Pakiet usprawnień dla pasażerów na przystankach

Ujednolicone informacje, schematy tras na poszczególnych węzłach, pojazdy niskopodłogowe oznaczone na tablicach DIP. Urząd Miejski Wrocławia przygotował pakiet usprawnień informacji pasażerskiej na przystankach. Swój pakiet dołożyło także MPK. Pierwsze zmiany wrocławianie zauważą już z początkiem nowego roku szkolnego. 

  • Pierwsze zmiany wrocławianie zauważą już z początkiem nowego roku szkolnego.


Informacje dla pasażerów na przystankach wymagały uaktualnienia i uporządkowania w zakresie komunikowania treści i formy przekazu.

– W szczególności zależało nam na tym, aby informacje zamieszczane na przystankach były przejrzyste, czytelne i przede wszystkim ułatwiały korzystanie z komunikacji miejskiej – wyjaśnia Paulina Tyniec-Piszcz z Departamentu Infrastruktury i Transportu. –  Przeanalizowaliśmy sposób prezentacji danych i zaproponowaliśmy zmiany, które planujemy wdrożyć jeszcze w tym roku. Pracujemy również nad rozwiązaniami na kolejne lata, związanymi m.in. z dostępnością informacji dla osób niepełnosprawnych.

Jeden numer infolinii

Do tej pory na przystankach zamieszczonych było na małej powierzchni sporo informacji, jak choćby rozkłady jazdy dla każdej z linii zatrzymujących się na danym przystanku, informacje pasażerskie o zmianach w organizacji komunikacji zbiorowej, dane teleadresowe podmiotów odpowiedzialnych za komunikację miejską, przystanki, realizację kursów, a także informacje o cenach biletów. Informacje te będą uspójnione  i uzupełnione.

Na przystankach pojawi się schemat linii autobusowych oraz tramwajowych, a na kluczowych węzłach przesiadkowych także schemat każdego z tych węzłów – np. pl. Jana Pawła II, Dworzec Główny, Rondo Reagana – co ułatwi mieszkańcom i turystom właściwą orientację, z jakiego przystanku i w jakim kierunku odjeżdżają linie autobusowe i tramwajowe.

 

– Wprowadzimy także jednolite oznakowanie przystanków – dodaje Radosław Michalski, dyrektor Biura Promocji Miasta i Turystyki. – Umieścimy pasek informacyjny w języku polskim oraz angielskim, na którym zapiszemy takie informacje, jak: strona WWW, telefon kontaktowy oraz kod QR odsyłający do serwisu internetowego.

Dużym ułatwieniem dla mieszkańców będzie również wprowadzenie jednego numeru infolinii, jako informacji dla pasażerów komunikacji miejskiej. To oznacza, że pasażerowie, dzwoniąc pod jeden numer, będą mogli zgłosić swoje uwagi lub problemy związane z całą komunikacją miejską. Trwają prace nad jego uruchomieniem. 

Usprawnienia dla osób o ograniczonej mobilności

Zmianie ulegnie również sposób prezentacji informacji o kursach realizowanych pojazdami niskopodłogowymi. Obecnie wszystkie autobusy MPK dysponują niską podłogą, a tramwaje są sukcesywnie wymieniane na niskopodłogowe. Zdajemy sobie jednak sprawę, że najbardziej oczekiwana jest właśnie zmiana, polegająca na prezentacji takich danych na tablicach Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Takie rozwiązanie jest aktualnie przygotowywane w ramach projektu rozbudowy systemu ITS, a na tablicach DIP oznaczenie graficzne tzw. kursów niskopodłogowych pojawi się w kolejnym kroku, czyli najpóźniej w II połowie 2020 r. Dzięki oznaczeniu kursów na tablicach  elektronicznych wszystkie osoby zainteresowane skorzystaniem z tramwaju niskopodłogowego, będą miały dodatkową informację o takim kursie.

– Dodatkowe oznaczenie kursów realizowanych pojazdami niskopodłogowym na rozkładach papierowych, a z czasem na tablicach DIP w ramach projektu rozbudowy systemu ITS, to nie wszystkie usprawnienia, które zaplanowaliśmy dla osób o ograniczonej mobilności – mówi Paulina Tyniec-Piszcz. – Pilotażowo na pl. Jana Pawła II wdrożymy rozwiązanie polegające na wyznaczeniu na kluczowych przystankach stref oczekiwania dla osób niepełnosprawnych oraz osób z wózkami dziecięcymi.

 

Środowisko osób niepełnosprawnych sygnalizowało potrzebę wprowadzenia takiego rozwiązania w formie oznakowania kolorystycznego nawierzchni na przystanku. Docelowo takie specjalne strefy, tj. oznaczenia miejsc oczekiwania na tramwaj lub autobus, mogłyby zostać wykonane na peronach przystankowych w najpopularniejszych miejscach przesiadek pasażerów, przede wszystkim po to, aby ułatwić wsiadanie do pojazdów osobom wymagającym wsparcia, ale również umożliwić kierowcom i motorniczym szybką i odpowiednią reakcję.

Pakiet usprawnień informacji pasażerskiej na przystankach to jedno z zadań kwartalnych prezydenta Wrocławia. 

MPK dodaje oznaczenia i testuje zmiany w obsłudze przystanku przy Świdnickiej

Miejski przewoźnik, na wniosek środowisk osób niepełnosprawnych (poruszających się na wózkach i niewidomych), wprowadza zmiany w obsłudze pasażerów na podwójnych przystankach „Zamkowa” i „Świdnicka”. Stanowiska do zatrzymania na każdym z nich są rozdzielone przejściami dla pieszych. To nieraz powodowało, że na właściwy dla siebie tramwaj trzeba było szybko przejść na inne stanowisko. Dlatego od 1 lipca tramwaje będą zatrzymywać się ponownie za przejściem dla pieszych (Stanowisko I), nawet wtedy, gdy zatrzymał się uprzednio przed przejściem dla pieszych (Stanowisko II).

Każdy pasażer stojący na Stanowisku I (oznaczonym na grafice) ma pewność, że tramwaj się tam zatrzyma, niezależnie od tego, czy podjeżdża na przystanek jako pierwszy czy drugi. Analogicznie jest obsługiwany przystanek „Zamkowa”. 

Drugim z usprawnień, które wprowadza przewoźnik, będzie bardziej czytelne oznakowanie autobusów. Od lipca sukcesywnie będą wprowadzane na wszystkich pojazdach dodatkowe oznakowania na lewym boku, przy kabinie kierowcy. Pojawi się tam informacja o numerze linii.



Zgłoś uwagę