Most Zwierzyniecki to jedna ze starszych przepraw z ruchem kołowym i tramwajowym we Wrocławiu.
Most Zwierzyniecki oczyszczą i zabezpieczą
Jak informuje Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta zaplanowano oczyszczenie, konserwację oraz zabezpieczenie antykorozyjne elementów stalowych i kamiennych.
W miejscu asfaltowej nawierzchni pojawią się granitowe płyty. Modernizację przejdą również sieci podziemne.
– Cztery cokoły wykonane z czerwonego piaskowca zostaną kompleksowo odrestaurowane i wzmocnione. Brakujące stalowe i kamienne elementy będą odtworzone, sieci uzbrojenia podziemnego biegnące w chodnikach (ciepłownicza, energetyczna i wodociągowa) również zostaną przebudowane – dodaje Ewa Mazur ze ZDiUM.
Chodnik zamknięty dla pieszych i rowerzystów
Prace spowodują zwężenia na jezdni prowadzącej ruch w kierunku do ul. Skłodowskiej-Curie. Przez cały czas trwania robót most będzie jednak w pełni przejezdny dla samochodów i tramwajów.
– Wszystkie prace odbędą się bez wyłączenia obiektu z ruchu, bo część drogowo-tramwajowa nie jest przewidziana do remontu w tym etapie. Z kolei piesi i rowerzyści podczas robót będą korzystać z chodnika po jednej stronie mostu – mówiła Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu. Ruch pieszy i rowerowy będzie się odbywał chodnikiem po stronie zoo.
Most Zwierzyniecki, fot. Tomasz Hołod/www.wroclaw.pl
Dodatkowo, w trakcie prac wykonane zostaną badania, aby ustalić oryginalne barwy mostu Zwierzynieckiego z 1897 roku. Na jaki kolor ostatecznie będzie pomalowana przeprawa, zadecyduje miejski konserwator zabytków. Wstępnie w dokumentacji zaznaczono, że będzie to kolor żółty.
Renowację mostu przeprowadzi konsorcjum firm Probudowa sp. z o.o. oraz ROTOMAT sp. z o.o, a ich koszt to ponad 9,3 mln. zł. Prace powinny zakończyć się latem 2022 roku.
Historia mostu Zwierzynieckiego
Historia mostu Zwierzynieckiego sięga 1655 r., gdy w tym miejscu wybudowano pierwszą przeprawę rzeczną o drewnianej konstrukcji. Dzisiejszy wygląd mostu pochodzi z 1897 r., kiedy to władze ówczesnego Wrocławia uznały, że drewnianą przeprawę należy zastąpić nowoczesnym obiektem. Projekt nowego mostu został opracowany przez czołowych architektów miejskich Karla Klimma oraz Richarda Plüddemanna. Używany jest nieprzerwalnie od chwili wybudowania, tj. przez 122 lata.
Most Zwierzyniecki, fot. Tomasz Hołod/www.wroclaw.pl
Ostatni kompleksowy remont mostu został przeprowadzony w 1989 r. Most łączy centrum miasta z osiedlami Dąbie, Biskupin, Sępolno i Bartoszowice umożliwiając przejazd nad Starą Odrą. To bezpośrednia droga dojazdowa do zoo, a także do kompleksu Hali Stulecia.