Czerkiewska



Zgłoś uwagę