Zacznijmy od zachodniej części miasta. Tam, pomiędzy ulicami Strzegomską i Robotniczą, wzdłuż nasypu kolejowego, powstanie chodnik i droga rowerowa.
Rozstrzygnęliśmy przetarg na następny fragment zielonej pieszo - rowerowej obwodnicy i przygotowujemy się do podpisania umowy z wykonawcą. Nowa trasa pobiegnie wzdłuż nasypu kolejowego i Cermagu, łącząc drogi rowerowe w ulicach Strzegomskiej i Robotniczej @zdium_wroc pic.twitter.com/vN8rfH1PaL
— Jacek Sutryk (@SutrykJacek) January 13, 2022
Inwestycja to realizacja jednego z zadań zgłoszonych do Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego w 2018 roku. Wstępny projekt zakładał budowę wspólnego traktu pieszo-rowerowego łączącego ulice Strzegomską i Robotniczą, między nasypem kolejowym a Cermagiem. Zakres robót został jednak rozszerzony i zamiast ciągu pieszo-rowerowego powstaną osobno – dwukierunkowa droga rowerowa i chodnik o długości 125 m.
– Projekt przewiduje standardowe nawierzchnie, czyli asfaltową dla rowerów i betonową dla pieszych – wyjaśnia Maria Derwich z biura prasowego Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta (ZDiUM). – W obrębie koron drzew zastosujemy nawierzchnię przepuszczalną. Wzdłuż nowej trasy staną nowe latarnie, ławki i kosze na śmieci. Okoliczna zieleń zostanie uporządkowana, pojawią się też trawniki – dodaje.
Inwestycja to kolejny fragment zielonej, rowerowo-pieszej obwodnicy Wrocławia, która połączy niedawno wybudowane drogi rowerowe na ul. Strzegomskiej i Robotniczej. Koszt prac to ok. pół miliona złotych. W tym tygodniu ZDiUM wybrał już wykonawcę. Została nim spółka Miwro. Według planów pierwsi rowerzyści i piesi będą mogli skorzystać z nowej trasy w czerwcu.
Dalsze odcinki Promenady Krzyckiej
– W tej chwili trwa wytyczanie jej trzech odcinków – informuje Maria Derwich. – Pierwszy to droga rowerowa i chodnik przy ul. Spiskiej, na odcinku od nr 64 do nasypu kolejowego, wraz z budową drogi dojazdowej, na odcinku od wjazdu do szpitala do nr 64. Drugi odcinek połączy ul. Bardzką ze Śliwkową. Ostatnia część zostanie zbudowana od ul. Ziębickiej do ul. Gazowej.
Promenada budowana jest historycznym szlakiem spacerowym, tzw. Hugo Richter Weg, który biegnie wzdłuż torów kolejowych Towarowej Obwodnicy Wrocławia. Powstał on na początku XX w. według pomysłu Hugo Richtera, ówczesnego dyrektora Ogrodów Miejskich Wrocławia.
Promenada Krzycka to miejsce przeznaczone zarówno na spacery z dziećmi lub psem, jak i na przejażdżki rowerowe. Fot. Tomasz Hołod / Redakcja www.wroclaw.pl
Szlak znajdującej się na południu Wrocławia Promenady Krzyckiej ma być przystosowany zarówno dla pieszych, jak i rowerzystów czy rolkarzy. Oprócz aktywnego spędzenia wolnego czasu, można będzie tam wypocząć na jednym ze wzgórz, podziwiając panoramę Wrocławia i gór, jak choćby na Wzgórzu Gajowickim.
Czytaj także: Promenada Krzycka będzie dłuższa
Po ukończeniu cała trasa będzie miała ok. 7,5 km. Zacznie się przy ul. Grabiszyńskiej i dojdzie do ul. Gazowej na Tarnogaju.
Nowe drogi rowerowe we Wrocławiu:
- droga rowerowa i chodnik przy ul. Spiskiej - ok. 210 m ciągu pieszego o nawierzchni z kruszywa o szerokości 2 m oraz ok. 210 m drogi rowerowej o nawierzchni bitumicznej i szerokości 3 m. Przy zbiegu z Promenadą Krzycką pojawią się stojaki rowerowe, ławki i kosze na śmieci;
- droga rowerowa i chodnik w ciągu Promenady Krzyckiej od ul. Bardzkiej do ul. Śliwkowej - ok. 290 m ciągu pieszego o nawierzchni z kruszywa o szerokości 2 m oraz ok. 290 m dwukierunkowej drogi rowerowej o nawierzchni asfaltowej i szerokości 2,5 m;
- droga rowerowa i ciąg pieszo-rowerowy w ciągu Promenady Krzyckiej od ul. Ziębickiej do ul. Gazowej, czyli ok. 100 m dwukierunkowej drogi rowerowej o nawierzchni asfaltowej i szerokości 2,5 m. Do tego ok. 330 m ciągu pieszo-rowerowego o nawierzchni bitumicznej i szerokości 3 m. Przy zbiegu z Promenadą Krzycką pojawią się stojaki rowerowe, ławki i kosze na śmieci.
– W ramach zadania zagospodarujemy również tereny zielone – podkreśla Derwich. – Chodzi o nowe nasadzenia krzewów, drzew, trawników. Pod koronami drzew nawierzchnia będzie przepuszczalna. Wszystkie budowane ciągi piesze i rowerowe będą oświetlone. Inwestycja wszystkich trzech odcinków o łącznej długości ok. kilometra ma zakończyć się w połowie roku. Koszt zadania to ponad 3 mln zł.
Ponad tysiąc nowych stojaków rowerowych
– Na początku tygodnia wybraliśmy wykonawcę na dostawę i montaż m.in. stojaków rowerowych na terenie Wrocławia, wraz z opracowaniem dokumentacji projektowej. Została nim firma VENAG Mirosław Gogolewski, która daje 60 miesięcy gwarancji na swoje prace. Za montaż dostanie ok. 1 mln 200 tys. zł brutto – opowiada przedstawicielka ZDiUM-u.
Wszystkie stojaki będą w kształcie litery U, czyli takie które najlepiej nadają się do przypinania do nich rowerów. Nowe stojaki, mają pojawić się w ciągu siedmiu miesięcy od zawartej umowy.