Najstarsze tramwaje znikają z torowisk

Dwadzieścia pięć najstarszych wagonów tramwajów typu Konstal 105 Na idzie pod młotek. MPK zastępuje je nowymi składami Moderus Beta. 


Tramwaje Konstal 105 Na zna chyba każdy. To najbardziej popularne tramwaje w Polsce.
- Pojawiały się we wszystkich miastach, gdzie istniał ruch tramwajowy. Z ciekawostek, były to pierwsze tramwaje we Wrocławiu, w których nie było już korby. Motorniczowie prowadzili je nogami za pomocą pedałów. Mówiło się na nie „akwaria”, bo porównując z jeżdżącymi wtedy „N-kami” były dużo bardziej przeszklone – opowiada Tomasz Sielicki, motorniczy i badacz historii komunikacji miejskiej.

Produkowane były w latach 1975-1991 przez chorzowski Konstal. We Wrocławiu jeździły w składach dwuwagonowych. Dawniej kursowały również składy trójwagonowe oraz pojedynczo. Część wagonów została zmodernizowana jako Protram 105NWr. Te najstarsze Konstale mają nawet po 40 lat i przejechały miliony kilometrów. Obecnie są wycofywane z eksploatacji i zastępowane nowymi składami, które systematycznie trafiają do Wrocławia.

MPK wystawiło 25 wagonów tego typu na sprzedaż. Kilka z nich aż 40 lat służyło mieszkańcom miasta. Minimalna cena za jeden wagon to 12 500 zł. Oferenci mają czas na składanie dokumentów do 21 listopada.

Szczegóły sprzedaży MPK Wrocław 

Najstarsze tramwaje MPK zastępują nowe składy Moderus Beta. W tym roku z 16 sztuk do Wrocławia trafiło już 12 a łącznie do 2019 roku na trasach będzie ich 56. Wszystkie są klimatyzowane i częściowo niskopodłogowe. Zakupy będą współfinansowane przez Unię Europejską. 

Zgłoś uwagę