Koronawirus: odwołane loty, jak odzyskać pieniądze?

Po wprowadzeniu stanu zagrożenie epidemicznego pasażerski ruch lotniczy nad Polską praktycznie zamarł. Na razie do 28 marca zostały odwołane loty z i do Polski, a także połączenia krajowe. Wszystkim pasażerom, którym odwołano lot, przysługuje zwrot pieniędzy lub zmiana terminu wylotu. Sprawdziliśmy, jak to działa u największych przewoźników odlatujących z wrocławskiego lotniska.


Co ważne, jak wynika z Rozporządzenia (WE)261/2004 wybuch epidemii jest sytuacją nadzwyczajną zwalniającą przewoźnika od wypłaty odszkodowania za odwołany lot, które w normalnej sytuacji nam przysługuje. W czasie pandemii mamy prawo do zwrotu pieniędzy lub bezpłatnej zmiany terminu lotu. Najlepiej w tej sprawie kontaktować się bezpośrednio z konkretnym przewoźnikiem.

Ryanair

Przewoźnik zaleca swoim pasażerom wypełnienie formularza zwrotu pieniędzy online. Pasażerowie, którzy mieli podróżować w marcu/kwietniu, mogą bezpłatnie zmienić datę oraz kierunek zarezerwowanego lotu (uwaga: za darmo można zmienić tylko pierwotny kierunek połączenia).
Możliwość anulowania/zwrotu pieniędzy za bilet dotyczy tylko tych pasażerów, których loty zostały odwołane. Jak podkreślają przedstawiciele Ryanair, o odwołanych połączeniach przewoźnik informuje za pomocą SMS-ów i e-maili.
Pasażerowie, którzy dokonali rezerwacji za pośrednictwem agencji – włącznie z internetowymi biurami podróży – powinni skontaktować się z firmą, w której wykupili bilety.

Wiecej przydatnych informacji dla pasażerów Ryanair. 

Wizz Air

Węgierskie linie dają swoim pasażerom dwie możliwości. Możemy odzyskać 100 procent wartości rezerwacji na nasze konto bankowe. Druga opcja, dla osób, które mają konta klienta Wizz Air, to odzyskanie 100 procent wartości rezerwacji, plus 20% bonus do wykorzystania przez kolejne 24 miesiące na wszystkie usługi firmy (loty, wypożyczenie auta, hotel).
Wizz Air podaje, że w ciągu dwóch tygodni przewoźnik wyśle pasażerom dodatkowy e-mail ze wszystkimi niezbędnymi instrukcjami i szczegółami dotyczącymi zwrotu 100% kosztów.

PLL LOT

Polski przewoźnik daje swoim pasażerom trzy możliwości. Po pierwsze, można odzyskać pełną kwotę rezerwacji (jeśli podróż nie była rozpoczęta) lub odzyskać pieniędze za nieprzebyte odcinki podróży, jeśli już wylecieliśmy z kraju. Drugi wariant zakłada, że za odwołany lot otrzymamy voucher, który potem będziemy mogli wymienić na normalny bilet w biurach LOT. Trzecia opcja umożliwia bezpłatną zmianę terminu podróży na inny (jeśli będą dostępne miejsca), pod warunkiem że będzie on na tej samej trasie i w tej samej klasie.

Procedura zmiany/zwrotów biletów

Polskie linie lotnicze w ramach rządowej akcji #LOTdoDomu wykonują dodatkowe loity czarterowe po rodaków, którzy utknęli w najdalszych zakątkach świata. Zobacz bieżąca listę lotów

Air France i KLM

Te linie dają możliwość odzyskania pieniędzy jeśli nasz lot został odwołany lub bezpłatne przesunięcie wylotu na inny termin. Istnieje również mozliwość pobrania kuponu podróżnego do wykorzystania w innym terminie. Najwygodniej jest to zrobić za pomocą panelu klienta na koncie linii lotniczych lub skontaktować się telefonicznie z danym przewoźnikiem.

Więcej informacji Air France [EN]

Więcej informacji KLM [EN]



Zgłoś uwagę