wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

10°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 18:30

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Aktualności
  4. #TORYwolucja - podsumowanie inwestycji w 2020 roku

#TORYwolucja - podsumowanie inwestycji w 2020 roku

Redakcja www.wroclaw.pl,

MPK Wrocław torami zajmuje się formalnie od listopada 2019 roku, jednak prawdziwy boom inwestycyjny rozpoczął się wiosną tego roku. Wymienionych zostało ponad 11 kilometrów szyn oraz 32 zwrotnice. Miejski przewoźnik wydłużył także okres remontowy i prowadził roboty niemal przez cały rok.

Reklama

Jednym z przykładów jest zakończona z kilkunastodniowym wyprzedzeniem duża inwestycja przy dworcu głównym. To bardzo skomplikowane skrzyżowanie ulic Kołłątaja, Peronowej i Piłsudskiego. Do tej pory ruch na skrzyżowaniu był naprzemienny – by tramwaje mogły bezpiecznie się minąć, jeden z nich musiał czekać na przystanku.

MPK wymieniło tam aż pół kilometra torów, w tym 5 rozjazdów, 7 zwrotnic i 16 krzyżownic. Przepustowość skrzyżowania zwiększyła się dzięki stworzeniu skrajni na skręcie z Kołłątaja w Piłsudskiego, co oznacza, że tramwaje będą mogły się mijać. Prace prowadzono jesienią, a inwestycja została oddana do użytku jeszcze przed końcem roku.

Prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder oraz prezydent Wrocławia Jacek Sutryk. Fot. MPK Wrocław.

– Od początku mojej kadencji postawiłem na poprawę jakości życia mieszkańców naszego miasta, a w tym zakresie jednym z kluczowych elementów jest komunikacja zbiorowa. Stąd moja decyzja o radykalnym zwiększeniu środków na poprawę stanu torowisk. Przed nami jeszcze dużo pracy, ale tempo pierwszego roku TORYwolucji jest bardzo zadowalające – tym bardziej,  ze równolegle budujemy dwie zupełnie nowe linie tramwajowe – ocenił prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

#TORYwolucja to szereg działań zmierzających do poprawy stanu torowisk, na które MPK przeznacza – od 2020 roku – 80 mln zł rocznie. Taki inwestycyjny boom jest możliwy dzięki nadaniu priorytetu komunikacji zbiorowej w mieście przez prezydenta Jacka Sutryka. Skutkiem nowej polityki jest przejęcie torów przez MPK i stworzenie w tej miejskiej spółce zespołu fachowców nadzorujących w sposób kompleksowy naprawy infrastruktury oraz duże inwestycje.

Zielone torowiska

Wśród bardzo ważnych inwestycji należy wymienić prowadzone niemal równolegle kompleksowe remonty w ciągu alei Hallera oraz ulicy Żmigrodzkiej. Aleja Hallera w widoczny sposób zmieniła się dzięki nowemu zielonemu torowisku. Na remontowanym 600-metrowym odcinku – od ul. Mieleckiej do Ojca Beyzyma – między torami rośnie trawa, przez co jest nie tylko estetyczniej, ale też ciszej. Wymienione zostało również 1,6 km sieci trakcyjnej wraz ze słupami.

Zielone torowisko przy ul. Hallera. Fot. MPK Wrocław

Podobny efekt MPK uzyskało w ciągu ul. Żmigrodzkiej. Zazielenionych zostało 800 metrów nowego torowiska od ul. Broniewskiego do ul. Na Polance. Teraz jest tam ciszej a tramwaje mogą jeździć szybciej. Wcześniej obowiązywało ograniczenie prędkości ze względu na zły stan infrastruktury.

– Obydwie inwestycje przeprowadziliśmy we współpracy z radami osiedli – mówi prezes MPK, Krzysztof Balawejder. – Mieszkańcy skarżyli się na nadmierny hałas, który generowały tramwaje. Teraz, jazda po nowych torach powoduje mniej uciążliwości, a zielone torowisko poza tłumieniem dźwięków sprawia, że przejeżdżające tramwaje nie wzniecają pyłów.

Pętla Zawalna

Pętla Zawalna, fot. MPK Wrocław.

Poza wymianą torów odnowione zostały przejazdy drogowe, przejścia dla pieszych i trasy rowerowe przecinające pętlę. Co ważne, w deszczowe dni skończyły się problemy z zalanymi torami, gdyż MPK wybudowało system odwodnienia terenu.

Rondo Reagana

Fot. MPK Wrocław.

Pozapadaną kostkę brukową zastąpiła solidna, równa betonowa nawierzchnia, a perony 3 i 4 zostały wyniesione do wysokości wejścia do autobusów i tramwajów, co znacznie ułatwia korzystanie z nich nie tylko osobom z niepełnosprawnościami.

Remonty na skrzyżowaniach

Skrzyżowanie Piotra Skargi z Teatralną po remoncie w 2020 roku, fot. MPK Wrocław.

Wiele energii MPK poświęciło w mijającym roku na poprawę sytuacji na ważnych skrzyżowaniach. Wymieniło rozjazdy na przecięciu Podwala ze Świdnicką, Świdnickiej z Piłsudskiego czy Piotra Skargi z Teatralną.

Pętla Sępolno

Przewoźnik dokonuje remontów tam, gdzie są one najbardziej konieczne, bo stan torowiska grozi wykolejeniem tramwaju. Jednym z takich miejsc jest pętla Sępolno, która została wyremontowana w ostatnich dniach. 

Torowisko na Olszewskiego

Kolejną inwestycją MPK jest kompleksowy remont torowiska i sieci trakcyjnej w ciągu ulicy Olszewskiego wraz z pętlą Biskupin przeznaczono ok 20 mln zł. W sumie wymienianych jest obecnie 3,5 km toru pojedynczego oraz 1500 m sieci trakcyjnej.

Przeczytaj również: Wkrótce koniec remontu torowiska na Biskupinie

Pętla Leśnica

MPK realizuje wcześniej przyjęty plan remontów, ale reaguje także elastycznie na bieżące potrzeby. Trzy wykolejenia na pętli Leśnica, do których doszło w krótkim czasie spowodowały natychmiastową reakcję przewoźnika – spółka błyskawicznie wymieniła ponad 100 metrów szyn, wyraźnie poprawiając bezpieczeństwo przejazdów w tym rejonie.

Nowoczesny pomiar torowisk

Pomocnym w zakresie identyfikowania miejsc niezbędnych do remontu jest raport z pomiarów szyn wykonany 28 lutego – 1 marca przez niemiecką firmę Deutzer Technische Kohle. Celem zamówionego przez MPK specjalistycznego pomiaru było szczegółowe rozpoznanie największych mankamentów w stanie technicznym torowisk jeszcze przed startem TORYwolucji. Pomiar wykonywany przez specjalny tramwaj obudowany wieloma nowoczesnymi czujnikami rejestrował następujące parametry: szerokości i głębokości rowka dla obu szyn, zużycie główki szyny, promień łuku, prześwit toru, przechyłkę oraz wichrowatość.

Naszpikowany aparaturą tramwaj do pomiaru torowisk, fot. archiwum wroclaw.pl

– Program Deutzer umożliwia generowanie bardzo dokładnych zestawień i wykresów dla rozpatrywanych odcinków torowisk. W programie tym można poddać ocenie różne parametry torów bądź sieci trakcyjnej w zależności od przewidywanego problemu, pod kątem potencjalnej przyczyny. Ma to służyć jako narzędzie pomocnicze do oceny stanu torów i planowania ewentualnych działań zapobiegających nadmiernemu pogorszeniu stanu technicznego torowisk – wyjaśnia Damian Talaga, kierownik Działu Torów i Sieci.

Pomiar firmy Deutzer potwierdził, że stan wrocławskich torowisk jest daleki od idealnego – wskazał m.in. na zły stan torowiska na pętli Sępolno, w ciągach ulic Żmigrodzkiej, Hallera czy Olszewskiego – wszystkie te miejsca zostały uwzględnione przez przewoźnika w planie remontowym już w 2020 r.

TORYwolucja 2020 w liczbach

  • wymiana 14,5 tys. metrów szyn (11 tys. metrów w ramach bieżącego utrzymania i zakończonych inwestycji oraz dodatkowe 3,5 tys. metrów szyn dodając do tego prace na ulicy Olszewskiego),
  • wymiana 32 zwrotnic,
  • wymiana ponad 4,5 tys. poprzeczek, śrub stopowych, podkładów itp.,
  • rozbiórka i ułożenie przeszło 1000 mkw. kostki kamiennej lub betonowej,
  • zużycie niemal 300 m³ mieszanek mineralno-asfaltowo-grysowych, asfaltu twardolanego,  mieszanek na zimno,
  • wyregulowanie ponad 220 metrów torów i rozjazdów,
  • wykonanie niemalże 1200 metrów ław podszynowych z żywic
  • torowcy spędzili na wyjazdach awaryjnych w ciągu roku ponad 250 godzin

Ofensywa remontowa, czyli #TORYwolucja 2021

Konsekwentna i mozolna poprawa stanu wrocławskich torowisk jest priorytetem przewoźnika, dlatego na przyszły rok zaplanowano szereg ważnych zadań inwestycyjnych przy najważniejszych skrzyżowaniach we Wrocławiu.

– W 2021 roku stawiamy sobie ambitny plan wymiany rozjazdów na kluczowych skrzyżowaniach w mieście. Ich pogarszający się stan wymaga szybkich działań – mówi Balawejder. – Będzie to szereg inwestycji w newralgicznych punktach miasta, takich jak plac Jana Pawła II czy skrzyżowanie alei Hallera z ulicą Powstańców Śląskich - dodaje.

Rozjazdy zostaną wymienione także na skrzyżowaniu Podwale-Krupnicza-Sądowa czy na ulicy Powstańców Śląskich. Ekipy remontowe MPK zauważyć też będzie można na pl. Dominikańskim, ul. Ruskiej czy Grabiszyńskiej. Poza tym przewoźnik naprawi przejazdy przez torowisko na pl. Strzegomskim oraz w ul. Legnickiej przy. Ul. Zachodniej. Łącznie MPK planuje przeprowadzić w przyszłym roku 19 inwestycji o łącznej wartości ponad 53 mln zł.

Przeczytaj również: Będzie remont na placu Jana Pawła II. MPK ogłasza przetarg

TORYwolucja 2021 - zadania

  • 19 zadań inwestycyjnych o łącznej wartości ponad 53 mln zł,
  • wymiana kluczowych dla bezpieczeństwa i komfortu przejazdów węzłów rozjazdowych/komunikacyjnych i zwrotnic,
  • wymiana rozjazdu na skrzyżowaniu ul. Legnicka - ul. Złotoryjska (DOLMED) i remont toru w ul. Śrubowej (odcinek od rozjazdu do ul. Strzegomskiej),
  • wymiana rozjazdu na skrzyżowaniu ul. Podwale-Krupnicza-Sądowa, rozjazd na ul. Podwale od pl. Orląt Lwowskich,
  • wymiana rozjazdu w węźle ul. Piotra Skargi - ul. Teatralna, rozjazd od pl. Dominikańskiego,
  • wymiana rozjazdów na pl. Dominikańskim od ul. P. Skargi,
  • wymiana rozjazdów i skrzyżowania torów na  pl. Jana Pawła II,
  • remont torowiska w ul. Św. Mikołaja oraz ul. Ruskiej,
  • wymiana rozjazdu na skrzyżowaniu ul. Kazimierza Wielkiego - ul. Krupnicza rozjazd od ul. Ruskiej,
  • wymiana rozjazdu na skrzyżowaniu ul. Kazimierza Wielkiego - ul. Krupnicza, rozjazd od pl. Dominikańskiego,
  • pl. Dominikański wymiana rozjazdu od ul. Kazimierza Wielkiego – Widok,
  • wymiana rozjazdów na pl. Dominikańskim od ul. Oławskiej (pl. Społecznego),
  • wymiana rozjazdu i skrzyżowania w węźle Kazimierza Wielkiego - Widok - Szewska ( od ul. Widok od ul. Świdnickiej),
  • wymiana rozjazdów w węźle rozjazdowym przy zajezdni Borek,
  • wymiana rozjazdu na skrzyżowaniu ul. Hallera - ul. Powstańców Śląskich, rozjazd od ul. Hallera,
  • wymiana rozjazdu na skrzyżowaniu ul. Hallera - ul. Grabiszyńska, rozjazd w ul. Hallera,
  • wymiana dwóch rozjazdów na skrzyżowaniu ul. Powstańców Śląskich - Hallera, rozjazdy w ul. Powstańców Śl.,
  • remont torowiska w ul. Hallera od ul. Powstańców Śląskich do ul. Mieleckiej,
  • naprawa przejazdu przez torowisko na pl. Strzegomskim,
  • naprawa przejazdu przez torowisko w ul. Legnickiej przy ul. Zachodniej,
  • wymiana rozjazdów na skrzyżowaniu ul. Słowiańska - ul. Jedności Narodowej.
  • bieżące monitorowanie stanu torowisk i reagowanie na zły stan poszczególnych jego fragmentów przed dojściem do potencjalnego zdarzenia/wykolejenia,
  • stały nadzór nad pracą wykonawców.

Posłuchaj podcastu

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl