Nie wszystko, co w nutach jest najważniejsze
Łacińska nazwa festiwalu Non Sola Scripta (jest zarazem mottem) oznacza „nie tylko to, co zostało napisane”. – Kryje się za tym tajemnica zapisana we wszystkich koncertach imprezy, czyli element improwizacji – wyjaśnia Andrzej Chorosiński, znakomity organista i dyrektor artystyczny Wrocławskiego Lata Organowego. – Ważne jest bowiem nie tylko to, co kompozytor zapisał w nutach, ale i to, co organista może zaimprowizować – dodaje profesor.
Gwiazdy festiwalu
Podczas tegorocznej edycji nie zabraknie improwizacji zarówno organowych, jak i wokalnych (tenor ks. Zdzisław Madej), czy fortepianowych (słynny jazzman Adam Makowicz). Będą recitale wyłącznie organowe (26 lipca i 2 sierpnia), a podczas pozostałych koncertów (wszystkie w Kolegiacie św. Krzyża na Ostrowie Tumskim) oprócz organów będą inne instrumenty i głos.
Wśród gwiazd organiści Andrzej Chorosiński (na inauguracji 28 czerwca), Piotr Rojek (12 lipca), Jean-Christophe Geiser (26 lipca), Andreas Liebig (2 sierpnia) i jazzowy pianista Adam Makowicz (w finałowym koncercie 23 sierpnia).
Wrocław, miasto organów na skalę europejską
Dlaczego właśnie Wrocław jest idealnym miejscem, by rozbrzmiewała w nim muzyka organowa? Z prostego powodu. To właśnie tutaj Fryderyka Chopin zatrzymał się niegdyś specjalnie po to, by posłuchać organisty Katedry Wrocławskiej (prawdopodobnie kompozytor sam zagrał też na organach).
Ciekawostką jest też fakt, że inaugurację Hali Stulecia opóźniono o rok, ponieważ we wnętrzu montowano wówczas monumentalne organy (ich fragmenty zasiliły po wojnie instrument w katedrze). Piękne egzemplarze innych instrumentów w całym mieście zostały w minionych latach, niestety, przetrzebione. Niektóre udało się uratować, inne czekają na lepsze czasy i fundusze (m.in. organy w Kościele Uniwersyteckim).
Program festiwalu
- 28 czerwca, godz. 19.00. Andrzej Chorosiński (organy), Wratislavia Trumpet Consort (kwartet trębaczy). W programie utwory m.in. B. Brittena (XX wiek), Samuela Scheidta (XVI wiek) i Galiny Gorelowej (XXI wiek).
- 5 lipca, godz. 19.00. Zdzisław Madej (tenor), Henryk Botor (organy), Michał Chorosiński (teksty-recytacja). W programie utwory m.in. J.S. Bacha.
- 12 lipca, godz. 19.00. Piotr Rojek (organy), Ryszard Żołędziewski (saksofon). W programie utwory m.in. M. Ravela, J. Masseneta (XIX wiek).
- 19 lipca, godz. 19.00. Bernhard Gfrerer (organy), Domkantorei Schleswig (chór). W programie utwory m.in. A. Pärta (XX/XXI wiek), J.S. Bacha.
- 26 lipca, godz. 19.00. Jean-Christophe Geiser (organy). W programie utwory m.in. J.S. Bacha, L. Vierne’a (XIX wiek).
- 2 sierpnia, godz. 19.00. Andreas Liebig (organy). W programie utwory m.in. J.S. Bacha, C. Francka (XIX wiek).
- 9 sierpnia, godz. 19.00. Franz Loerch (organy), Romuald Erenc (gitara klasyczna). W programie utwory m.in. J.S. Bacha.
- 16 sierpnia, godz. 19.00. Roman Perucki (organy), Maria Perucka (skrzypce). W programie utwory m.in. F. Nowowiejski (przełom XIX i XX wieku), J. Rheinsberger (XIX wiek).
- 23 sierpnia, godz. 19.00. Adam Makowicz (fortepian), Marek Stefański (organy). W programie utwory m.in. J.S. Bacha.
Bilety na wszystkie koncerty są w cenie 15 zł ulgowe i 20 zł normalne (na koncert finałowy 30 zł). Można je kupić przed koncertami. Występy w każdą niedzielę o 19.00 w Kościele św. Krzyża na Ostrowie Tumskim.