Nowe autobusy już wożą wrocławian

Nowe Mercedesy Citaro 2 wyjechały już na trasy komunikacji miejskiej. Pasażerowie chwalą nową flotę MPK Wrocław za dobre wyposażenie i cichą jazdę. MPK zamówiło łącznie 60 nowych pojazdów. 

  • Nowe mercedesy pojawiły się m.in. na linii 119. fot. Tomasz Kwietniewski


Na trasy obsługiwane przez MPK Wrocław wyjechały nowe, niskopodłogowe, klimatyzowane, spełniających najbardziej restrykcyjne normy emisji spalin Euro 6 i pachnące nowością autobusów. MPK wydzierżawiło łącznie 60 pojazdów, 40 przegubowych i 20 w wersji solo, czyli tych krótszych. Dostarczyło je konsorcjum EvoBus z Mercedes-Benz Leasing Polska. Pasażerowie po pierwszych kursach bardzo pochlebnie oceniają nowe pojazdy.

 – Bardzo cicho wewnątrz. Plus za GPS na żywo na ekranach, że widać gdzie jest pojazd – czytamy na Facebooku MPK Wrocław. – Super są i naprawdę po jednym kursie się zakochałam w nich – piszę Magdalena.

Mercedesy wyjechały m.in. na linie: 115, 119, N, 128, 122, czy 144. Jak podkreśla MPK Wrocław nie są one przypisane na stałe do żadnej linii. – Obsługiwać będą najbardziej popularne trasy w zależności od potrzeb przewozowych – mówi Jolanta Szczepańska, prezes MPK Wrocław. 

Wrocław zna już mercedesy

Wrocławianie mieli już okazję poznać możliwości autobusów mercedes typu citaro. Po ulicach miasta od 2007 roku jeżdżą bowiem modele ze starszej generacji. Najnowsze citaro to w tej chwili najbardziej ekologiczne pojazdy z napędem spalinowym na świecie.

Spełniają wygórowane normy emisji spalin Euro 6. Wyposażone są w moduł rekuperacyjny, aby magazynować energię elektryczną, dzięki temu spalanie jest jeszcze mniejsze. Pojazdy są bezpieczne, wyposażone w system antypożarowy i we wszystkie nowinki techniczne, łącznie z gniazdami USB. Jak oceniają je kierowcy i czym różnią się od starszych wersji?

– Z perspektywy kierowcy różni się choćby wygodniejszym fotelem, ma dwa podłokietniki co pozwala wygodniej prowadzić autobus wiele godzin. Jest komputer pokładowy sterowany z kierownicy. Bardziej czytelne parametry na kokpicie. Pojazd napędza 380-konny silnik. Posiada też czterostopniową skrzynię biegów – dzieli się pierwszymi wrażeniami Dariusz Tylski, kierowca MPK.

Nowe pojazdy zostały wydzierżawione na 10 lat. Oprócz dostawy autobusów konsorcjum, które wygrało przetarg będą je również serwisować. Na całym świecie jeździ już ponad 50 tysięcy sztuk mercedesów citaro. To jednak nie wszystkie inwestycję Wrocławia w nową flotę. Miejski przewoźnik jest w trakcie przetargu na kolejne 50 nowych autobusów. I tym razem nie będzie to dzierżawa, ale zakup. Otwarcie ofert w tym przetargu ma nastąpić jeszcze w tym miesiącu.

MPK inwestuje też w tramwaje 

MPK aktualnie realizuje również program wymiany 56 tramwajów. Spółka jest w trakcie dostaw tramwajów moderus beta i zastępowania nimi najstarszych, ponad trzydziestoletnich konstali. Harmonogram dostaw wygląda tak, że w 2017 roku dotarło do Wrocławia 16 nowych składów, w 2018 będzie ich 30, a w 2019 kolejne 10 sztuk.

Czytaj więcej: Moderusy z nowej serii już we Wrocławiu 

Miejski przewoźnik szuka również finansowania i przygotowuje się do przetargu na następne nowe tramwaje. Chce podpisać kontrakt na zakup 39 tramwajów z opcją rozszerzenia zamówienia do 87.

Zgłoś uwagę