wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: brak pomiaru

brak danych z GIOŚ

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Wybory samorządowe 2018 we Wrocławiu
  4. Jeżeli tego nie zrobisz – nie zagłosujesz
Kliknij, aby powiększyć
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne

Przeprowadzałeś się lub wyjechałeś ze swojej miejscowości, zmieniałeś adres zamieszkania albo zameldowania? Upewnij się, że jesteś wpisany do rejestru wyborców tam, gdzie teraz mieszkasz. Jeśli twojego nazwiska nie ma w rejestrze wyborców, nie będziesz mógł głosować w nadchodzących wyborach samorządowych.

Reklama

Rejestr wyborców to lista osób z prawem do głosowania w danej gminie.

Jeżeli masz stałe zameldowanie, to znaczy, że twoje nazwisko jest w rejestrze wyborców w gminie, w której jesteś zameldowany. Będziesz mógł oddać głos.

Jeśli jednak jesteś zameldowany na pobyt czasowy albo w ogóle nie masz meldunku, to nie ma cię w rejestrze wyborców i nie będziesz mógł głosować w wyborach.

Co masz zrobić?

  • Złóż wniosek o wpisanie do rejestru wyborców w gminie, w której mieszkasz.
  • Sprawdź już dziś w swoim urzędzie gminy, czy jesteś w rejestrze wyborców!

Więcej informacji na stronie http://www.pkw.gov.pl oraz na kanałach Państwowej Komisji Wyborczej i Krajowego Biura Wyborczego w serwisach społecznościowych.

Do 16 października

składanie przez wyborców wniosków o dopisanie ich do spisu wyborców w wybranym obwodzie głosowania na obszarze gminy właściwej ze względu na miejsce ich stałego zamieszkania.

Wpis do rejestru wyborców

Wpis do rejestru wyborców obywatela polskiego następuje:

  1. z urzędu — w przypadku osób zameldowanych na obszarze Wrocławia na pobyt stały;
  2. na wniosek wyborcy złożony w Urzędzie Miejskim Wrocławia — w przypadku osób stale zamieszkujących na obszarze Wrocławia bez zameldowania na pobyt stały, osób stale zamieszkujących na obszarze Wrocławia pod innym adresem aniżeli adres ich zameldowania na pobyt stały oraz osób nigdzie niezamieszkujących przebywających stale na obszarze Wrocławia.

We wniosku o wpisanie do rejestru wyborców podaje się:

  • nazwisko i imiona,
  • imię ojca,
  • datę urodzenia,
  • numer PESEL,
  • adres zameldowania wyborcy na pobyt stały lub adres ostatniego zameldowania na pobyt stały w Polsce.

Do wniosku dołącza się:

  • kserokopię ważnego dokumentu stwierdzającego tożsamość wnioskodawcy,
  • pisemną deklarację, w której wnioskodawca podaje:– swoje obywatelstwo,– adres stałego zamieszkania na obszarze Wrocławia.

Co trzeba mieć, by wpisać się do rejestru wyborców?

Decyzję o wpisaniu do rejestru wyborców można uzyskać wtedy, gdy wykaże się stałe zamieszkiwanie pod określonym adresem we Wrocławiu.

W tym celu należy przedstawić dowody potwierdzające stałe zamieszkiwanie pod wskazanym we wniosku adresem – tytuł prawny do lokalu (akt notarialny, umowa najmu mieszkania), potwierdzenie zameldowania na pobyt czasowy.

Wyborca nieposiadający tytułu prawnego do lokalu ani zameldowania na pobyt czasowy dołącza oświadczenie właściciela lub najemcy mieszkania, w którym zamieszkuje, potwierdzające pobyt w lokalu oraz dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu tego właściciela (najemcy) oraz inne dokumenty potwierdzające związek z lokalem, w którym ma nastąpić wpisanie do rejestru wyborców, np. rachunki dot. przedmiotowego lokalu wystawione na wyborcę ubiegającego się o wpisanie do rejestru, potwierdzenie rozliczenia podatku we Wrocławiu, w którym wyborca wskazał adres zamieszkania we Wrocławiu.

W przypadku gdy dowodem na potwierdzenie stałego zamieszkiwania mają być zeznania świadków, należy ze świadkami zgłosić się w tut. urzędzie, w celu przesłuchania ich do protokołu.

Dopisanie do spisu wyborców

Wnioski o dopisanie do spisu wyborców przyjmuje od poniedziałku do piątku Wydział Spraw Obywatelskich Dział Ewidencji Ludności – Rejestr Wyborców mieszczący się przy ul. G. Zapolskiej 4, pokoje 221, 222 i 223, w godzinach 8.00 do 17.15. 

How EU citizens vote in Wroclaw

Wie stimmen in Wrocław die EU-Bürger ab

Udostępnienie spisu wyborców

W okresie między 30 września 2018 r. a 15 października 2018 r. (termin wydłużony zgodnie z art. 9 § 2 Kodeksu wyborczego) każdy wyborca może sprawdzić w Urzędzie Miejskim Wrocławia, czy został uwzględniony w spisie wyborców.Udostępnienie spisu wyborców następuje na pisemny wniosek wyborcy, zawierający dane osobowe umożliwiające odnalezienie wyborcy w spisie, tj. imię (imiona), nazwisko oraz adres zamieszkania.

Wniosek o udostępnienie spisu wyborców (.pdf)Wniosek o udostępnienie spisu wyborców (.doc)

Wnioski o udostępnienie spisu wyborców można składać od poniedziałku do piątku w Wydziale Spraw Obywatelskich Dział Ewidencji Ludności – Rejestr Wyborców mieszczący się przy ul. G. Zapolskiej 4, pokoje 221, 222 i 223, w godzinach 8.00 17.15 (wydłużone godziny pracy do 19 października 2018 r.) oraz w Centrach Obsługi Mieszkańca:• COM Nr I przy ul. G. Zapolskiej 4 w godzinach 8.00 do 17.15• COM Nr II przy pl. Nowy Targ 1-8 w godzinach 8.00 do 17.15• COM Nr IV przy al. M. Kromera 44 w godzinach 8.00 do 15.00.

Rejestr wyborców

Centrum Informacji Urzędu Miejskiego

tel. 71 777 77 77

Czytaj także: Informacje dla wyborców – obywateli polskich i Unii Europejskiej

źródło: PKW

Czytaj więcej: Biuletyn Informacji Publicznej (BIP Urzędu Miejskiego Wrocławia – Wybory samorządowe 2018.

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl