Tramwaj na Swojczyce – koncepcja nowego połączenia

Tramwaj na Swojczyce – koncepcja nowego połączenia

Nowa linia tramwajowa, a właściwie trasa tramwajowo-autobusowa, ma za zadanie wydłużyć zasięg tramwajów obsługujących pętlę Sępolno do nowej pętli, która miałaby powstać na Swojczycach

Ta, w koncepcji, została  zlokalizowana w sąsiedztwie linii kolejowej 292 (Wrocław-Jelcz-laskowice) między ulicą Magellana, a cmentarzem.

– Jestem zadowolony, że dzięki zaangażowaniu mojego zespołu udało się szybko ogłosić przetarg na Mosty Chrobrego. To jest pierwszy krok do realizacji koncepcji tramwaju na Swojczyce. Chcemy lepiej skomunikować tamten rejon Wrocławia. Na dzisiejszym spotkaniu z Radą Osiedla zaprezentowałem projekt koncepcji nowej trasy tramwajowo–autobusowej. To dwukilometrowe przedłużenie torowiska od pętli Sępolno przez nowe Mosty Chrobrego. Projekt zakłada budowę pięciu przystanków tramwajowych i dwóch pętli. Nowa linia tramwajowa będzie także buspasem. Tramwaj poprawi jakość życia mieszkańców miasta, jak i całej aglomeracji. Pasażerowie wysiadający z pociągów na stacji Wrocław Swojczyce będą mieli do nowego przystanku przy ul. Magellana niespełna 300 m – powiedział Jacek Sutryk, Prezydent Wrocławia.

Przebieg nowej linii planowany jest z ul. Mickiewicza poprzez nowe mosty Bolesława Chrobrego (od razu będą budowane z torowiskiem, przetarg został już ogłoszony) i dalej ulicą Swojczycką.

Projektując myślimy o drzewach

Za skrzyżowaniem Swojczyckiej z Mydlaną torowisko ma przechodzić z północnej strony drogi na południową – dzięki temu pasażerowie będą mieli lepszy dostęp do przystanku. Jednocześnie taka koncepcja budowy nowej linii pozwoli zachować zdecydowaną większość rosnących w okolicy drzew.

Nowe przystanki. Koncepcja zakłada przebudowę pętli na Sępolnie – przystanek zlokalizowany zostanie w takim miejscu, by mógł obsługiwać pasażerów z tej pętli i tramwajów kursujących na Swojczyce, a także autobusów. Trzy kolejne przystanki przewidywane są przed skrzyżowaniem z ul. Mydlaną, przy stacji paliw Orlen i przed skrzyżowaniem z ul. Magellana. Koncepcja zawiera także kilka wersji rozwiązań na obsługę pasażerów na nowej pętli Swojczyce.

Zmodernizowany zostanie także układ drogowy

Według założeń koncepcji zostanie zmieniona geometria skrzyżowania Mickiewicza/Monte Cassino. Istniejący wjazd w ulicę Marco Polo zastąpi nowy łącznik będący przedłużeniem ulicy Mydlanej w kierunku Marco Polo. A skrzyżowanie Swojczyckiej z Mydlaną zostanie wyposażone w sygnalizację świetlną, która m.in. umożliwi przejazd tramwajów na południową stronę ulicy. Druga sygnalizacja świetlna ma obsługiwać skrzyżowanie Swojczyckiej z Magellana.

Dane techniczne:

  • Ok 2140 metrów nowego dwukierunkowego torowiska (razem z modernizacją pętli Sępolno i budową nowej pętli Swojczyce), które będzie jednocześnie wydzieloną jezdnią autobusową (buspasem)
  • Przebudowa pętli Sępolno, z „odwróceniem” kierunku jazdy na pętli – aby umożliwić łączenie przystanków autobusowych i tramwajowych.
  • W ramach budowy nowej linii tramwajowej zostanie kompleksowo wyremontowana ulica Swojczycka na odcinku 1620 metrów (jezdnia o szerokości  6,5-7,5 m z lokalnymi poszerzeniami w obrębie skrzyżowań -wydzielone pasy do skrętów)
  • 5 nowych przystanków tramwajowo-autobusowe + 2 pętle
  • 28 nowych przejść dla pieszych
  • Nowe ścieżki rowerowe, chodniki dla pieszych
  • Dwa skrzyżowania z sygnalizacją świetlną
  • Odległość z przystanku tramwajowego do przystanku PKP – 286 m