wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

15°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 19:10

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Czas na Wrocław: #CzasNaBuspas
  4. Aktualności - Czas na Wrocław
  5. Czas na buspas - pakiet działań usprawniających komunikację miejską

Autobusy i tramwaje mają do dyspozycji coraz więcej uprzywilejowanych tras, tanieją przejazdówki. Miasto wydłuża czas kursowania tramwajów. Nie będzie też wakacyjnych cięć rozkładów i pojawiają się nowe linie autobusowe. Wrocław wprowadza systematycznie pakiet usprawnień dla komunikacji miejskiej. W tej chwili codziennie podróżuje nią po mieście ponad 500 tysięcy pasażerów. #czasnawroclaw #czasnabuspas

Reklama

– Jeżeli chcemy lepszej jakości życia, szybszego i sprawniejszego poruszania się po mieście, musimy postawić na transport zbiorowy, na rowery oraz na przestrzeń dla pieszych – mówi Jacek Sutryk. – Każdej doby do naszego miasta wjeżdża ok. 240 tysięcy aut. Nie zmienimy historycznego układu ulic w mieście, ale dla poprawy komfortu powinniśmy zmienić nasze przyzwyczajenia. Bo zdrowy Wrocław to dla mnie priorytet – mówi prezydent Wrocławia.

– Atrakcyjna komunikacja miejska, która zachęci mieszkańców do podróży, musi być wieloprzymiotnikowa: czysta, punktualna, szybka i bezpieczna. Musimy jednak pamiętać, że jest to obszar wysokonakładowy, dlatego wymaga czasu, a najpierw dokładnej diagnostyki i podjęcia odpowiednich działań. We Wrocławiu właśnie to robimy. Dzisiaj chcielibyśmy podzielić się z Państwem tymi działami, które już podjęliśmy i które mamy w planach – dodaje. 

Nowe buspasy

– Ważnym elementem usprawniającym kursowanie komunikacji miejskiej są na pewno buspasy. We Wrocławiu konsekwentnie je wydzielamy już od kilku lat. To wszystko po to, aby Wrocław był coraz mocniej zrównoważony mobilnie. Wiemy, że wrocławianie już zmieniają swoje nawyki transportowe i choć ciągle dominuje jeszcze transport samochodowy, to te proporcje chcemy zmieniać – dodaje prezydent Wrocławia. 

Podkreśla również, że jest to proces wieloletni i tylko konsekwencja pozwoli sprawić, że komunikacja miejska we Wrocławiu będzie istotną alternatywą dla poruszania się własnym autem. 

Czytaj więcej: Profesor dr inż. Wojciech Suchorzewski z Instytutu Dróg i Mostów Politechniki Warszawskiej [OPINIA]

Na ul. Grabiszyńskiej autobusy mają do dyspozycji kilometrowy odcinek. Na odcinku od pl. Srebrnego do FAT-u szybciej przewożonych jest ponad 43 tys. pasażerów dziennie! W tamtym miejscu kursują tramwaje linii 4, 5, 11, 14, 24 oraz linie autobusowe 124, 126, 134, 507, 557. Pojazd komunikacji miejskiej przejeżdża tą trasą co niespełna 2 minuty!

Zobaczcie, jak to działa w praktyce!

Na ul. Krakowskiej wydzielonych zostało 400 metrów pasa, a nowy odcinek połączył funkcjonujące w tamtym miejscu wcześniej wydzielone pasy. Na nowym buspasie pojazd komunikacji miejskiej pojawia się co 5 minut, a dziennie autobusy przewożą około 21 tysięcy pasażerów, którzy dzięki wydzieleniu buspasa szybciej docierają do celu. Jesienią dodatkowo zwiększona zostanie częstotliwość kursowania linii 114 w godzinach szczytu tak, by jeszcze więcej pasażerów mogło przemieszczać się komunikacją miejską.

Podczas wakacji buspas wytyczono także na Podwalu (na odcinku od ul. Kołłątaja do ul. Świdnickiej). Kursujące tam linie autobusowe A, D, 106, 148, 149 przewożą dziennie liniami około 15 tys. pasażerów. Tamtym odcinkiem przejeżdża w szczycie 25 autobusów na godzinę.

We Wrocławiu funkcjonuje 30 km wydzielonych pasów dla autobusów. Jak pokazują wyliczenia, w tych miejscach poprawiły się czasy przejazdów komunikacji zbiorowej, z której korzystają tysiące osób. Wrocławskie autobusy i tramwaje przewożą dziennie ponad 500 tys. pasażerów (łącznie 207 milionów osób rocznie). Pojazdy MPK pokonują dziennie prawie 100 tys. kilometrów i wykonują 36 milionów kilometrów rocznie.

– Potrzeba stworzenia alternatywy wobec samochodu regularnie pojawia się w debacie publicznej. Dobrze, że miasto wykonuje krok w tym kierunku – komentuję decyzję miasta Jakub Nowotarski, społecznik, Prezes Stowarzyszenia „Akcja Miasto”. – Buspasy to znakomita zachęta dla mieszkańców do przesiadki do MPK. Autobusy jadą szybciej, więc transport zbiorowy staje się jeszcze bardziej konkurencyjny. Dzięki czemu, mamy nadzieję, że kolejni mieszkańcy aglomeracji wrocławskiej zrezygnują z auta. Zyskamy na tym wszyscy. Jako „Akcja Miasto” cieszymy się z zapowiedzi częstotliwości kursowania linii 114. Liczę, że miasto będzie kontynuować politykę przyspieszania transportu zbiorowego. Potrzebujemy dalszych działań, za najważniejsze rozwiązanie uważam buspas z Psiego Pola.

Zobacz serwis poświęcony buspasom i zrównoważonej mobilności

Tanieją bilety jednorazowe i okresowe

2 września 2019 roku w życie weszła uchwała Rady Miejskiej, która likwiduje bilety na linie pospieszne. Dzięki tej decyzji radnych staniały też bilety okresowe i imienne. Bez zmian w ofercie pozostały bilety czasowe. 

Czytaj więcej: Od września zmiany w opłatach za bilety - tańsze przejazdówki

Nowoczesny system parkowania

Aby ułatwić kierowcom korzystanie z komunikacji na terenie Wrocławia, w pobliżu przystanków i węzłów przesiadkowych, powstaje sieć parkingów typu Park&Ride, czyli Parkuj&Jedź. Dzięki nim można zostawić bezpiecznie samochód na najbliższym parkingu i dalej podróżować komunikacją miejską. We Wrocławiu utworzono dotąd łącznie 24 takie parkingi. W sumie do dyspozycji kierowców jest około 1450 miejsc postojowych. 

Największy parking posiada 162 miejsca i znajduje się na ul. Opolskiej/Głubczyckiej. Parkingi powstały również w punktach, w których wydzielono buspasy. W okolicach ul. Grabiszyńskiej do dyspozycji kierowców są parkingi przy stacji kolejowej Wrocław Grabiszyn (ul. Klecińska i ul. Petuniowa) oraz parking przy pętli tramwajowej na Oporowie (ul. Grabiszyńska). Natomiast w okolicach ul. Krakowskiej utworzono parkingi przy przystanku komunikacji miejskiej Karwińska (ul. Opolska) oraz przy przystanku komunikacji miejskiej Głubczycka (również ul. Opolska).

System Park&Ride obsługuje już teraz 8 gmin ościennych, w 2020 roku zacznie obsługiwać kolejne trzy gminy.  

Czytaj więcej: Wszystko o parkingach typu Park&Ride 

Wydłużenie czasu kursowania tramwajów 

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców od 28 września zostanie wydłużone kursowanie pięciu głównych linii tramwajowych. Tramwaje linii nr 7, 9, 10, 11 i 31 będą kursowały z częstotliwością co 30 minut w godz. od 23.00 do 0.30. W pierwszym etapie przede wszystkim w nocy z piątku na soboty oraz z soboty na niedziele. Jeżeli zmiany okażą się korzystne, wydłużone czasy kursowanie tramwajów zostanie przeniesione na cały tydzień. 

Nie będzie wakacyjnych rozkładów jazdy

Tegoroczne wakacje były ostatnimi, podczas których funkcjonował (w okrojonej wersji) wakacyjny rozkład jazdy. Od 2020 roku wrocławska komunikacja funkcjonować będzie z niezmienianą okresowo częstotliwością. 

Nowe linie autobusowe

To nie koniec ułatwień dla mieszkańców. Wydział Transportu UMW w porozumieniu z radami osiedli przygotował również nowe trasy i linie autobusowe.

Na wniosek Rady Osiedla Jagodno oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Osiedla Gaj, od 1 września 2019 roku wprowadzono zmiany stałej trasy przejazdu linii autobusowej 145. Autobusy ww. linii kursują w wydłużonej relacji z Sępolna przez Osiedle Gaj i Jagodno do pętli na rondzie w Iwinach. Od Dworca Głównego autobusy w obu kierunkach kursują przez ulicę Borowską, Świeradowską, Bardzką i Buforową. Bilety okresowe zakupione na linię 145 przed 31 sierpnia 2019 roku ważne są do końca ich ważności i honorowane dodatkowo w autobusach linii 133 na trasie Buforowa/Konduktorska - Śliczna - Buforowa/Konduktorska.

Podobnie na wniosek Rady Osiedla Strachocin-Swojczyce-Wojnów, od 2 września 2019 roku wprowadzono zmianę trasy autobusów linii 715. Autobusy ww. linii zostały skierowane w obu kierunkach od Mostu Zwierzynieckiego przez ulicę Wróblewskiego, Tramwajową, Dembowskiego i Monte Cassino do Mostu Swojczyckiego i kursują z pominięciem przystanków: „Mickiewicza”, „Park Szczytnicki”, „8 Maja”, „Godebskiego (AWF Wrocław)” oraz „Sępolno”. Bilety okresowe zakupione na linię 715 przed 31 sierpnia 2019 roku ważne są do końca ich ważności i honorowane w autobusach linii 115 na trasie pl. Grunwaldzki – Swojczyce – Reja.

Z dniem 2 września 2019 roku (poniedziałek) uruchomiono nowe strefowe linie autobusowe nr 948 i 958, które będą zapewniały połączenie Wrocławia z podwrocławskimi miejscowościami na terenie Gminy Miękinia oraz linię strefową 940, która obsługuje wyłącznie miejscowości na terenie Gminy Miękinia.

Dodatkowo we wrześniu uruchomiona zostanie linia autobusowa nr 143 na trasie Kminkowa – Oporów, a linia 144 zostanie przedłużona do Polanowic.

Czytaj więcej: Ruszyła kampania #czasnawroclaw #czasnabuspas

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl