Nowoczesne autobusy będą wozić pasażerów aglomeracji wrocławskiej

Naszpikowane nowinkami technicznymi autobusy Mercedes Conecto ruszają w weekend na trasy po aglomeracji wrocławskiej. Mieliśmy okazję je obejrzeć, a nawet sprawdzić, jak hamują przed nieoczekiwanymi przeszkodami na drodze. Poza mercedesami obsługiwać pasażerów będą także Isuzu Novocity Life.

  • 18 nowych autobusów 21 sierpnia wyjedzie na linie aglomeracyjne

    18 nowych autobusów 21 sierpnia wyjedzie na linie aglomeracyjne, fot. Tomasz Hołod


Przypomnijmy, 21 sierpnia br. na trasy aglomeracji wrocławskiej wyjedzie 10 nowych linii autobusowych, z których skorzystają wrocławienia i mieszkańcy podwrocławskich miejscowości - Czernicy, Kobierzyc, Kątów Wrocławskich, Siechnic i Żórawiny. Nowe linie aglomeracyjne to efekt umowy podpisanej przez gminę Wrocław oraz włodarzy gmin ościennych. 

Czytaj więcej: 21 sierpnia ruszają nowe linie autobusowe 

Wrocław pierwszy w Polsce

Na Stadionie Olimpijskim przyjrzeliśmy się z bliska autobusom marki Mercedes, które już niedługo ruszą na trasy. – To są nowoczesne autobusy Mercedes Conecto wyposażone w przydatne systemy bezpieczeństwa. Przede wszystkim „asystenta martwego pola”. Ten system już się staje standardem w przetargach organizowanych przez Wrocław. Teraz jeszcze mamy dodatkowo „asystenta hamowania”. Jesteśmy pierwszym miastem w Polsce, którego autobusy są wyposażone w takie urządzenia – podkreśla Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego.

Test asystenta hamowania. fot. T. Hołod

Oba systemy mieliśmy okazję obejrzeć w działaniu. Podczas testowych przejazdów, które odbyły się na zamkniętej drodze w sąsiedztwie Stadionu Olimpijskiego. – Pierwszy z nich (Sideguard Assist) działa z pomocą czujnika umiejscowionego z boku autobusu. Jeśli w tej strefie znajdzie się drugi pojazd, którego kierowca mógł nie zauważyć w lusterku, system przekaże taką informację na kokpicie, a także poprzez wibracje w fotelu – wyjaśnia Zenon Olszanka z firmy Evobus Polska.

Drugi z systemów to asystent hamowania dla autobusów miejskich. Ostrzega on przed kolizją z poruszającym się pieszym lub nieruchomym obiektem, który niespodziewanie pojawił się na drodze. W przypadku poważnego zagrożenia autobus sam zaczyna hamować. 

Autobusy zółto-czerwone

Nowe autobusy, które ruszą na trasy aglomeracji, wyposażone są ponadto we wszystkie dodatki, które znają pasażerowie komunikacji we Wrocławiu, czyli choćby systemy informacji pasażerskiej. Pojazdy będą również w takich samych barwach, jak te na ulicach Wrocławia (żółto-czerwone). 

Jakub Mazur, wiceprezydent Wrocławia, fot. T. Hołod

– To duże wydarzenie dla aglomeracji, które pokazuje że jesteśmy w stanie jako szersze spektrum samorządowców współpracować. Jeśli patrzymy we wspólnym kierunku, jeśli mamy wspólny cel, to możemy tworzyć duże projekty z sukcesem, szczególnie jest to ważne w tak trudnym okresie, jak pandemia – mówi Jakub Mazur, wiceprezydent Wrocławia.  

Przewoźnikiem, który obsługuje nowe linie jest firma DLA. Na nowych liniach honorowane będą również bilety Urbancard.



Zgłoś uwagę