1. Wprowadzenie wymogu posiadania przez samorządy dokumentów strategicznych dotyczących kultury.
W opinii Rady należy rozważyć wprowadzenie wymogu posiadania przez jednostki samorządu terytorialnego dokumentów strategicznych, wzorem innych obszarów, takich jak np. problemy społeczne (obowiązek opracowanie i realizacja strategii w tym zakresie narzuca samorządom Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r.).
Tworzenie takich dokumentów powinno zachęcić do głębszej refleksji na temat kultury na poziomie samorządów.
2. Częściowe ujednolicenie obowiązków organizatora określonych w art. 12 ustawy w stosunku do różnych rodzajów instytucji kultury poprzez wprowadzenie obowiązku zapewnienia środków na doskonalenie zawodowe pracowników wszystkich rodzajów instytucji kultury - analogicznie jak w art. 9 ust. 2 pkt c) Ustawy o bibliotekach.
3. Doprecyzowanie zakresu umowy określającej warunki organizacyjno-finansowe działalności instytucji kultury oraz program jej działania, o której mowa w art. 15 ust. 5. poprzez określenie w szczególności minimalnej wysokość dotacji podmiotowej instytucji oraz sposobu jej waloryzacji.
Ponadto rozważenie wprowadzenie przepisu delegującego na ministra właściwego do spraw kultury i dziedzictwa narodowego obowiązku określenia w drodze rozporządzenia wzoru takiej umowy.
4. Ograniczenie nadużyć organizatorów w związku z odwoływaniem dyrektorów instytucji kultury poprzez wprowadzenie karencji w wejściu w życie aktu odwołania w przypadku złożenia skargi do sądu administracyjnego.
5. Uproszczenie procesu odwołania dyrektora, w przypadku gdy następuje ono z jego inicjatywy poprzez uchylenie w takim przypadku obowiązku zasięgania zasięgania opinii związków zawodowych oraz stowarzyszeń zawodowych i twórczych.
6. Doprecyzowanie sposobu zasięgania oraz zakresu opinii związków zawodowych oraz stowarzyszeń zawodowych i twórczych przy powoływaniu i odwoływaniu dyrektorów instytucji kultury.
7. Wprowadzenie obowiązku kontynuacji realizacji programu instytucji przez osobę pełniącą obowiązki dyrektora. Z obecnie obowiązujących przepisów wynika, że w sytuacji odwołania dyrektora lub wygaśnięcia powołania wygasa również umowa, o której mowa w art. 15 ust. 5 ustawy. Modyfikacja przepisów zobowiąże p. o. dyrektora do realizowania programu poprzednika lub poprzedniczki.
8. Zmiana zasad wynagradzania pracowników samorządowych instytucji kultury, w sposób analogiczny do zasad wynagradzania pracowników samorządowych i nauczycieli, w szczególności: przywrócenie „trzynastek”, zwiększenie wysokości odprawy emerytalnej do wysokości odpraw pracowników samorządowych.
9. Rozważenie zmiany sposobu prowadzenia Rejestru Instytucji Kultury poprzez wprowadzenie centralnego rejestru prowadzonego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego lub wprowadzenia obowiązku rejestracji instytucji kultury w Krajowym Rejestrze Sądowym.
10. Zaostrzenie wymogów dotyczących łączenia i likwidacji instytucji kultury poprzez wprowadzenie surowszych warunków łączenia lub likwidacji, tj. większości co najmniej 2/3 głosów ustawowego składu organu stanowiącego organizatora w przypadku łączenia instytucji kultury oraz 3/4 głosów w przypadku likwidacji.
11. Zmiana przepisów art. 19 dotyczących łączenia instytucji kultury poprzez umożliwienie wskazania instytucji przełączającej i przyłączanej, analogicznie jak w przypadku np. spółek kapitałowych.