Przypomnijmy, 21 sierpnia br. na trasy aglomeracji wrocławskiej wyjedzie 10 nowych linii autobusowych, z których skorzystają wrocławienia i mieszkańcy podwrocławskich miejscowości - Czernicy, Kobierzyc, Kątów Wrocławskich, Siechnic i Żórawiny. Nowe linie aglomeracyjne to efekt umowy podpisanej przez gminę Wrocław oraz włodarzy gmin ościennych.
Czytaj więcej: 21 sierpnia ruszają nowe linie autobusowe
Wrocław pierwszy w Polsce
Na Stadionie Olimpijskim przyjrzeliśmy się z bliska autobusom marki Mercedes, które już niedługo ruszą na trasy. – To są nowoczesne autobusy Mercedes Conecto wyposażone w przydatne systemy bezpieczeństwa. Przede wszystkim „asystenta martwego pola”. Ten system już się staje standardem w przetargach organizowanych przez Wrocław. Teraz jeszcze mamy dodatkowo „asystenta hamowania”. Jesteśmy pierwszym miastem w Polsce, którego autobusy są wyposażone w takie urządzenia – podkreśla Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego.
Test asystenta hamowania. fot. T. Hołod
Oba systemy mieliśmy okazję obejrzeć w działaniu. Podczas testowych przejazdów, które odbyły się na zamkniętej drodze w sąsiedztwie Stadionu Olimpijskiego. – Pierwszy z nich (Sideguard Assist) działa z pomocą czujnika umiejscowionego z boku autobusu. Jeśli w tej strefie znajdzie się drugi pojazd, którego kierowca mógł nie zauważyć w lusterku, system przekaże taką informację na kokpicie, a także poprzez wibracje w fotelu – wyjaśnia Zenon Olszanka z firmy Evobus Polska.
Drugi z systemów to asystent hamowania dla autobusów miejskich. Ostrzega on przed kolizją z poruszającym się pieszym lub nieruchomym obiektem, który niespodziewanie pojawił się na drodze. W przypadku poważnego zagrożenia autobus sam zaczyna hamować.
Autobusy zółto-czerwone
Nowe autobusy, które ruszą na trasy aglomeracji, wyposażone są ponadto we wszystkie dodatki, które znają pasażerowie komunikacji we Wrocławiu, czyli choćby systemy informacji pasażerskiej. Pojazdy będą również w takich samych barwach, jak te na ulicach Wrocławia (żółto-czerwone).
Jakub Mazur, wiceprezydent Wrocławia, fot. T. Hołod
– To duże wydarzenie dla aglomeracji, które pokazuje że jesteśmy w stanie jako szersze spektrum samorządowców współpracować. Jeśli patrzymy we wspólnym kierunku, jeśli mamy wspólny cel, to możemy tworzyć duże projekty z sukcesem, szczególnie jest to ważne w tak trudnym okresie, jak pandemia – mówi Jakub Mazur, wiceprezydent Wrocławia.
Przewoźnikiem, który obsługuje nowe linie jest firma DLA. Na nowych liniach honorowane będą również bilety Urbancard.